Xbox Next, rygter og facts

Skrevet af: Tobias Møller (Buktu) - 22. februar 2004 - kl. 12:05
Del denne artikel:
0 0
Xbox. På papiret ikke andet end en forældet computer. Hvorfor skulle den være god? Den burde da ikke kunne trække noget som helst. Men jo, den opnår, med lidt god programmering fra udviklerens side, samme grafik som de bedste computere på markedet i dag. Grunden til dette er at spil kan opnå utrolig grafik på de mest simple systemer hvis de er udviklet specielt til det system. Hvis de er optimeret til systemet. En original Xbox kører med 733 Mhz, og 64 mb ram. Derudover har den en 8 Gb harddisk der gør et memorycard overflødigt, og sikrer hurtige loadingtider. Men hvad med den kommende Xbox2, eller som den bliver kaldt, Xbox Next? Hvad vil den kunne trække? Hvad vil den indeholde? Hvornår vil den komme ud? Alt dette skal vi se om vi kan finde svar på i denne artikel.

Xbox Next (som vi vælger at kalde den i denne artikel) bliver enormt kraftig. Eller sådan ser det i hvert fald ud, når man kigger på de rygter der kører i øjeblikket. De mest udbredte rygter, og vel nok mest pålidelige, lyder på at Xbox Next vil få i alt 3 CPU’er på 4 Ghz. CPU’erne vil være af mærket PowerPC der laves af IBM. Eller det er i hvert fald det mest sandsynlige lige pt. CPU’erne vil blive lavet med et system der gør at de arbejder sammen, og fungere som en stor. Så i praksis ville det så svare til en CPU på 12 Ghz. Set i forhold til den nuværende Xbox er dette en utrolig forbedring. Det svarer til en forbedring på næsten 1700% i forhold til Xbox. Tallet kan dog blive et ganske andet. Hvis nogen kender til Macintosh vil de vide at det er PowerPC CPU’er der sidder i dem. Og man vil samtidig også vide at Macintosh topmodellen med, på papiret, 800 mhz, faktisk svarer til 2 ghz normal Pc. Så hvis de tal er rigtige og det er PowerPC, vil det svarer til et sted mellem 25 og 30 Ghz normal Pc. Dette tror jeg, personligt, ikke på. Nok er man kommet langt frem i 2006, men at komme op på 30 ghz, fra top modellerne i dag på 3 ghz, virker på mig usandsynligt. Men selvfølgelig heller ikke umuligt. For vi skal stadig tænke på at det er hele 3 CPU’er vi snakker om. Men alligevel skal vi ikke forvente at CPU’en i praksis vil være lige så hurtig som top modellerne på markedet, (Set i forhold til en 30 ghz normal CPU) men det vil være tæt på. Vi får at se hvad der sker.
Men en CPU er jo selvfølgelig ikke alt. Det andet vil vi komme nærmere ind på.




Indtil videre ser det ud til at det er ATi der står for grafik chippen. I den ”gamle” Xbox var det nVidia der stod for den del. Der har dog senere ved nogle uoverensstemmelser omkring prisen på disse chips, da Microsoft blev ved med at sætte prisen ned på Xbox, og i øjeblikket mister de omkring 100$ (altså omkring 700 DKK) for hver Xbox de sælger. Derfor ville de have sat prisen ned på grafik chippen. Det kom så til at gå ret uheldigt for sig men det vil vi ikke nærmere ind på.
Som sagt bliver det højst sandsynligt ATi der står for grafik chippen i Xbox Next. Microsoft arbejder helst sammen med den førende på markedet, med hver enkelt del i konsollen. ATi er på nuværende dem med de bedste High-end grafikkort på markedet, så det var et naturligt valg. Men en helt anden teori er at Microsoft selv vil producere grafik chippen. De har nemlig for nylig taget patentet på en ny teknologi kaldet Silicon Graphics. Jeg har ikke haft hel til helt præcist at finde ud af hvad dette betyder, men det vil gøre Microsoft i stand til at indsætte nogle features andre ikke ville være i stand til. Så ville det også kun være dem der skulle tjene penge på det område, og ikke et 3. parts firma. De ville selv kunne udvikle chippen, og gøre den billigere med tiden. Dette vil jo så selvfølgelig også komme os forbrugere til gode. Men man kan måske betvivle lidt hvordan Microsoft vil lave grafikkort, lige så godt som de etablerede grafikkort producenter. De fleste firmaer har jo problemer i starten med at lave noget ordentligt. Så det bliver, som alt andet, meget spændene at se.




Mange folk har råbt højt om at de vil have bagud-kompatibilitet. Altså at den næste konsol kan afspille spil fra denne generations konsol. Sony har i høj grad levet højt på dette, og det har været et af de helt store salgs argumenter. Der er en grund til at PSOne spil den dag i dag bliver produceret. Dog er der en del problemer forbundet med dette. Specielt skiftet fra nVidia grafikkort har gjort det svært. Den nuværende Xbox har et grafikkort der bliver kaldt x86. Hvis man nu skiftede til et ATi grafikkort ville det være af en helt anden opbygning, og der skulle derfor køres en emulation af Xbox, for at kunne afspille dens spil på Xbox Next. Dette ville dog tage utroligt mange kræfter, og det er ikke sikkert at mange af nutidens store titler ville kunne køre uden framerate problemer eller lignende. Desuden ville det også tage på kraften selvom man ikke kørte emulation. Altså Xbox Next ville blive svagere end den kunne have været uden emulator. Derudover er det heller ikke sikkert at det ville blive muligt at spille over det Xbox Live som vi kender det.
Min personlige holdning er at bagud-kompatibilitet ikke er en nødvendighed.

Så er vi kommet til harddisken. Det er nok på dette område at der er flest rygter og meninger. Mange mener at Microsoft vil droppe harddisken, dels for at gøre den billigere, og dels for at gøre den mindre. Nutidens Xbox har mistet mange spillere på grund af dens størrelse. Kedeligt men sandt.
Så er der det andet flertal (hvor jeg er iblandt) der ikke mener at Microsoft ville droppe en harddisk. Det er som at smide alt hvad de står for ud af vinduet. Deres gode online muligheder, custom soundtracks, og ingen memory card, ville alt sammen være umuligt uden en harddisk. Harddisken ville højst sandsynligt blive en del større end den nuværende. Selvfølgelig ikke fysisk, men rent kapacitetsmæssigt. Nogle siger omkring 40-60 gb. Altså en 5-6 gange større end den nuværende. Dette vil være i forbindelse med de stadigt større downloads der kommer via Xbox Live.
Så er der den sidste gruppe, som nok er et ret lille mindretal. De vil have flash hukommelse. Flash hukommelse er ligesom den der sidder i et digital kamera. Ikke særligt stort rent fysisk, ret billigt, og finder gemte ting meget hurtigere. Sidstnævnte ville resultere i hurtigere loadingtider. Men der er selvfølgelig en, forholdsvist stor, ting der taler imod. Den ringe kapacitet. Der ville ikke blive plads til egne soundtracks, og ikke nær så meget downloadable content som de normale. Dette er en ting der afholder mange fra at håbe på dette.





Disk drevet er en hel anden sag. Her er der et par mindre rygter, men ikke noget der er mere sandsynligt end noget andet. Det ene rygte er sådan set bare at det vil blive et ganske normalt DVD drev. Det andet er mere specielt. Nemlig det såkaldte Blue Ray. Det er sådan set bare et DVD drev bare med en speciel blå laser, der gør det muligt at lagre op til mellem 20 og 40 gb på hver disk. Det ville jo gøre udviklere i stand til at lave meget større spil, som samtidig har en rigtig god grafik, da de jo nærmest ikke ville have et plads problem. Men der er nok også en anden ting der trækker i Microsoft. Dette ville både gælde CPU’en og Drevet. Hacking. Det har ikke været noget problem for hackere, hvis man kan kalde dem det, at gøre det muligt at få Linux på sin Xbox. Da Xbox’en jo stort set er en almindelig computer var dette et meget lille problem at løse. Men med PowerPC CPU’en og Blue Ray drevet ville det blive meget sværere at ligge et andet styresystem ind, og det ville blive meget dyrere og sværere at brænde spil til den næste Xbox. Dette er helt sikkert en ting Microsoft har haft med i overvejelserne.
Men hov, mange ville nok mene at det er Sony der har lavet Blue Ray teknologien. Hvorfor betale licens til ens største konkurrent? Det kommer de heller ikke til. Det er nemlig ikke kun Sony der har udviklet Blue Ray teknologien. Det har været en række andre firmaer med til det. Deriblandt Samsung og Thompson som leverer drev til den nuværende Xbox, så der ville intet blive ændret.

Så er vi vist ved at være ved vejs ende, bortset fra et par mindre detaljer. Blandt andet vil styresystemet i Xbox Next blive baseret på det kommende Windows Longhorn, som understøtter 64 bit CPU. Dette betyder bedre og hurtigere CPU.
Xbox Next vil komme til at understøtte DirectX 9/10. Det bliver højst sandsynligt 10 hvis de får det færdigt inden da.
Ram er der ikke så meget at sige om, bortset fra at de i øjeblikket ser ud til at planlægge at komme 256 mb ram i, selvom der er plads til 512. Dette gør de for at de hurtigt kan opgradere når Sony sender specifikationer ud på deres PS3. Så hvis PS3 har mere end 256 mb ram, opgraderer Microsoft lynhurtigt til 512 mb. Os Xbox fans kan jo så håbe at PS3 får mere end 256, så vi kan få en bedre konsol. I den nuværende er det også den sølle mængde ram der udgør det største problem for udviklerne. Der sidder kun 64 mb ram i Xbox.




Spil udviklere er allerede begyndt at udvikle spil til Xbox Next. Dette må så betyde at Microsoft har nogle ret sikre specifikationer på Xbox Next. Men glæd jer, for disse spil vil blive vist på E3 messen i år. Men spillene vil ikke gå for at blive Xbox Next spil. De vil højst sandsynligt blive vist frem uden information om hvilken platform den er til. Folk vil sikkert tage det som Pc spil. Dette sker for at tilfredsstille Microsoft, og deres hemmelighedskræmmeri, så Sony og Nintendo ikke finder ud af hvad Xbox Next kan præstere.

Så er det bare at vente, og håbe på 512 mb ram, harddisk, 3 CPU’er, og Blue Ray. Ses på Xbox Live Next i 2006!

Men husk, alt ovenstående er stort set spekulationer fra den ene eller anden side. Jeg garanterer ikke for at noget af det bliver på den måde, jeg har beskrevet det her, for det består næsten udelukkende af rygter.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.