Syndicate: Interview med Ben O’Donnell

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 3. november 2011 - kl. 22:03
Del denne artikel:
0 0
Xboxlife har i dag deltaget i et presseevent i forbindelse med den svenske spilmesse, GamesX, hvor vi fik mulighed for at kigge lidt nærmere på det kommende Syndicate spil. I den anledning fik vi også mulighed for at sætte og ned og snakke lidt med Ben O’Donnell, som er spillets producer.

XBL: Syndicate er en klassisk spilserie med mange fans over hele verden. Hvad tror du er årsagen til at de tidligere Syndicate-spil er gået hen og blevet klassikere?
Det første spil udkom for længe siden, helt tilbage i 1993, og jeg tror at spillet på det tidspunkt var nyskabende fordi det udspillede sig i en så mørk og dyster verden. Folk tog godt imod det, netop fordi der var denne mørke dystre stemning i spillet, i modsætning til andre mere muntre spil på det tidspunkt. Grafikken i spillet var også fantastisk for den tid. Vi har selvfølgelig brugt de tidligere titler som referencer til det nye spil.


XBL: Kan du fortælle os lidt om historien og gameplayet i det kommende Syndicate?
Du spiller som agenten Miles Kilo, en af Syndicates eliteagenter under firmaet EuroCorp. I denne verden har alle mennesker fået et implantat i form af en chip. Miles Kilo har fået en chip med den aller nyeste militærteknologi implementeret, hvilket giver ham en masse fordele i forhold til normale mennesker. Året er 2069 og verden styres nu af tre store firmaer, hvoraf EuroCorp er det ene, som har overtaget rollen som egentlige regeringer – militæret er erstattet af private militser. Som agenten Milos Kilo er du den der ”fjerner” uønskede personer for EuroCorp. I en af missionerne i spillet, skal du eksempelvis dræbe en person som har udviklet en chip, der minder for meget om den som EuroCorp selv har udviklet.

XBL: Mange spillere tvivler på spillet, på grund af annonceringen om at I har valgt at lave spillet som et første persons spil. Hvad vil du sige til disse spillere for at fjerne deres bekymringer, og hvorfor har I egentlig valgt at lave det som et FPS?
Vores første mål var at tage en rigtig god spilserie og opdatere den til en mere aktuel standard. Der findes mange strategispil på markedet i dag, og Syndicate ville ikke fremstå ordentligt hvis vi havde lavet det til et strategispil på linje med de tidligere udgivelser. Vi har en meget stærk historie og en gennemarbejdet fremtidsfortælling, og vi mente at for at gøre spillet interessant i dag, så var det nødvendigt at lave det i førsteperson. Dart-chippen, spiller en stor rolle i spillet, og vi ville have at spilleren skulle opleve hvad de forskellige egenskaber og forbedringer i chippen kan gøre. De ting som spillere kan gøre ved hjælp fra den indopererede chip, ville ikke kunne vises på samme måde i et andet perspektiv som eksempelvis tredjeperson.


XBL: Hvad kan vi forvente os af egenskaber, våben og udrustning i Syndicate?
Der er mange forskellige muligheder for opgraderinger af chippen. Du har tre overordnede færdigheder, som kan opgraderes. I singleplayer-delen har man ikke adgang til alle chippens muligheder fra starten, men man låser op for dem efterhånden som man kommer igennem spillet. Spiller man derimod i Co-op, så har man adgang til alle 25 applikationer i chippen. For at tage et eksempel, så har du ”Serge”, som tillader dig at genoplive dig selv med en defibriliator når du er død. En anden er ”Virus” som stille og roligt forårsager skade på dine modstandere. Dette kan ses som et modsvar til ”Poison” som man har set i de andre spil. Vi har også en masse våben, som det er muligt at opgradere – flere af våbene er gengangere fra de tidligere spil.

XBL: Nu når vi snakker om Co-op, er det så den eneste form for multiplayer i spillet, og er det både lokalt og online?
Vi har besluttet slet ikke at have nogle multiplayer muligheder ud over Co-op. Til gengæld har vi fokuseret meget på Co-op delen, og den kan både spilles lokalt og online. I co-op kan spilleren lave sit eget syndikat og samarbejde op til fire spillere. Vi har dog beholdt konkurrencefølelsen som man normalt finder i multiplayer, i form af leaderboards og et pointsystem, som kan sammenlignes med det man ser i eksempelvis Battlefield og Modern Warfare spillene.

XBL: Er nogen ting i spillet, som personer der har spillet de tidligere udgivelser i serien, kan relatere til?
Der er en hel del elementer, som refererer til ting i de tidligere spil. Et åbenlyst eksempel er jo EuroCorp og de våben som anvendes. For dem som husker ”Persuadertron” fra de tidligere spil, så har vi taget deres egenskaber og installeret dem i chippen i stedet.


XBL: Mange spil i dag, gør det muligt at gennemføre missioner på forskellige måder. Det giver spilleren frihed til at spille spillet på deres egen måde. Er det noget som I har tænkt på i Syndicate?
Med de mange forskellige opgraderingsmuligheder som findes i Syndicate, så kan spilleren skabe en karakter som passer til deres egen spillestil. I Co-op spiller man ofte forskelligt: nogle kaster sig ud i kampe imens andre holder sig mere roligt i baggrunden og yder support. Sammen med de mange opgraderinger til chippen som er i spillet, så muliggør det mange forskellige spilstile.

XBL: I et ældre interview med Peter Molyneux, som var med til at skabe det første Syndicate, så nævnte han at han hellere end gerne ville bidrage med sin erfaring og ideer, hvis et nyt Syndicate nogensinde skulle blive aktuelt. Har Peter Molyneux været i kontakt med jer, eller på nogen måde været en del af det nye Syndicate?
Peter har ikke været en del af produktionen, da han nu arbejder for Microsoft. Vi har derimod mange personer her hos Electronic Arts, som tidligere har arbejdet på det første spil og arbejdede for det daværende spilstudie Bullfrog.

Syndicate udkommer til Xbox 360 og PlayStation 3, den 23. februar 2012.

Interviewet er foretaget af Michael Rosendahl, Xboxlife Sverige og oversat af Morten Skou.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.