WWE WrestleMania 21

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 29. september 2005 - kl. 17:04
0 0

Show wrestling er et interessant fænomen. Hvad der for nogen tilskuere er et kunstigt show med muskuløse mænd i g-strenge, som kæmper efter aftalt spil, er for andre et spektakulært event, hvor man kan underholdes for en stund af imponerende atletiske wrestling moves og energisk skuespil.

Der er sket meget, siden wrestling udviklede sig til mainstream underholdning i midten af 1980’erne, med World Wrestling Federation (WWF) og deres frontfigur Hulk Hogan. Et sagsanlæg fra Verdensnatur Fonden har medført, at World Wrestling Federation har ændret navn til World Wrestling Entertainment (WWE), og hvor wrestling primært har været underholdning for børn tidligere, så er det i de senere år gået hen og blevet et meget mere voksenorienteret produkt, med masser af seksuelle undertoner samt mere blod og ”vold”. WWE programmer betegnes i dag ofte som sæbeopera for mænd, der udfylder den samme funktion, som f.eks. tv serien ”Sex and the City” gør for kvinder.

Hvad handlingen angår, så kan man ikke påstå, at wrestling spil har opfundet den dybe tallerken. WWE Wrestlemania 21 er da heller ikke spillet, som revolutionerer på dette område. Man skaber sin egen wrestler fra bunden af, via spillets ”Create a Wrestler” (CaW) mode, for derefter at tage ham fra bunden af wrestling scenen og helt op til top niveauet i løbet af et år, hvor det hele kulminerer i en main event ved årets største wrestling begivenhed – Wrestlemania 21.

Hjertet af hvert et wrestling spil er kampsystemet. På overfladen ser det da også ud til, at Studio Gigante har gjort et grundigt stykke arbejde med kontrolmulighederne i Wrestlemania 21. Der er for så vidt alle de funktioner, man forventer sig af et wrestling spil her. Det være sig alt fra løb, slag og blokeringer over til at samle våben op og lave double team moves med en makker. Det interessante, som ofte adskiller wrestling spil, er hvordan grappling systemet er opbygget. I WM21 har man valgt en simpel, men ikke desto mindre omfangsrig måde, at styre grappling på. Således har man to knapper, henholdsvis A og B, der tjener som tag fat knapper med hver især deres sæt af moves. Trykker man kort på en af knapperne og en retningstast på d-pad, så laver man et mindre brutalt move, som dog har større chancer for at lykkedes, mens man med et langt knappetryk og en d-pad retning indleder et power move, som uddeler mere skade, men først har gode chancer for at lykkedes, når modstanderen er lidt groggy.

Desværre fungerer kontrollen af wrestleren ikke så godt i praksis, som det lyder på papiret. Således er der problemer med collision detection, så man aldrig kan være helt sikker på, om man også rammer modstanderen eller får fat på ham, som man burde. En anden skavank er counter systemet, som absolut ikke virker afbalanceret, selvom et blåt symbol på de lettere sværhedsgrader angiver, hvornår man skal trykke for at lave et counter. Der udføres kun sjældent et counter, selvom man vælger den rigtige blokeringsvariant, af de to der er for strikes og grapples, i spillet. Resultatet bliver så, at det er næsten umuligt at komme til hægterne igen, når først modstanderen får en ned at ligge, medmindre denne decideret giver en nogle få sekunders pusterum. Problemet forværres endda yderligere af, at spillets collision detection betragter en spiller som værende ”oppe”, selvom vedkommende kun er ved at rejse sig op, og ikke kan forsvare sig selv endnu.

Et andet punkt, hvor Wrestlemania 21 halter gevaldigt, er AI afdelingen. Der foretages alt for ofte helt tåbelige valg, hvilket kan udarte sig i alt fra ukloge moves til bugs, hvor to computerspillere kan blive fanget i et loop, hvor de skiftevis går ind og ud af ringen for at hente den anden, med henblik på at stoppe et count-out. Desuden synes tunge moves at blive foretrukket i WM21, hvorfor man til tider savner lidt flere akrobatiske moves, ligesom man har dem i andre wrestling spil. ”Create a Wrestler” delen er desuden ret middelmådig, sammenlignet med andre spil i genren, men har man ikke forsøgt sig med at skabe sin egen wrestler tidligere, så er der stadig et anstændigt udbud af indstillingsmuligheder for udseende, moves osv. Endeligt crasher WrestleMania 21 ganske hyppigt, uanset hvor i spillet man befinder sig, hvorfor man i sidste ende desværre sidder tilbage med en gameplay oplevelse, der ligger noget under det forventede.

Der er ellers en masse spændende muligheder i Wrestlemania 21, navnligt i form af matchtyper og online delen. Der er et hav af muligheder for 1-4 spillere til at kæmpe mod hinanden, eksempelvis single-, tag team- og cage matches samt kvindernes promiskuøse bra & panties matches. Faktisk savner man kun Elimination Chamber fra listen af kampe.

Det mest opsigtsvækkende ved WM21 er uden tvivl online delen. Ikke fordi den propfyldt med muligheder, men mere fordi Xbox gamere omsider har muligheden for at wrestle online på en konsol, hvor det længe har været en oplagt mulighed. Der er mulighed for at spille alle offline match modes via Xbox Live, samt ikke mindst at kæmpe om personlige bælter folk selv har skabt, alt imens man sludrer løs med via voice chat.

Grafikken må nok siges at være den største styrke i Wrestlemania 21. Hver enkelt wrestler består af mere end 10.000 polygoner, hvilket presser Xbox hardwaren til at yde tæt på det maximale, men samtidigt også får hver enkelt wrestler i spillet til at fremstå som en næsten naturtro kopi af sin levende modpart. Motion-capture animationerne er desuden meget gennemførte og får udførslen af de forskellige moves til at se troværdige ud. Ligeledes har man sørget for at kulisserne til de forskellige shows ligner, hvad man ser på tv, og der hersker en stemningsfyldt atmosfære med 3D skabt publikum tættest på ringen og effektfyrværkeri ved wrestlernes indgang til ringen.

Dog er der enkelte ting at udsætte på grafikken, først og fremmest i form af de grafik fejl der til tider dukker op. Således kan man eksempelvis i ladder matches, hvor man skal kravle op af en stige midt i ringen og tage et bælte ned, som hænger fastspændt i en snor fra arenaens loft, opleve at halvdelen af snoren og bæltet er skubbet ud i siden af ringen. Heldigvis har den slags fejl ikke nogen indflydelse på selve gameplayet, men det vidner alligevel om sjusk i programmeringen. Desuden er alle wrestlere blevet tildelt en skinnende plastikagtig effekt, hvilket man også kender fra spil som Doom 3 og Tao Feng til Xbox, men man kan sige, at det er op til den enkelte at vurdere, om det er en æstetisk fordel eller ulempe.

Studio Gigante har formået at få alle de rigtige WWE stjerner til at lægge stemmer til Wrestlemania 21, hvilket kommer til udtryk i de forskellige sammenklip, som er med til at fortælle historien i løbet af spillets Career Mode. Desværre bringer de ikke helt den samme intensitet med i stemmeskuespillet, som man kender fra deres rigtige optræden på tv. Ikke desto mindre er deres tilstedeværelse en vigtig brik i fornemmelsen af, at man selv at være med i WWE. Herudover er der også wrestlernes rigtige tema musik med i spillet, foruden en samling af mere eller mindre godt rock, der tjener som baggrundsmusik rundt omkring i spillet.

Det er svært at sætte et præcist antal timer af til, hvor længe gameplayet i Wrestlemania 21 kan holde en fængslet. Man kan dog godt regne med omkring 10 timer, hver gang man gennemfører Career Mode, og derudover byder spillet på gode multiplayer muligheder, både online og offline, såfremt man kan sætte sig udover spillets grundlæggende gameplay mangler.

WWE Wrestlemania 21 til Xbox byder på en solid mængde gameplay features. Der er næsten lige så mange matchtyper, som til Smackdown serien på Playstation og en stor dybde af moves i selve kampene, omend ”Create a Wrestler” delen er lidt overfladisk, i forhold til andre wrestling spil. Grafikken er generelt lækker, og lyden er udmærket, uden at være prangende. Man har tilmed tilføjet den længe ventede mulighed for at wrestle online mod andre, hvilket rent teknisk fungerer udmærket og byder på spændende muligheder, så som at wrestle om unikke bælter man selv har lavet.

Alle disse ting hjælper dog ikke meget i sidste ende, når spillets kerne-elementer ikke fungerer i praksis. Counter systemet er ikke intuitivt nok, der er alvorlige problemer med collision detection, og spillets tempo er alt for langsomt og stift. Derfor rådes folk fortsat, så vidt det er muligt, til at opsøge de bedre wrestling alternativer på andre konsoller, så som Smackdown og Day of Reckoning spillene, eller til at fordrive tiden med Dead or Alive og Soul Calibur 2 på Xbox, indtil vi engang bliver budt et anstændigt wrestling spil på en Microsoft konsol.
WWE WrestleMania 21

WWE WrestleMania 21

UdviklerStudio Gigante