Warp

Anmeldt af: Jacob Dissing Graversen - 17. februar 2012 - kl. 20:27
Del denne artikel:
1 0

Warp er startskuddet på dette års Xbox Live House Party event, men formår spillet at gøre sig fortjent til titlen som æresgæst, eller burde det bare være blevet hjemme.

Xbox Live har efterhånden fået opbygget et robust lager af solide og billige spil, som fuldt ud kan konkurrere med de store spilfirmaers blockbuster-spil, specielt når det gælder puzzlespil. Braid, Limbo og Ilomilo er fantastiske eksempler på gode og stilistisk suveræne puzzlespil, der om nogen har været med til at give genren nyt liv via Xbox Live servicen. Dermed er det en relativt stor skygge som Warp skal forsøge at træde ud af.

Warp finder sted på en planet, som vi må formode er jorden i en ikke alt for fjern fremtid. Som spiller tager du kontrollen over Zero, et lille orange rumvæsen, hvis eneste mål er at slippe ud af den undersøiske testfacilitet, hvor han bliver holdt fanget. Spillet starter med Zero fanget i et lille rum, som minder mistænkeligt meget om det rum man befinder sig i, i begyndelsen af Portal. På dette tidspunkt må Zero indse, at hans kræfter og evner har forladt ham, hvilket tvinger ham til at adlyde diverse forskere. Heldigvis går der ikke lang tid før Zero genvinder sine evner, og så bryder helvede ellers løs, og guidet af et krystalvæsen gælder det nu bare om at finde en udvej, hvilket også er det eneste egentlige stykke narrative setup, som spilleren får serveret.




Som titlen på spillet antyder, er den primære kraft som Zero er i besiddelse af, evnen til at teleportere sig over kortere distancer, eller Warpe som naturligvis er spillets betegnelse. Evnen til at teleportere gør, at man som spiller let kan komme rundt om eventuelle fjender, da man har flere muligheder end som så. Udover at kunne teleportere sig gennem tyndere vægge, kan man nemlig også warpe sig ind i diverse objekter, som primært vil være tønder. Endnu bedre er det dog at warpe ind i fjendtlige forskere og soldater for derefter at få dem til at eksplodere i en herlig morsom pøl af blod.

Som man kommer længere i spillet vil man naturligvis støde på nye evner, samt muligheden for at opgradere tidligere lærte evner. For at kunne opgradere sine evner, skal man naturligvis først have optjent erfaringspoint, som i dette spil kommer i form af Grubs. I hele spillet findes der 66 af disse, som også kan optjenes ved at klare de forskellige "challenge rooms", som kan findes rundt omkring. Disse challenge rooms udfordrer dig til at benytte Zero's evner til fulde, og belønner dig efter, hvor hurtigt de individuelle rum kan klares. For en gang skyld er der virkelig en udfordring ved disse ekstra rum, allerede fra starten fandt jeg det ganske vanskelligt at komme i nærheden af guldmedaljen, og det blev bestemt ikke lettere senere hen. Dette er dog en relativt lille del af spillet, som jeg stort set ikke brugte min tid på, da jeg fandt de fleste opgraderinger relativt ubrugelige, den eneste som jeg fandt værdifuld var evnen til at øge hastigheden ved flere warps. Dog skal det siges at jeg absolut nød at jage efter Grubs, da spillets bedste puzzles fandtes i jagten på disse, hvilket også er lidt en skam da det er totalt valgfrit, og spillet let kan klares uden opgraderinger.




Selve gameplayet er generelt udmærket, ingen af de forskellige puzzles som spillet byder på, er specielt udfordrerne set i forhold til nogle af de andre spil i genren. Dette betyder dog på ingen måde, at der ikke er nogle gode puzzles at finde i Warp, for det er der bestemt, spillet udfordrer bare ikke de små grå i en særlig grad, hvilket er en skam, da spillet indeholder en del gode idéer og grundstrukturen til nogle hjernevridende svære puzzles er bestemt til stede.

Manglen på mere avancerede puzzles er bestemt ikke spillets største problem. Den første trefjerdedele af spillet er ganske underholdende, på ingen måde revolutionerende, men det er et ganske hyggeligt og charmerende spil – dette ændrede sig dog drastisk mod slutningen. Her sker der nemlig en ændring, ikke blot i antallet af fjender, men også deres muligheder for at forsvare sig. Spillet introducerede skjold og miner, som vil fratage dig muligheden for at warpe, hvilket er fint, men problemet består af styringen samt en stor mængde af tilfældigheder. Selvom styringen i størstedelen af spillet fungerer fint, følte jeg dog på ingen måde at jeg havde tilstrækkeligt kontrol over Zero når det virkeligt gjaldt, og med større fokus på fart og præcision mod enden blev det en kende frustrerende.




Frustrationen blev dog kun større, når man kombinerer en lettere upræcis styring med masser af tilfældigheder. Jeg kan ikke sætte tal på, hvor mange gange jeg døde af skud fra en vagt på den anden side af en væg, på trods af at et hjørne burde have blokeret hans synsvinkel, trods det faktum at jeg flere gange har kunnet marchere lige ud foran ham uden at han opdagede mig. Har man en større tålmodighed end jeg har, hvilket ikke burde være voldsomt svært, vil det nok først blive ved sidste bane, at frustrationerne kan bryde ud. Her bliver der nemlig introduceret en fysikbaseret bane, som var enormt frustrerende på alle mulige punkter og tog den sidste glæde ud af spillet for mig. Dette ville ikke have været så stort et problem, hvis Zero havde kunnet tage imod mere end et enkelt slag før han døde, men heldigvis er checkpointsystemet generelt ganske velfungerende, omend jeg ville have ønsket at der blev gemt automatisk, når man havde fundet et af spillets samleobjekter.

Grafisk er spillet ganske pænt, så længe man ikke kommer for tæt på, hvor nogle mudrede teksturer vil være synlige. Designmæssigt minder spillet en del om 'Splosion Man, hvilket for mig bestemt ikke er en dårlig ting, da den serie er fyldt med farve, personlighed og muntre scenarier, hvilket også er tilfældet for Warp. Zero er bare pokkers nuttet.




Warp er noget af et gadekryds af genre og idéer, hvilket i sidste ende skader spillet en smule. Foruden at være et puzzlespil, der ligesom mange af andre i samme genre indeholder nogle momenter af platforms hopperi, så er der også en stor del stealth elementer i spillet. Spillets bedste momenter er rigtigt gode, men spillet formår alligevel aldrig rigtigt at imponere, eller overraske på nogen væsentlig måde, og helhedsindtrykket bliver også beskadiget af spillets sidste fjerdedel.

Det føltes som om udviklerne har gabt over for meget, for spillet har masser af fine idéer, men udførelsen og måden de sidste baner er udformet gør det i sidste ende svært at anbefale Warp til personer, som ikke allerede er store fans af genren. Ydermere tager spillet ikke mere end fire timer at gennemføre, og selv for 800 Microsoft Points er det lige i underkanten, når oplevelsen ikke er bedre eller mere unik, specielt fordi der ikke er meget at vende tilbage efter gennemførelsen. Alt i alt er Warp altså en hovedsageligt fin spiloplevelse, der desværre også er noget kort og ujævn, hvilket er grunden til at spillet ikke når det ellers fine potentiale.
Fakta
Warp

Warp

PlatformXbox 360 Arcade
UdviklerTrapdoor
UdgiverElectronic Arts
Spillere1
Udgivelsesdato15-02-2012
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 18 Stærkt sprog Vold
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:6.5
Grafik:7.0
Online:-
Holdbarhed:3.5
Overall 6.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.