Viva Pinata: Party Animals

Anmeldt af: Morten Skou - 3. december 2007 - kl. 09:45
17 0

Viva Pinata er igen på banen, denne gang er der dog blevet ændret drastisk på gameplayet, så man ikke længere skal bygge haver og skaffe beboere, nu er der i stedet lagt op til sjov for hele familien.

Viva Pinata er igen på banen, denne gang er der dog blevet ændret drastisk på gameplayet, så man ikke længere skal bygge haver og skaffe beboere, nu er der i stedet lagt op til sjov for hele familien med over 40 forskellige minigames.

Lad det være sagt med det samme, der er langt fra det Viva Pinata, som udvikleren Rare lavede tilbage i 2006, og så til Viva Pinata: Party Animals, som er lavet af Krome. Eneste lighed er rent faktisk, at spillet hedder det samme, at de samme karakterer er med og at omgivelserne er i bedste Viva Pinata-stil.

I Party Animals møder vi igen de otte Viva Pinataer, Hudson og Hailey Horstachio, Franklin og Florence Fizzlybear, Paulie og Petunia Pretztail og naturligvis også Fergy og Francine Fudgehog -der alle ligeledes er superstjerner i deres eget TV-show i USA.

Som sagt består Viva Pinata: Party Animals af over 40 forskellige minigames, som alle kan spilles af op til fire deltagere samtidigt. Det er ganske simpelt at komme i gang, da man kun kan vælge imellem at spille lokalt eller online. Lige meget hvad man vælger, så er spillemulighederne de samme; short, medium eller long – en indikation af, hvor mange runder man ønsker at gennemføre i den pågældende spillerunde.

Hver spillerunde består af to forskellige spiltyper; ”race tracks” og ”challenge events”. Der startes altid med et ”race track”-løb, hvor det blot gælder om at komme først igennem en forhindringsbane. Man kan på sin løbetur samle en masse hjælpeting op, som eksempelvis kan give dig en midlertidig hastighedsforøgelse, vinger eller ganske enkelt gøre det sværere for dine modstandere ved at hælde honning foran dem eller skyde missiler efter dem.

Efter hvert løb er det tid til en ”challenge”. Disse er typisk sjove minispil, hvor det gælder om at samle slik, spise æbler hurtigere end sine modstandere, slå hul på Pinataer eller trampe på edderkopper. Igen, de nævnte er udelukkende eksempler på de lidt over 40 mulige spil. Efter hver runde tildeles points alt efter, hvilken placering man har opnået, og når alle runder er overstået, er vinderen naturligvis den Pinata, som har flest points. Herefter er det bare at starte forfra.

En af de ting man godt kunne have ønsket, at udvikleren havde inkluderet i spillet, er muligheden for selv at sammensætte, hvilke ”race tracks” og ”challenges”, man gerne vil spille. Som det er nu, er der ingen mulighed for dette, og man er derfor overladt til at spille de minigames, som computeren vælger for én. Det er lidt ærgeligt, da det på sin vis ødelægger lidt af multiplayer-aspektet ved spillet.

Onlinedelen virker ligesom den lokale gamemode med op til fire spillere samtidigt. Der er mulighed for at spille både unranked og ranked spil, og hvis man kun kan samle to personer til et spil, så bliver de to øvrige deltagere blot styret af computeren i stedet.

Viva Pinata: Party Animals virker ved første øjenkast som om, at det blot er et tyndt forsøg på at udnytte det berømte Viva Pinata navn til endnu et spil. Men efter at have spillet det i et godt stykke tid, så går det op for en, at spillet rent faktisk bare holder det, som det lover, nemlig et partyspil, der består af en masse sjove minigames. Specielt de yngste i familien vil uden tvivl kunne få mange timer til at gå foran skærmen med dette spil, men også familiens øvrige medlemmer vil kunne nyde selskabet med de otte figurer og de små spil.
Viva Pinata: Party Animals

Viva Pinata: Party Animals

UdviklerKrome Studios