The Fall

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. juli 2015 - kl. 16:12
1 2

Spil er ofte fyldt med kunstig intelligens, men det er ikke så tit, at man får lov til at kontrollere den. Det kan du i The Fall, som er et fint og anderledes bud på et spil i Metroid genren.

The Fall er det første spil fra Over The Moon og det blev til efter en succesfuld Kickstarter kampagne, hvor spillet indsamlede 224% af det opsatte mål. Spillet er en blanding af et historiedrevet point-and-click adventure og et Super Metroid actionspil.

Man tager rollen som den kunstige intelligens A.R.I.D., der er implementeret i en kampdragt og som bliver aktiveret da personen i dragten bliver slået bevidstløs, efter at være styrtet ned på en ukendt planet. Din mission som denne kunstige intelligens er nu, at redde din pilot og det gøres ved at undersøge omgivelserne og løse massevis af puzzles, mens historien langsomt bliver afsløret. Historien er velskrevet og tankevækkende, og det er interessant at se, hvordan den kunstige intelligens må tillære sig nye egenskaber, som ligger udenfor den programmering, som udgør den.

Man er udsyret med en pistol med en påmonteret lygte og med denne skal man undersøge omgivelserne meget nøje, for at finde ting man skal bruge for at løse de forskellige opgaver. De føles for det meste logiske og selv om løsningen nogle gange ligger lige for næsen af dig, så er der ofte en alternativ løsning, som man måske ikke lige kan se, men opdager man den, vil man finde ud af at løsningen var meget lettere end man lige troede. Der er dog også opgaver, som virker noget ulogiske og man kan sidde fast i kortere perioder, mens man tænker sig godt om, hvilket er påkrævet visse steder.

Styringen kan virke lidt klodset og det kræver lidt øvelse, at få den helt ind under huden. Man oplyser visse områder med ens lygte og et lille hotspot kommer til syne og vil man interagere med dette hotspot, skal man aktivere en lille menu, hvor man skal vælge, at man vil interagere med objektet - i stedet for blot at gå derhen og trykke på en knap. Det er lidt klodset og unødvendigt, men man lærer at leve med det.

Grafisk er The Fall meget stemningsfuldt og ofte noget mørkt. Den grafiske stil kan minde om en sær blanding af Limbo og The Swapper, men grafikken passer godt til spillets tema - selv menuerne er bygget op af ASCII tegn og passer perfekt til temaet med kunstig intelligens. Lydsiden er fremragende, med et svagt futuristisk soundtrack, som ligger i baggrunden. Historien drives fremad af nogle gode dialoger, som leveres af nogle rigtigt gode stemmeskuespillere, som får historien til at blive endnu bedre. Lydsiden er absolut et af spillets helt stærke sider.

Alt i alt er The Fall et spændende bekendtskab. Det er ikke et spil for alle, for det er meget langsomt og der er lagt fokus på at skulle undersøge alt i omgivelserne, følge med i historien og løse mere eller mindre indviklede opgaver. Spillet kan gennemføres på mellem 3-4 timer, alt efter hvor mange gange man sidder fast i opgaverne - og historien virker lidt uafsluttet når spillet slutter. Men det er der en god grund til, for dette er blot første del af tre, så The Fall Part 2 vil naturligvis fortsætte historien om A.R.I.D. og hendes bevidstløse pilot.

Som en god lille feature, så kan man aktivere kommentarer fra skaberne af spillet, som fortæller om de forskellige opgaver, om deres tanker med spillet og meget andet. Disse kan man vælge at aktivere rundt omkring i omgivelserne hvis man synes, så man er ikke tvunget til at høre dem alle, hvis man ikke har lyst til det.

Er du fan af adventurespil og spil hvor man skal bruge de små grå lidt, så kan The Fall være lidt god underholdning en sen sommeraften - spillet er ude nu på Xbox One og kan købes i Xbox Games Store for 75 kr.
The Fall

The Fall

UdviklerOver The Moon