Sébastien Loeb Rally EVO

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. februar 2016 - kl. 17:23
2 2

Sébastien Loeb Rally EVO hylder rallykongen og er fyldt til randen med indhold. Desværre kan det ikke rigtigt holde den gode stil, så snart man er bag rattet. Læs vores anmeldelse her.

Franske Sébastien Loeb er måske den bedste rallykører nogensinde. Nidobbelt verdensmester og 78 rallysejrer kan han skrive på CV’et. Mange andre rallykører har lagt navn til rallyspil gennem tiden, måske bedst kendt er de populære Colin McRae rallyspil fra Codemasters. Her næsten tre år efter hans karrierestop, har Sébastien Loeb endelig fået sit eget rallyspil.

Spillet er udviklet af italienske Milestone, som tidligere har stået bag de officielle WRC rallyspil med noget svingende succes. Det gode er, at de har ikke blot smækket Loebs navn på et mere eller mindre tilfældigt rallyspil; dette er rent faktisk et spil, der handler om den franske rallykonge. Det ses specielt i spilmuligheden Loeb Experience, hvor der udelukkende fokuseres på de mange højdepunkter, der har været i hans lange karriere. Her skal man som spiller, køre i de biler og deltage i de løb, som har defineret Loebs karriere og akkompagneret med lange og personlige interviews med manden selv, er denne spilmulighed den ultimative hyldest til Sébastien Loeb og noget som fans vil elske at dykke ned i.

Spillet indeholder også en mere traditionel karrieredel, hvor man som ung rallykører starter ud med en lille Peugeot 106 Rallye og med den som udgangspunkt, skal kæmpe sig op gennem rækkerne i en lang række løb i forskellige biler. Karrieredelen er proppet med indhold og man kommer igennem virkeligt mange forskellige løb (rallycross, sector battle, gateway, elimination, rally, hill climb, ect.) i alt fra klassiske rallybiler som Audi Quattro og Lancia Stratos til løb i moderne tohjuls- eller firhjulstrukne rallybiler – og alt der i mellem. Man åbner op for løbstyper og nye biler efterhånden som man kommer igennem spillet – og som en fed detalje, får man mulighed for at køre den 20 km lange time trial op af Pikes Peak – en rute med 156 sving, som Sébastien Loeb naturligvis har rekorden på. Dette er rallysportens Nürburgring Nordschleife.

Hvis man vil lægge arm med andre spillere, kan det gøres både via online ranglister eller ved at køre mod andre i et enkelt løb eller i rallycross. Denne del fungerede fint og vi oplevede ingen problemer med forbindelsen, men der var endnu ikke ret mange at spille med, da vi testede spillet.

Spillet indeholder rallybiler fra 17 forskellige producenter, fra Audi, Ford, Hyundai, Citroën og Peugeot til Volkswagen, Toyota, Lancia, Subaru og Mitsubishi. Da det er et spil med fokus på Sébastien Loeb, er der overvægt af biler fra Citroën, da alle de biler Loeb har kørt i, i løbet af karrieren, er inkluderet i spillet. Er man til lidt tekniske nørderier, er det naturligvis også muligt at justere stort set alle indstillingerne på bilerne, så den passer præcis til det løb, som venter en forude. Spillet indeholder 64 forskellige specialstrækninger spredt rundt omkring i verden, blandt andet Sverige, Finland, Wales, Frankrig, Australien og naturligvis Monaco.

Indtil videre lyder det hele jo meget godt; der er masser af biler, mange løb og spilmuligheder og muligheden for at give den gas som den nidobbelte verdensmester - fundamentet til et godt rallyspil er til stede. Desværre går det ikke så godt, når man først begynder at spille spillet.

Noget af det vigtigste i et rallyspil, er fart og præcision – noget som kan være meget svært at opnå i Sébastien Loeb Rally EVO. Desværre er styringen alt for løs og upræcis og det kan visse steder være svært at få bilen til bare at køre ligeud – og man skal være mere end heldig, hvis man kan tage et sving sidelæns, som Sébastien Loeb gjorde det. Der er mere fokus på simulation i dette spil, end der har været i de tidligere rallyspil fra Milestone, men jeg tror ikke på, at ægte rallybiler styrer så upræcist som de her biler, der ganske enkelt mangler tyngde og vejgreb – de føles mest som en tom papkasse, der skøjter hen over en frossen sø.

Kombinér dette med en noget mystisk bilfysik, så begynder det hele at blive pænt frustrerende. Ens bil kan så let som ingenting blive vippet rundt på taget eller blive kastet flere meter op i luften, blot ved at ramme tynde reklameskilte eller barrierer, der står langs ruten. Eller måske snurre rundt om sig selv tre til fire gange, fordi man snitter et autoværn eller noget lignende. Jeg er med på, at det ikke er sundt for en rallybil at snitte en stenbarriere, men jeg har svært ved at tro, at den vil blive bragt ud i en ukontrollabel snurretur på grund af dette.

Man lærer med tiden at tage højde for disse ting og efter nogle timer med spillet, kan man, hvis man lægger den rette mængde arbejde i det, begynde at gennemføre en bane uden at smadre ens bil til ukendelighed og på samme tid være konkurrencedygtig. Det er her, at spillet begynder at åbne sig en smule, men førstehåndsindtrykket er bestemt ikke positivt.

Det hjælper så heller ikke, at Sébastien Loeb Rally EVO ikke ligner et Xbox One spil udgivet i 2016. Bilerne er forholdsvis flotte og detaljeret, men omgivelserne ser lidt flade og uinspirerende ud. Banernes design er på den anden side god, med både smalle og brede veje og det op og ned. Alle banerne køres i forskelligt lys, der får dem til at ændre udseende; solopgang, dagslys, solnedgang og intet lys, altså om natten. Desværre skæmmes grafikken af kraftige fald i hastigheden visse steder og det er uheldigvis så slemt, at det påvirker gameplayet – endnu et frustrationselement når man sidder bag rattet.

Lydsiden er godkendt uden at imponere. Lydeffekterne når bilerne rammer noget i omgivelserne er elendige, mens motorlydene er forholdsvis fine og troværdige. Noterne som ens co-driver læser op er tydelige men er ikke altid fyldestgørende, da han glemmer at nævne, hvis der for eksempel står store sten langs vejen og lignende.

Sébastien Loeb Rally EVO er et okay rallsypil. Det er fyldt med indhold og det byder på en god del variation takket være de mange løbstyper. Desværre er det ikke nok til at redde spillet, som i min bog skæmmes noget af den meget løse styring og mystisk bilfysik og disse to ting kombineret, kan være en eksplosiv cocktail, der kan resultere i at joypads flyver gennem luften. Det er dog noget man et stykke hen ad vejen kan lære at leve med, men en dejlig præcis styring og nogle biler med tyngde havde til en hver tid været at foretrække og noget som bare skal være i orden i denne type spil.

Hvis du er stor fan af rally eller af Sébastien Loeb – eller mangler du lige noget at fordrive tiden med inden det fremragende DiRT Rally udkommer i starten af april, så tag et kig på den gratis demo af Sébastien Loeb Rally EVO, som ligger på Xbox Games Store, men forvent ikke den store oplevelse. Hvis du er en lige så elendig kører som mig og har en Elite controller, vil jeg anbefale dig at skifte den ud med en normal controller når du spiller det her spil, for du vil på et eller andet tidspunkt, kaste den igennem luften af frustration. Med tiden vil du dog få en smule styr på den løse styring og den direkte provokerende bilfysik, men nu er du altså advaret.
Sébastien Loeb Rally EVO

Sébastien Loeb Rally EVO

UdviklerMilestone