Plants vs. Zombies

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. september 2010 - kl. 22:00
16 0

Dit hus er ved at blive overrendt at sultne zombier – hvad gør man? Man planter selvfølgelig en masse planter, som kan tage livet af zombierne. Det er sjovt, bindegalt og vanvittigt fængende.

Dit hus er ved at blive overrendt at sultne zombier – hvad gør man? Man planter selvfølgelig en masse planter, som kan tage livet af zombierne. Det er sjovt, underholdende, bindegalt og vanvittigt fængende.

Popcap Games kan et eller andet med at lave fængende og simple spil, som alle og enhver kan sætte sig ned og spille i løbet af ganske få minutter. Deres spil tiltaler stort set alle, lige fra husmoderen til den hardcore gamer. Popcap har tidligere stået bag hits som Peggle, Bejeweled og Zuma og nu senest Plants vs. Zombies.

Plants vs. Zombies udkom til PC sidste år og er senere udkommet til både Mac, iPhone og iPad og har slået salgsrekorder stort set overalt, hvor det er kommet frem – f.eks. solgte det mere end 300.000 eksemplarer i løbet af de første ni dage, det var tilgængeligt på App Store. Spillet er nu kommet i en forbedret version til Xbox 360 med nye gamemodes og nye features, og det er ligeledes på vej til Nintendo DS i starten af 2011.

Plants vs. Zombies er et såkaldt Tower Defence spil, hvor man skal forsvare sin base mod bølger af fjender. I dette tilfælde er ens base ens hus, og fjenderne er zombier, der snegler sig hen over ens græsplæne, så de kan komme ind i huset og spise ens hjerne. Til at forsvare sig har man en lang række spøjse planter, frugter, grøntsager og andet godt fra haven (faktisk hele 48 forskellige slags), som skal plantes strategisk rigtigt foran ens hus, så zombierne bliver holdt på afstand. Nu kunne det måske lyde som om, at der er gået Søren Ryge i det hele, men i modsætning til DR’s noget støvede havevært, er Plants vs. Zombies farverigt og rig på god humor.

Som sagt er der 48 forskellige slags planter af de mere eller mindre opfindsomme slags. Jeg kan i flæng nævne de eksploderende kirsebær og den vrede squash, som maser zombierne flade ved at hoppe på dem. Eller hvad med den hypnotiserende svamp, som får zombierne til at vende sig mod hinanden, de mange typer af peashooters, som er ærteplanter, der skyder med forskellige former for ærter eller chilien, som udrydder en hel række fjender med et enkelt pust.

Nok er planterne spøjse og sjove, men det er ikke noget i forhold til zombierne. Hvis der er noget, som hedder familievenlige zombier, så er det de 26 forskellige zombietyper i Plants vs. Zombies. De ser direkte nuttede ud med deres udstående øjne og skæve tænder. De slæber sig komisk af sted med trafikkegler, NFL-hjelme, gulvspande og andet godt på hovedet. Hver zombie har sin egen egenskab, f.eks. kan Pole Vaulting Zombie springe stangspring hen over den første forhindring han møder, Screen Door Zombie slæber rundt på en dør han beskytter sig bag, mens Dancing Zombie hidkalder fire ekstra diskodansende zombier. Der er også de mere morsomme zombier som Newspaper Zombie, der i prikkede boksershorts bliver godt gal i skralden, når man skyder hans avis i stykker, fordi han var SÅ tæt på at løse en Sudoku gåde. Zombierne er virkelig morsomme og ofte ret opfindsomme, og man bør læse deres beskrivelser i spillets Almanak – det er underholdende læsning. Det er sjældent, at man direkte sidder og griner, når man spiller, men humoren i Plants vs. Zombies er, sammen med de helt igennem åndssvage zombier, med til, at man ofte mere end trækker på smilebåndet, når man er i selskab med spillet – specielt karaoke musikvideoen, når man gennemfører Adventure Mode, er ganske morsom.

Gameplayet er dejlig simpelt, men det har alligevel et lag af strategi, som man skal være opmærksom på. Planterne skal nemlig placeres strategisk klogt; man skal f.eks. altid beskytte sine solsikker, som spytter små sole ud, som bruges som valuta, så man kan plante nye planter, og nogle planter er mere effektive end andre mod forskellige typer af zombier. Så ved at placere ens planter klogt, kan man holde horderne af zombier væk fra ens hus. Efterhånden som man kommer igennem den 50 level store Adventure Mode, åbnes der konstant op for nye plantetyper, og man introduceres løbende til nye og sjove former for zombier.

Banerne ændrer sig undervejs; nogle foregår i baghaven, hvor der er en pool, mens andre foregår om natten eller på husets tag, og det er ikke blot kosmetiske ændringer, da banernes udformning i høj grad påvirker gameplayet. I løbet af Adventure delen overraskes man hele tiden af nye og skøre indfald, da de almindelige Tower Defense levels med jævne mellemrum krydres med små minigames, f.eks. Zombie Bowling og Whack-a-Zombie. Undervejs i spillet lukker man ligeledes op for 20 underholdende minigames, som der dog ikke er meget spil i, når man først har gennemført dem.

Den 50 level store Adventure Mode sammen med Puzzle og Survival er gengangere fra tidligere versioner, men nyt i Xbox 360 versionen er to multiplayer modes; co-op eller versus. Co-op spilles side om side med en ven, hvor man enten kan spille Adventure delen sammen eller spille specifikke co-op challenges. Versus er turbaseret, og her spiller man mod en ven. Spiller man som planter, skal man forsvare den ene halvdel af græsplænen, og man vinder ved at ramme tre mål nede på zombiernes halvdel. Spiller man som zombie, skal man plante gravsten for at producere hjernekraft, og man skal så forsøge at nå ned i den anden ende af græsplænen og ind i huset for en lille hjernesnack. Disse multiplayer modes er ganske sjove, og specielt versus er underholdende. Det ærgerlige er, at disse modes ikke kan spilles online, men kun lokalt på den samme maskine.

Man kunne være lidt nervøs for, hvordan Popcap ville overføre styringen fra PC/Mac (mus og keyboard) og iPhone/iPad (touchscreen) til Xbox kontrolleren, men det er faktisk lykkedes rigtigt godt. Det kræver en lille smule tilvænning, specielt i de hektiske øjeblikke, hvor man er ved at blive overrendt af zombier, men efter kort tid er man helt fortrolig med styringen.

Plants vs. Zombies er et flot og farverigt spil med en humoristisk tegneseriegrafik. Designerne har formået at få de normalt ubehagelige zombier til at se nærmest søde ud, når de humper af sted med en gammel gulvspand på hovedet. Grafikken fungerer fint hele vejen igennem lige fra menuer til selve spillet. Lydsiden er mere ordinær med et fint soundtrack og fine lydeffekter. Der er ikke så meget at sige om lydsiden, andet end at den fungerer, som den skal.

Der er ikke meget dårligt at sige om Plants vs. Zombies til Xbox 360. Popcap har endnu engang skabt en fængende og underholdende udgave af et af deres største hits til dato. Det er et spil for hele familien (dog måske ikke for de allermindste), og ligesom med Peggle skal man tænke sig om en ekstra gang, inden man introducerer spillet for sin kæreste, for det ender med, at Xboxen er optaget det meste af dagen. Skal man pege fingre af noget, kunne man godt have ønsket sig, at det var muligt at spille de nye multiplayer modes online, og at det er en fjollet idé, at gamemoden Puzzle først låses op efter at have spillet stort set hele Adventure delen.

Nogen vil måske mene, at en pris på 1200 msp (108 kr.) er lidt i overkanten, især når man ser på iPhone versionen, der blot koster 18 kr. (iPad versionen koster 59 kr.), men sammenligner man på den anden side Xbox 360 versionen med PC udgaven, som koster lige under 120 kr., så får man altså alt fra PC-versionen og mere til i form af de nye multiplayer gamemodes for 108 kr., så prisen må siges at være fin – og det er længe siden jeg har været så godt underholdt for en hundredemand.

Er det så værd at købe Plants vs. Zombies til Xbox 360, hvis man allerede har spillet det tidligere på PC/Mac eller Apples håndholdte? Ja, hvis man har en kammerat, en kæreste eller en søskende at spille med, så er det helt klart pengene værd, for der ligger mange underholdende timer gemt i de nye multiplayer modes.
Plants vs. Zombies

Plants vs. Zombies

UdviklerPopcap Games