Outland

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. maj 2011 - kl. 22:32
6 0

Nogle gange er det de simpleste ideer der skal til, for at puste lidt frisk luft ind i en etableret genre. Det er Outland et fint eksempel på.

Folkene bag Outland, den lille finske udvikler Housemarque, er ikke nybegyndere – faktisk blev firmaet stiftet tilbage i 1995, da de to små Amiga-udviklere Bloodhouse og Terramarque blev slået sammen til Housemarque. Siden slutningen af 1990’erne har der været ret stille omkring Housemarque, men i 2007 fik den lille udvikler ny luft under vingerne, da de udgav en fremragende HD version af deres nok største hit, Super Stardust, som udkom på Amiga tilbage i 1995.

Nu er de så tilbage med Outland, et spil som vi ikke har hørt voldsomt meget til inden udgivelsen og derfor var overraskelsen bare det større, da det gik op for os, at det faktisk var en mindre perle vi havde downloadet fra Xbox Live Arcade.

Outland er et 2D actionplatformspil, men ikke et helt almindeligt af slagsen. Gameplayet minder en del om det klassiske Prince of Persia, tilsat noget af spilmekanikken fra Ikaruga, det legendariske rumspil fra japanske Treasure, hvor man løbende skal skifte mellem en lys og en mørk side, for at bekæmpe fjenderne. Denne simple mekanik er overført, med stor succes, til et platformspil og det er med til at gøre spillet langt mere interessant, end hvis det blot var et traditionelt platformspil.

Men hvordan virker det så helt præcist? Jo, man skal løbende skifte mellem to skyggesider alt efter situationen. Skal man f.eks. bekæmpe en fjende, som besidder mørke energier, skal man selv besidde de lyse energier – det vil altså sige, at når skal man bekæmpe fjender, skal man altid bruge de modsatte energier. Men når man skal åbne døre, aktivere platforme eller kontakter, skal man selv udstråle samme energier som kontakterne, platformene og dørene.

Denne ”plus/minus mekanik” betyder, at man ikke alene skal huske at bruge de rigtige energier når man begiver sig i kamp, men også huske at udkæmpe kampen det rigtige sted, da skærmen ofte fyldes med massevis af energi-projektiler fra f.eks. kanoner og lignende og man kan kun overleve disse projektiler, hvis man har samme energi som de har. Så hvordan klarer man en fjende, som besidder lyse energier, i en regn af lyse energi-projektiler? Projektilerne er dødelige, da man skal have samme energi som dem for at overleve dem, men modsat energi for at besejre fjenden. Det er den slags udfordringer Outland konstant smider i hovedet på én – og det er kun begyndelsen.

Det kan lyde lidt indviklet, men det er i virkeligheden meget simpelt og det er faktisk det smukkeste af det hele; det er en simpel tilføjelse til en velkendt genre, som åbner op for helt nye gameplay-muligheder og helt nye måder at spille på.

Sværhedsgraden er generelt ret høj i Outland og som det måske fremgår at ovenstående eksempel, er det et spil som kræver, at man tænker sig om og griber tingene lidt strategisk an. Det starter dog blidt ud, hvor man får mulighed for at lære spillets grundlæggende mekanikker, men efter kort tid, skrues der op for sværhedsgraden og der kastes masser af svære platformsekvenser, snedige fjender, nye angreb, ting man kan indsamle og nogle ganske gode boss-kampe ned i gryden. Det er dog frustrerende, at checkpoints visse steder er placeret helt åndsvagt. En bosskamp omtrent halvvejs igennem spillet, var ved at tage livet af mig, da et checkpoint var placeret således, at hvis man døde i kamp mod bossen (hvilket jeg gjorde en del gange), blev man sat omkring 5 minutteres klatren, hoppen og kampe tilbage, inden man igen kunne forsøge sig med bossen. Det er ganske enkelt ringe spildesign.

Foruden kampagnedelen er der en co-op gamemode, hvor man kan gennemføre hele kampagnedelen sammen med en ven over Xbox Live. Der er ligeledes fem fremragende co-op challenges, som er designet specielt til to spillere. Der er specielt én co-op challenge, som træder frem; nemlig den hvor den ene spiller styrer de to energier for begge spillere, hvilket kræver en del kommunikation og overblik, men overordnet er alle fem co-op challenges ganske glimrende. Endelig er der Arcade Challenges, hvor man på tid skal klare svagt ændrede sekvenser fra kampagnedelen. Som det ses her, er der rigeligt at give sig til i Outland og der er en del timers spil gemt i spillet og prisen er blot 800 MSP.

Foruden det fine gameplay, som giver god mulighed for hjernegymnastik, stimuleres spillerens øjne og ører også ganske behageligt. Grafikken minder om en blanding af Limbos mørke silhuetter blandet med frodige og farverige baggrunde, som leder tankerne hen på det originale Prince of Persia og klassikeren Flashback. Det er en herlig blanding, som giver spillet et helt specielt udtryk og det fungerer rigtigt fint. Lydsiden består af fine og klare lydeffekter, et stemningsfuldt soundtrack og stemmen, som fortæller historien i mellemsekvenserne, er direkte fremragende.

Outland er et glimrende spil, der for de flestes vedkommende, kommer mere eller mindre ud af den blå luft – og hvilken herlig overraskelse. Housemarque har med det forgående Dead Nation (PS3) og nu med Outland endegyldigt slået fast, at de kan lave andet end deres succesfulde Super Stardust spil og at de er blandt de bedste udviklere af spil til digital distribution.

Outland er et sjovt, velfungerende og anderledes actionplatformspil, med en præcis styring og en spændende spilmekanik. Man får masser af spil for pengene og det er et spil du helt sikkert bør eje, hvis du er til gode platformspil og nærmest episke bosskampe.
Outland

Outland

UdviklerHousemarque