Lost Planet: Extreme Condition

Anmeldt af: Morten Skou - 12. januar 2007 - kl. 22:59
27 0

Først gav de os Dead Rising, og nu viser spiludvikleren Capcom igen, at de er i stand til at lave spil, der både har noget nyt at byde på i form af historien og ikke mindst masser af action.

Historien i spillet bygger over, at menneskene endeligt har forladt jorden og har fundet frem til den snedækkede planet E.D.N. III, hvor de valgte at slå sig ned. Til at starte med gik kolonisationen efter planen, og der bliver bygget flere og flere bygninger. På et tidspunkt gik det dog op for dem, at de ikke var alene. De såkaldte Akrid var også til stede på planeten, og da menneskene ikke havde noget ordentligt våben til at udrydde dem – blev de nødt til at flygte. Det lykkedes efterfølgende for menneskene at udvikle et våben, som de kunne bruge til at forsvare sig imod de fjendtlige Akrids.

Våbenet er et såkaldt Vital Suit, en robotlignende ting, der kan sammenlignes med en mech og en transformer. Hver VS har forskellige funktioner, nogle kan hoppe højt, køre stærkt, bore i vægge eller flyve. Derudover kan de fleste VS have op til 2 forskellige våben - en på hver side. Disse våben er temmeligt overdimensionerede, men til trods for det kan man faktisk tage dem af VS’en, og rende rundt med dem i hænderne – en ting, der ser ekstremt komisk ud.

Igennem spillet antager man rollen som Wayne, hvis far i starten af spillet bliver slået ihjel af en Akrid, der går under navnet Greeneye. Wayne bliver fundet af nogle personer, som går hen og bliver hans nye venner. Sammen skal de forsøge at bekæmpe Akrids, snepirater og fjender fra organisationen NEVEC. NEVEC har en mission kaldet for ”The Frontier Project”. Denne mission går ud på at skabe et godt snefrit og grønt miljø på planeten, en ting der samtidigt påstås at ville sørge for at få Akrids til at uddø – desværre viser det sig hurtigt, at NEVEC ikke har helt rent mel i posen, og NEVEC bliver hurtigt den primære fjende for Wayne og hans nye venner.

Næsten lige fra starten i spillet bliver man kastet ud i de første kampe imod Akrids. Dette virker dog mest som en slags tutorial, hvor man til trods for tidsnøden har lidt tid til at lære styringen at kende. Det kan godt tage lidt tid i starten, men efter kort tids spil har man lært den at kende.

Spillet byder på i alt 12 forskellige singleplayermissioner, som alle er godt spækket med action, men som desværre hurtigt går hen og bliver lidt ensformige. Fælles for alle missionerne er, at man til sidst skal møde en stor ”boss”, som er en del sværere at slå ihjel end de almindelige fjender. Længden på de forskellige missioner er meget forskellig, nogle kan tage ned til få minutter at gennemføre og andre kan kræve, at man prøver om og om igen. Til at krydre det hele lidt er der også smidt et par store monstre ind i spillet, som ikke er end-of-level monstre. Disse tager form af en stor orm og et møl, som er uretfærdigt svære at slå ihjel.

Foruden at man som sagt skal kæmpe imod en masse fjender, så har udviklerne også indført en ekstra stressfaktor. Man skal nemlig - igennem hele spillet - sørge for at have nok Thermal energi, for hvis man løber tør, så begynder ens rigtige energi at løbe ud, og til sidst dør man. Thermal energi får man fra forskellige ressourcer, man kan eksempelvis få fyldt op ved såkaldte ”data posts”, men den primære måde man får det på er ved at samle det op fra de fjender, som man har slået ihjel.

Der er naturligvis en lang række forskellige våben og som tidligere nævnt også forskellige Vital Suits, som man kan benytte igennem spillet. Derudover har man også en metalwire, som man bruger til at skyde sig op til platforme og lignende, hvor man ellers ikke ville kunne hoppe op. Selve ideen med en wire er udmærket, men desværre så mangler der lidt. Man har nemlig kun mulighed for at hejse sig op og ned, men ingen mulighed for at svinge fra side til side, en ting der ellers burde være logisk, når man nu hænger i en wire og gerne vil undgå nogle monstre nedenunder sig.

Onlinedelen af Lost Planet tillader som altid både mulighed for at spille Ranked og Player matches. Der er fire forskellige spillemodes: Team Elimination , Elimination, Post Grab og Fugitive, så der er altså både de mest kendte former for onlinekamp men også to nye. Post grab går ud på, at de to hold skal overtage ”data posts”, det hold, der har overtaget flest, vinder. Fugitive går ud på, at man skal slippe væk fra de andre spillere, og hvis man overlever, så vinder man. Der er i alt 8 forskellige multiplayerbaner.

Spillet har også niveauopdeling af spillerne, dette foregår ved, at man under hver kamp får et antal points. Disse points bliver efter kampen opsummeret, og dermed bliver dit ”level” højere og højere. Der er dog umiddelbart ikke nogen form for matching af levels, så man møder altså ikke kun spillere fra sit eget niveau.

Selve grafikken er ganske udmærket, og der er rigtig mange detaljer, som eksempelvis fodspor i sneen, sne der falder og lignende.

Der er dog et stort problem med grafikken, nemlig at spillet hakker til trods for, at der egentlig ikke er super meget fart over gameplayet. Det sker heldigvis kun i et par af banerne og i diverse mellemsekvenser. Primært er det, når man panorerer rundt, at det sker, og det er uden tvivl muligt at leve med det – men stadigvæk et irritationsmoment.

Soundtracket ligger ikke på den lade side. Musikken og lyden i spillet er generelt ganske udmærket. Hver gang der skal til at ske noget stort, for eksempel en end-of-level monsterkamp eller kampe imod større Akrids, så kører musikken intenst – og når kampen er overstået, så er musikken pist væk.

På de nemmeste niveauer kan man løbe igennem spillet på et sted imellem 5 og 7 timer. De to svære niveauer tager naturligvis længere tid og stiller større krav til dine færdigheder inden for denne spilgenre. Selv om historien i spillet egentlig er udmærket sat sammen, så har man dog ikke lyst til at løbe igennem det hele igen – hvis det da ikke lige var for de achievements, blandt andet i form af forskellige emblemer, som ligger gemt i spillet.

Onlinedelen giver ligesom i alle andre spil også en forlænget levetid. Med de mest populære former for onlinespil og to nye så er der lagt op til et par timers underholdning. Det store problem med onlinedelen er i virkeligheden ikke at finde i selve spillet, men nok nærmere fordi der allerede er flere rigtigt gode onlinespil i samme stil på Xbox 360 platformen.

Der er lagt op til en god gang action igennem hele spillet. Man er aldrig ude for ikke at kunne finde vej, og det er meget sjældent, at man er alene og ikke er i gang med en kamp. Ideen med, at man hele tiden skal huske på at have Thermal energi nok, er også udmærket, da det som sagt gør, at et konstant fokus på netop dette altid er til stede.

Spillet er derfor til trods for småfejlene i grafikken helt sikkert værd at bruge dine sparepenge på. Det kan dog tilrådes at gennemføre det på et af de sværeste niveauer til at starte med, da spillet ellers er alt for hurtigt overstået.
Lost Planet: Extreme Condition

Lost Planet: Extreme Condition

UdviklerCapcom