Leo's Fortune

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 13. september 2015 - kl. 17:13
0 6

Leo's Fortune har taget turen fra iPad til Xbox One og det er normalt ikke et kvalitetsstempel, men her er et fint lille platformspil, som alle med hang til den genre, bør spille.

Leo's Fortune er udviklet af 1337 & Senri, som er en sammenslutning af tre gutter fra Gøteborg i Sverige, der tilbage i 2014 udgav spillet til blandet andet iOS og Android. Spillet udmærkede sig ved, at være et solid platformspil med fremragende grafik og en lille ulden bold med en velvoksen moustache og en tyk østeuropæisk accent ved navn Leo. Nu er Leo's Fortune udkommet i en HD version til Xbox One, som BlitWorks står bag.

Leo er en grådig lille fætter og da hele hans formue af guld, under mystiske omstændigheder, forsvinder, begiver han sig ud på et eventyr for at finde ud af, hvem der har nappet hans rigdom. Leo har mistanke om, at det er medlemmer af hans familie som har guldet og heldigvis har de lagt et spor af guldmønter ud, som han kan følge. Historien fortælles ved hjælp af nogle sort/hvide mellemsekvenser og selv om den ikke er specielt interessant, fungerer den som den skal for at drive spillet fremad.

Man styrer uldbolden Leo igennem en række snedigt udtænkte 2D baner, hvor han skal undgå en lang række fælder, løse diverse fysikbaserede puzzles og hoppe fra platform til platform. Leo kan hoppe og ved at puste sig op, kan han svæve igennem luften. Modsat kan han også trykke sig sammen, så han bliver mere kompakt og på den måde trykke knapper, platforme og andet ned.

Der er ingen fjender i spillet, så al udfordring består i, at komme helskindet igennem banerne. Efter hver bane kan man tjene op til tre stjerner; en for at have indsamlet alle guldmønterne, en for at gennemføre banen uden at dø og en for at klare den indenfor en opsat tidsgrænse. Vil man optjene tre stjerner i alle baner, kræver det, at man spiller hver bane flere gange. De optjente stjerner bruges til at lukke op for bonus baner, hvor man for eksempel skal komme så hurtigt som muligt rundt på en lukket bane, eller klare sig igennem en bane, inden tiden løber ud, ved at opsamle ure, som forlænger den tid man har på klokken.

Vi har set flere eksempler på, at spil, som bliver konverteret fra touchscreen til et joypad, ikke fungerer specielt godt, men i Leo's Fortune, har styringen overlevet konverteringen helt fint. Spillet er et rigtigt velfungerende 2D platformspi, gameplayet er simpelt og de forskellige puzzles er godt udtænkt og aldrig for svære at løse. Styringen er præcis og det er også nødvendigt, da man mod slutningen af spillet, skal være meget præcis for at overleve de mange fælder, som Leo kommer forbi. Sværhedsgraden mod slutningen af spillet kan være brutal, specielt hvis man gerne vil optjene alle tre stjerner i alle banerne.

Det er ikke til at se, at Leo's Fortune oprindeligt er et mobilspil. Allerede på iPad, så det fremragende ud og den smukke grafik har overlevet turen over på Xbox helt uden skrammer. Man kommer igennem både snelandskaber, bjerglandskaber og undervandsverdener og de ser alle fremragende ud. Hver bane er skabt som ét stort billede, som man bevæger sig rundt i og det er måske nok en noget lav-teknisk måde at lave den slags på, men når man tænker på, at det stort set kun er tre mand, som står bag tilblivelsen af spillet, kan man ikke andet end blive imponeret over det høje grafiske niveau. Lydsiden er ligeledes god, med et fint soundtrack, gode lydeffekter og en herlig stemme med østeuropæisk accent til Leo. Jeg savner dog nogle indstillingsmuligheder i spillet; det er kun muligt at vælge undertekster til eller fra, der er ingen mulighed for at skrue ned for musikken, justere på lydniveauet generelt eller modificere styringen. Det er lidt for tyndt.

Leo's Fortune kan gennemføres på omkring tre til fire timer, men vil man have tre stjerner i alle baner, er det mindst det dobbelte antal timer gemt i spillet. Efter at have gennemført spillet, åbnes der op for en Hardcore Mode og den er i sandhed hardcore. Den kan kun klares, ved at gennemføre hele spillet uden at dø og lad mig lige sætte det lidt i relief: På en af de sidste baner i spillet, døde jeg op mod 50 gange, så man er virkelig hardcore, hvis man gemmefører Hardcore Mode.

Leo's Fortune kan købes nu for bare 52 kr. og til den fine pris, får man et glimrende lille platformspil, som man nok skal få god portion underholdning ud af, en regnvåd og mørk søndag.
Leo's Fortune

Leo's Fortune