Lego Pirates of the Caribbean

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. juni 2011 - kl. 12:45
1 0

I forbindelse med den nye Pirates of the Caribbean film, er det nu også muligt at spille som Jack Sparrow i en mere klodset udgave.

Det er ikke mere end halvanden måned siden, at vi morede os med Lego Star Wars III: The Clone Wars og nu er nyt spil blevet introduceret i Lego spilfamilien, som i forvejen består af Batman, Indiana Jones, Harry Potter og naturligvis Star Wars, som startede det hele.

Lego Pirates of the Caribbean er det første spil med den mildest talt excentriske Jack Sparrow i hovedrollen. Man spiller igennem alle fire film, der hver er inddelt i fem baner. Jeg spillede det sammen med Nicolai på 8 år, Christian på 11 år og Camilla på 12 år, som alle tidligere havde spillet både Lego Star Wars og Lego Indiana Jones. De tre unge spiltestere følte sig med det samme hjemme i det nye spil og det er lige præcis styrken ved disse spil, da de unge spillere præcis ved hvordan de fungerer og dem som ikke har prøvet dem før, kan meget hurtigt sætte sig ned og lære dem.

Traveller’s Tales scorer heller ikke denne gang points for nyskabelse med Lego Pirates of the Caribbean, da de ligger sig tæt op af den formel, som har vist sig at virke så godt i de mange forgående spil. Gameplayet er simpel action kombineret med platformsekvenser og løsning af simple gåder, mens man render rundt og hakker fjender i stykker og smadrer alt i omgivelserne – alt sammen for at optjene Lego-penge, som kan bruges til at købe nye figurer og andre ting for. Jack Sparrow er desuden udstyrret med et kompas, som leder ham hen mod skjulte skatte – og banerne er fyldt med ting, man kan samle ved at vende tilbage til banen senere. Det er et simpelt og efterhånden lidt slidt koncept, men det virker stadig og børnene elsker det.

I løbet af spillet får man kontrol over Jack Sparrow og en håndfuld andre karakterer fra Pirates of the Caribbean filmene og selv om figurgalleriet ikke nærmer Star Wars niveau, får spillet det optimale ud af dem, ved hjælp af god humor og et glimt i øjet.

Desværre er en række af Lego spillenes kendte problemer med f.eks. en lidt løs styring og et forvirrende kamera stadig at finde i dette nye spil. Desuden er den kustige intelligens hos de computerstyrede spillere til tider virkelig irriterende, da den visse steder virker nærmest ikke eksisterende. Det er dog til at leve med, men det kunne være rart, hvis Traveller’s Tales snart ville stramme lidt op på disse ting. Et af de store problemer med Lego Star Wars III: The Clone Wars var, at det kunne være svært at finde ud af, hvad man skulle, men det problem er ikke helt så stort i dette spil. Det er som om, at de forskellige baner er bygget mere logisk op og opgaverne virker lidt mere tilgængelige, hvilket er en god ting, når man tænker på spillets primære målgruppe som er børn og måske mere uerfarne spillere.

Som det altid er tilfældet med disse Lego spil, er de klart sjovest at spille side om side med en ven – desværre er det stadig ikke muligt, at spille co-op online. Holder de to spillere sig tæt på hinanden, foregår det hele på én og samme skærm, men kommer man for langt væk fra hinanden, slår spillet helt automatisk over i splitscreen. Men i modsætning til andre spil, er spliscreen’en ikke statisk, nej her glider delingen af skærmen helt flydende fra vertikalt og horisontalt til diagonalt, alt efter hvordan man bevæger sig i forhold til ens partner. Det ser meget imponerende ud, men det kan være en smule forvirrende, for det ene øjeblik spiller man til venstre i skærmen, det næste øjeblik nederst i skærmen og kort efter til højre.

Grafikken i Lego Pirates of the Caribbean er ganske nydelig og er en kombination af Lego figurer, Lego buske, Lego dyr og meget andet, blandet sammen med semi-realistiske baggrunde. Den er humoristisk uden at blive plat og den excentriske Jack Sparrow og hans underlige måde at bevæge sig på, er overført fint til hans klodsede alter-ego i spillet. Lydsiden er også ganske fin og figurernes velkendte sludresprog kan stadig få de fleste til at trække på smilebåndet. Musikken er taget fra filmene og betyder altså, at det er Hans Zimmers fremragende soundtrack vi kan nyde i spillet.

Lego Pirates of the Caribbean er en fin tilføjelse til rækken af Lego-spil, da det følger stort set den samme skabelon som de tidligere spil. Man kunne mene, at vi efterhånden godt kunne bruge lidt nytænkning, men som jeg kunne se på de tre unge testpersoner, er det et koncept som stadig holder og hvorfor lave om på noget som stadig virker – og sælger? Man kunne dog godt forvente, at der efterhånden bliver strammet lidt op på styringen, at missionerne blev lidt mere logiske og at kameraet bliver mere intelligent.

Dette nye Lego-spil er naturligvis mest for familiens yngre spillere, men både mor og far kan da også være med og få lidt ud af det – man skal bare være klar over, at man kommer på skolebænken af ungerne, for de har helt styr på disse spil og man kan lære mange tricks af dem.

Lego Pirates of the Caribbean kommer med danske tekster og menuer.
Lego Pirates of the Caribbean

Lego Pirates of the Caribbean