Joy Ride Turbo

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 1. januar 2008 - kl. 01:00
2 0

Der må køres vildt og modstanderne sendes i rabatten når Joy Ride er på banen igen, og denne gang i en Turbo udgave.

Joy Ride Turbo er et tegnefilms agtigt bilspil, som er fortsættelsen på Kinect Joy Ride, denne gang foregår styringen dog med joypad’en, og ikke via Kinect, hvilket umiddelbart kan være en fordel da den tidligere Kinect udgave ikke fik god respons på den håndfri styring. Det er et avatar spil, dvs. at figuren man kører med er avataren fra ens egen Xbox Live profil.

Har man spillet Mario Kart, vil man lynhurtigt føle sig hjemme i Joy Ride Turbo. Og det kan forklares meget nemt. Små hurtige baner, der køres over 3 omgange, hvor det selvfølgelig gælder om at komme først. Som man kommer banen rundt, er der flere steder hvor kasser med spørgsmåltegn står klar, og er man en af de heldige, der kører en kasse ned, blandes der tilfældigt rundt i de forskellige hjælpemidler, såsom raketter til at skyde modstanderen ned, et is-angreb som fryser alle andre nogle sekunder, og mange andre ting der kan vende løbet til ens fordel. Det minder ikke bare om Mario Kart, det er sådan set en direkte kopi.

Joy Ride Turbo har dog et lille twist, som ændrer spillet en lille smule i forhold til før omtalte Nintendo spil. Der er mange flyvehop, og har man først taget afsæt fra kanten, er det muligt at sætte gang i luftakrobatikken. Bilen kan flippes 360 grader rundt, både op og ned, men også sidevejs. Det ser ganske imponerende ud, og giver en lyst til at træde pedalen i bund, så man kan nå så meget som muligt inden hjulene igen rører jorden. Man skal stadig time sin landing for at få det bedste afsæt og det giver en stak medaljer alt efter hvilke tricks man har trukket ud af ærmet.

Af muligheder for forskellige spil, er der ganske traditionelt et mesterskab med en række baner, der skal gennemføres og man får en placering på ranglisten alt efter indsatsen. Et ”Quick Race” hvis man bare skal ind og køre en enkelt bane eller to og som den sidste kan man starte et spil i en Stunt Park. Her kan man more sig i en forvokset legeplads med loops, store hop og skater inspirerede afdelinger. Der er rig mulighed for at teste alle tricks af, samtidig med at der er udlagt mønter og genstande til at samle biler, hvor nogle er sværere at få kølerhjelmen i, end andre.

I løbet af spillet låses der både baner og flere biler op, der har hver deres svagheder og stærke sider og det kan være en taktisk fordel at vælge den rigtige bil til den rigtige bane. Sværhedsgraden er ikke umiddelbart så højt sat, men det hjælper lidt at få låst ”200” klassen op, frem for ”100” som er start klassificeringen. Man når hurtigt ind til essencen af spillet og derfra kan det komme til at føles som den ene gentagelse efter hinanden, medmindre man er helt vild med konceptet selvfølgelig. For gennemsnits spilleren slutter den gode spiloplevelse snart og det er egentlig ærgeligt, da gameplayet er udmærket, men det er desværre godt brugt og ikke særlig dybdegående.

Joy Ride Turbo ligner lidt en animationsfilm med et par år på bagen, hvor ens avatar er dumpet ned midt i det hele, og virker til tider lidt malplaceret. Men der er pæne bløde streger og flotte farver, og det er bestemt ikke et grimt spil at kigge på. Detaljerigdommen er svær at finde, men på den anden side er det heller ikke det som det handler om i et spil som dette.

På lydsiden er der dog ikke meget at prale af. Der er simpelthen for meget skrald på effekterne og den konstante bilstøj. Man bliver tvunget til at skrue ned enten i spillet, eller spille med lavt lyd niveau, for det er ganske umuligt at holde lydene ud bare i normalt leje i længere tid af gangen.

Der kan spilles op til fire spillere lokalt, og har man et tv som er stort nok, ja så egner et lille hurtigt bil spil som dette sig faktisk fint til fire spillere på en enkelt skærm. Multiplayer over Xbox Live fungerer godt, det er nemt at finde sig et spil og det siger sig selv at Joy Ride Turbo er et meget konkurrence præget spil, og derfor en god og udfordrende oplevelse som multiplayer.

Er man fan af det tidligere spil, vil man sikkert også kunne lide denne, selv om Kinect styringen er borte i denne udgave. Joy Ride Turbo er skam et hyggeligt spil, der kan hives frem engang i mellem, men jeg frygter det meget hurtigt vil ende med at samle støv og som arkade spil, hurtigt gå i glemmebogen. For hvad Xbox Live markedet har af nye indkøbsmuligheder i øjeblikket, kan Joy Ride Turbo ikke helt stå distancen og falder i et selvskabt hul, som det vel at mærke har svært ved at komme op af igen.

Joy Ride Turbo kan købes på Xbox Live Marketplace til en pris på 800 Microsoft Points.
Joy Ride Turbo

Joy Ride Turbo