Insanely Twisted Shadow Planet

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. august 2011 - kl. 15:57
4 0

Summer of Arcade kampagnen fortsætter, denne gang med det visuelt mest spændende spil, Insanely Twisted Shadow Planet. Læs vores anmeldelse her

Insanely Twisted Shadow Planet er udviklet af Shadow Planet Productions, som er et samarbejde mellem Fuelcell Games fra Seattle og Gagne International med Michel Gagne i spidsen. Michel Gagne er uddannet animator og har arbejdet for en lang række studier, bl.a. Warner Bros., Don Bluth Studios, Disney, Pixar og Cartoon Network. Insanely Twisted Shadow Planet, hvor Michel Gagne har stået for bl.a. art direction og animation, er hans første spilprojekt.

Limbo var stjernen i sidste års Summer of Arcade kampagne – i år er der lidt flere om budet. Bastion er fremragende og det samme er From Dust, men alligevel stikker Insanely Twisted Shadow Planet næsen godt frem – ikke nødvendigvis fordi det er et bedre spil end de to andre, men det har det der unikke over sig, som Limbo havde sidste år.

Insanely Twisted Shadow Planet har været undervejs i fire år og det har fået en del opmærksomhed siden det blev vist frem for første gang i foråret. Spillet er en kombination af et action-eventyr og en shoot’em up. Som en lille ufo, havner man på en ond mørk planet, som man nu skal udforske alle afkroge af, mens man løser puzzles, bekæmper fjender af forskellig slags og finder livsvigtige opgraderinger. Man flyver igennem trange gange, igennem kolde isklædte landskaber, mørke grotter og man kommer endda også under vandet.

Undervejs bliver ens lille ufo opgraderet med alt fra missiler, kanoner og laserstråler, til en rundsav og ikke mindst en gribearm. Gribearmen er en lille genistreg, da den kan bruges til utroligt mange ting. Den kan f.eks. bruges til at fjerne sten, som ligger i vejen, til at flytte store kabler med, holde fast i en lysende lanterne i mørke områder eller holde fast i undervandsplanter, så man ikke skylles væk af kraftige strømme.

Efterhånden som ens ufo bliver mere og mere veludrustet, bliver nye dele af planeten tilgængelig. Det gælder både nye dele af planeten, men også mindre sektioner af områder hvor man allerede har været. Det betyder, at der er en del backtracking tilbage til allerede besøgte områder, hvis man vil udforske så meget af planeten som muligt. Hele spillet foregår på én og samme planet, men som nævnt tidligere, ændres omgivelserne løbende og det samme gør fjenderne og ikke mindst deres angrebsmønstre og dermed den måde man besejrer dem på. Der er forholdsvis god variation i gameplayet og man støder på flere spændende idéer, som er med til at holde spillet friskt hele vejen igennem.

Kampagnedelen i Insanely Twisted Shadow Planet kan gennemføres på 5-6 timer og vil man undersøge alle afkroge af den enorme planet, så kan man roligt ligge en 2-3 timer ekstra oveni. Udover kampagnedelen, er der de såkaldte Lantern Runs, som kan spilles af op til fire spillere både lokalt og over Xbox Live. I denne spilmulighed skal man fragte en lanterne sikkert igennem en bane, inden et konstant voksende mørke fra venstre side af skærmen, opsluger spillerne. Lantern Run er ret anderledes end resten af spillet, da der er meget fokus på action og hurtighed og ikke på udforskning. Det er et fint lille supplement til kampagnedelen, men ikke noget man vil spille i ret lang tid ad gangen.

Gameplaymæssigt går Insanely Twisted Shadow Planet måske ikke decideret nye veje, men visuelt er det bestemt helt sin egen. Det er tit blevet sammenlignet med Limbo, men jeg vil hellere sammenligne spillets visuelle side med Ubisofts glimrende Outland. Grafikken er opbygget af silhuetter lagt ovenpå mere eller mindre farvestrålende baggrunde og det er tydeligt, at Michel Gagne har haft en stor finger med i spillet. Animationerne er sublime, lige fra gribearmens bevægelser, over måden som planter og andre ting bevæger sig på når man rammer dem, til det lækre lille vandsplash der opstår, når man flyver igennem en vandoverflade med ens lille ufo. Jo, den grafiske side er helt unik og disse screenshots er slet ikke tro mod grafikken, som virkelig skal ses i bevægelse.

Lydsiden er desværre ikke på niveau med den visuelle side. Jeg har ikke noget imod en minimalistisk lydside, hvis det er med til at forstærke intensiteten i et spil, hvilket Limbo var et glimrende eksempel på. Lydsiden i Insanely Twisted Shadow Planet er ekstrem minimalistisk, for der er stort set ingen lyde i spillet. Der er ingen musik mens man spiller og det er også sparsomt med lydeffekter. Det er gået hen og blevet lige en tand for minimalistisk – efter min smag i hvert fald.

Insanely Twistes Shadow Planet kan nu købes for 1200 MSP via Xbox Live Marketplace og det er et glimrende lille spil, med et velfungerende gameplay, som byder på et par gode idéer ind imellem. Det er måske ikke et spil for alle, men hvis man tidligere har været godt underholdt af Metroid og Castlevania spillene, så vil man også være godt underholdt af Insanely Twisted Shadow Planet.
Insanely Twisted Shadow Planet

Insanely Twisted Shadow Planet

UdviklerShadow Planet Productions