Ghostbusters, the video game

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 22. november 2009 - kl. 21:39
14 0

Hvis du har skræmmende gennemsigtige skikkelser i soveværelset - hvem ringer du så til?

I 1984 sang alle med på temaet på en splinterny film, som nu, over 25 år efter, stadigvæk står tilbage som én af de største kultfilm nogensinde. Men dur konceptet på spilform?

Ghostbusters spillet har en lidt underlig udgivelseshistorie bag sig. Det var nemlig først i starten af november vi europæere med Xbox 360 fik spillet i hænderne til Xbox 360, til trods for at amerikanerne og playstation folket allerede havde spillet i juni. Det er Atari der har sendt spillet på gaden mens Terminal Reality og Threewave Software har taget sig af henholdsvis single- og multiplayerudviklingen.

I Ghostbusters the video game tager man kontrollen over den femte spøgelsesjæger, en hidtil ukendt personlighed med det meget lidt flatterende øgenavn Rookie. Rookie er Ghostbusters’ nyeste rekrut og han starter hans nye job på et ganske kærkomment tidspunkt, da en gigantisk chokbølge rammer New York City, med det resultat, at den paranormale aktivitet stiger drastisk.

Dette stiller de kække spøgelsesjægere overfor en række mere og mindre kendte ansigter. Blandt andet er spillets nemisis Gozer the Gozerian, som også er bad guy i den første Ghostbusters film, og generelt er der kredset for fans af universet idet såvel Slimer som biblioteksspøgelset og andre kendinge dukker op i spillet.

Gameplayet er opstillet som et typisk third person shooter, men Terminal Reality har tydeligvis forsøgt at give spilleren et helt rigtigt feel fra filmene. Det primære våben er naturligvis protonstrålen, som er kendt fra filmene og spøgelsesfælden, som man benytter til at fange spøgelserne i. Hele indfangningsprocessen er en mindre videnskab i sig selv. Først skal spøgelset svækkes ved at bombardere det med protonstrålen. Når energien er tilpas lav, skal spøgelset indfanges med en anden slags capture-beam og naturligvis vristes eller slammes ned i spøgelsesfælden.

Undervejs i spillet bliver dine våben opgraderet, og man får hele fire forskellige varianter af protonstrålen, som endda har en primær og sekundær funktion til samtlige udgaver. Disse tæller blandt andet en maskingeværslignende variant, en stasis-stråle som nedsætter spøgelsernes fart, samt en slimpistol, som skyder med venligsindet, grønt slim.

Foruden indfangningsvåbnene, skal der i meget høj grad gøres brug af PKE meteret. Hvis folk har glemt hvad dette er, så er det den fjernbetjeningslignende genstand med to ”vinger”, som specielt Spengler ynder at rende rundt med. Denne kan afsløre masser af forskellige ting, som spøgelsernes gemmesteder, forskellige puzzles eller én af de mange forskellige skatte, som er gemt rundt omkring på banerne og giver såvel penge, til at købe opgraderinger, og udsmykning til Ghostbusternes brandstation. Herudover kan PKE meteret bruges til at indscanne informationer om spøgelserne, som foruden en beskrivelse af disse, også afslører deres styrker, våben og svagheder.

Variansen af spøgelser er gigantstor og de skal alle sammen bekæmpes på forskellige måder. Nogle skal blastes til de falder fra hinanden mens størstedelen skal indfanges som nævnt overfor. Herudover er der en række bosskampe med filmenes kendte spøgelser, og disse skal naturligvis bekæmpes på deres egen individuelle metode.

Spillet tager dig, eller via Xbox Live, dig og dine venner igennem mange kendte universer fra Ghostbusters-filmenes historie. Udover brandstationen skal man på besøg på biblioteket fra den først Ghostbusters film og også Hotel Sedgewik, som ligeledes figurerer i den første film. Endvidere sender mange af genstandende rundt på banen tankerne tilbage til filmene, som blandt andet når man støder på et maleri af selveste Vigo fra Ghostbusters 2.

Uanset om man spiller alene eller med assistance, så leverer Ghostbusters the video game filmspilles hidtil bedste stemning. Dette skyldes flere ting. For det første er historien skrevet af de gamle Ghostbusters stjerner som Dan Akroyd og Bill Murray. For det andet er grafikken fuldstændig i tråd med filmens ånd i en dejlig blanding af virkelighedstro miljøer og en mere tegnefilmsagtig tilgang til figurgalleriet af såvel spøgelser og helte.

Her skal det siges at den grafiske side, til trods for at den på ingen måde hamler op med f.eks. Call of Duty eller Gears of War, fungerer helt fantastisk, primært fordi de mere mærkbare områder, som f.eks. protonstrålerne, miljøerne (og destruktionen af denne under spøgelsesjagterne) og figurerne er vandvittigt godt gengivet, uden at man fjerner den komiske tilgang som filmene er så kendte for.

Derudover er lyden ligeledes en fantastisk faktor. Lad os få det dårlige af vejen først – soundtracket er ikke voldsomt omfattende og der er forholdsvist mange baggrundsmusikalske gengivelser. Når det så er sagt, så er selvsamme baggrundsmusik hentet direkte fra filmene og sætter en fantastisk stemning. Lydene, som f.eks. Slimer’s skrig, protonstrålerne og spøgelsesbilen Ecto-1 er naturtro og sidst men ikke mindst, så er dialogerne noget af det bedste der hidtil er set på denne generation af konsoller. Der er naturligvis ikke tale om store revolutionerende samtaleemner, men det giver simpelthen så meget, at det er det originale cast fra filmene som primært lægger stemme til spillets store figurer. Det er lækkert, virkeligt lækkert!

Onlinedelen indeholder, foruden en co-op version, også en række forskellige kompetetive gamemodes. Selvom onlinedelen p.t. ligger ganske øde, sandsynligvis grundet Modern Warfare 2’s hærgen, så er der masser af action at finde, når man endeligt får folk samlet. Der findes masser af miljøer og endnu flere gamemodes, hvor man skal fange spøgelser på tid, ødelægge porte til andre dimensioner, overleve længst muligt eller andre varianter. Derudover krydres dette med mulighed for at opgradere våben, uniformer eller sågar jage de såkaldte ”most wanted” spøgelser, som dukker op engang imellem.

Kan Ghostbusters så stå distancen på spil? Svaret er et rungende ja! Ghostbusters holder hele vejen. Miljøerne, historien, figurerne, dialogerne og gameplayet er så meget i filmens ånd og det virker realistisk og ikke mindst nærværende hele vejen igennem. Der er ingen tvivl om, at dette spil er lavet med hjertet og ikke udelukkende med pengepungen, hvilket i øvrigt cementeres ved, at det netop er det oprindelige cast af skuespillere som ikke blot har medvirket ved stemmepålægningen men også har skrevet historien.

Ghostbusters kan varmt anbefales til dem der smiler og får nostalgiske aner når de støder på sætningen ”nice shootin’, Tex”. Til folk der endnu ikke har stødt på de fire fjollede spøgelsesjægere er Ghostbusters the video game en glimrende mulighed for at gøre det. Who’ you gonna call…?
Ghostbusters, the video game

Ghostbusters, the video game

UdviklerThreewave Software og Terminal Reality