FIFA 15

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 2. oktober 2014 - kl. 21:06
4 0

Så er det igen blevet tid til at snøre fodboldstøvlerne og gøre klar til kamp. Vi har fået fingrene i det nye FIFA 15, men er det stadig muligt at bringe mere nyt til en efterhånden gammel serie? Læs mere i anmeldelsen her.

Et af de mest ventede spil af fodboldsfans verden over, er nu landet i form af FIFA 15. Selvom FIFA spillene nok har nogle af de mest kritiske fans, er det alligevel lykkedes EA Sports gang på gang at lave et nyt FIFA, som folk køber. Personligt er jeg selv stor fan af spilserien, og jeg har set meget frem til FIFA 15, der både lover flottere grafik og mere realistisk gameplay. Spørgsmålet er bare, om det rent faktisk er tilfældet, eller om der blot er tale om det helt samme spil.

Efter nu at have tilbragt en del timer med spillet, er jeg kommet frem til, at det sidstnævnte ikke er tilfældet. FIFA 15 er på alle måder det flotteste og mest gennemførte spil, som vi indtil videre har set i serien. Dette gør sig især gældende, hvis du ligesom mig, har taget springet fra Xbox 360 til den nye Xbox One, da der her er tale om en kæmpe forskel. Når det så er sagt, er der desværre også stadig dele i spillet, hvor der ikke er sket det helt store, og som godt kunne trænge til noget fornyelse.

Første gang du starter en kamp, vil du blive mødt af et helt nyt taktikboard, der er kreeret for at gøre holdopstillingen mere overskuelig. For mig krævede det dog en del tilvænning før denne nye måde at stille hold på gav mening, men efter en del brok fra min side, endte jeg med at holde af denne nye tilføjelse. Du vil nemlig have mulighed for at give dine spillere individuelle opgaver og skifte til forskellige taktikker, som for eksempel højt pres eller kontrabold. En super fed feature, hvis du ligesom mig godt kan lide og gå ind og lege med opstilling og taktik.

Efter at have sat hold og bestemt taktikken, foregår den næste del ude på fodboldbanen, hvor der også er sket en del nye ting. Spillet har blandt fået et nyt græstæppe, der bliver mere og mere slidt, efterhånden som kampen udvikler sig. For nogen vil det måske ikke gøre den store forskel om græsset ændre udseende, men det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning - og så ser det bare fedt ud, når der kommer en kæmpe streg efter at have lavet en glidende tackling på sin modstander. Udover det nye græs vil spillertrøjerne nu også blive beskidte, alt efter hvor mange gange spilleren havner nede på plænen. Igen er det en tilføjelse, der for nogen vil virke som en ligegyldighed, men personligt er det noget jeg har savnet hos de forrige FIFA spil.

Når du scorer et mål vil bagenden af målet nu også løfte sig alt efter hvilken kraft, du har skudt med. Tilskuerne vil gå amok som aldrig før, og alle disse små tilføjelser er generelt bare med til at hæve spiloplevelsen sammenlignet med de forrige spil. Man kan dog stille sig selv spørgsmålet, om disse fornyelser reelt vil blive ved med at imponere, når man har spillet i nogle måneder, og efterhånden kender alle animationerne som spillet har at byde på.

Det er dog ikke kun den visuelle del, der har forandret sig, men også ved styringen er der sket ændringer. Spillerne føles nemlig mere tunge og bevæger sig meget mere realistisk, hvilket giver selv den mest erfarne FIFA spiller udfordringer. Dette kan især mærkes på forsvarsdelen, da det er blevet langt sværere at forsvare sit mål i forhold til før. Der er dog også tilføjet nye måder at forsvare på, blandt andet kan man nu rykke i modstanderens trøje, hvilket dog i fleste tilfælde vil resultere i et gult kort. Forsvarsspillerne har dog stadig en tendens til at tage de forkerte beslutninger, og det kan være rigtig frustrerende, når ens forsvarsspillere løber ind i hinanden i stedet for modstanderen.

Udover markspillerne har målmændene også fået tilføjet en række nye animationer, der gør redningerne både flottere og mere uforudsigelige. Da FIFA 15 demoen udkom, var der dog en del klager omkring, at målmændene ikke opførte sig realistisk og lukkede en masse dumme mål ind. Det har jeg dog på ingen måder oplevet; tværtimod synes jeg, det er de mest realistiske målmænd, der har været i et FIFA spil, og det er rigtig sjældent, at jeg i FIFA 15 har brokket mig over målmanden, som jeg ellers har været slem til at gøre førhen.

Styringen har dog ikke kun ændret sig hos målmanden og forsvaret men også i angrebet. De fleste der har stiftet bekendtskab med det tidligere FIFA 14, vil formentlig vide at hovedstød i de fleste tilfælde resulterede i mål. Dette er dog langt fra virkeligheden i FIFA 15, da det er blevet meget sværere at score på hovedstød, hvilket efter min mening er en stor forbedring. Når det er sagt, synes jeg dog, at spillet lider under det ”pace abuse”, som vi har oplevet i de forrige titler. Det er virkelig ærgerligt, da det ellers var noget af det, jeg var allermest begejstret for i FIFA 14. I stedet er man i de fleste tilfælde sikre på en friløber, hvis man sender en stikning i dybden til sin angriber. Forhåbentlig er det dog noget, der vil blive tilpasset i en af de kommende opdateringer.

FIFA 15 har altså taget et stort skridt hvad angår styringen og den visuelle del, men det er desværre ikke tilfældet i karrieredelen. Dette skyldes nok, at de fleste i dag spiller Ultimate Team, og EA derfor har valgt at flytte sit fokus et andet sted hen. Selvom det ikke kommer som den store overraskelse, havde jeg alligevel håbet at se noget nyt i netop denne del. Jeg savner især flere optioner på transfermarkedet, da det for eksempel stadig ikke er muligt at låne en spiller i mere end én sæson eller betale en spillers pris henover flere sæsoner. I stedet foregår det på præcis samme måde som i FIFA 14, med det samme talentspejder netværk og transfermarked. Hvis der absolut skal nævnes noget nyt, er den velkendte Barclays Premier League grafik endelig blevet tilføjet til spillet, så man føler, at man rent faktisk er i gang med en Premier League kamp. Et nyt grafisk design er dog efter min mening ikke nok, og man må desværre bare konkludere, at der ikke er sket nok i karrieredelen.

Heldigvis er FIFA meget mere end dets karrieredel, og det kommer især til udtryk i Ultimate Team, som nok må få tildelt titlen som den mest populære spiltype. Her er der heldigvis sket nogle ændringer, selvom det dog heller ikke er overvældende, hvad der er at nævne af nye ting. Hvis man skal starte med den mest spændende, må det være den nye mulighed for at låne spillere som for eksempel Ronaldo eller Lewandowski til at spille et bestemt antal kampe for ens klub. Personligt synes jeg, dette er en rigtig fed feature, da normale spillere som jeg, aldrig selv ville få råd til en spiller som Ronaldo, men nu har muligheden for at prøve ham. Det kunne dog have været endnu bedre, hvis der var et større udvalg af spillere, som for eksempel nogle af Legends spillerne.

Når vi nu netop taler om legends i FIFA 15, er der også sket noget på denne front. Der er nemlig hele tre danske legender med: Michael Laudrup, Brian Laudrup og Peter Schmeichel. Disse legends-kort var en stor succes i FIFA 14 og vil forhåbentlig også blive det i FIFA 15. Priserne på disse kort er dog skyhøje, så de fleste skal nok forvente ikke at komme til at eje et legend-kort lige foreløbig.

Ligesom det tidligere har været muligt med rigtige klubhold, kan du nu også konkurrere i friendly seasons i Ultimate Team mod dine venner. I løbet af sæsonen spilles 10 kampe, og den person, der har optjent flest point i slutningen af sæsonen har vundet. Friendly seasons er noget jeg virkelig har savnet i Ultimate Team, da man ikke rigtig før har haft de store muligheder for at konkurrere mod sine venner i Ultimate Team. Det kunne dog have været endnu federe, hvis man også havde mulighed for selv at opstille præmier i form af væddemål, hvor man kunne satse mønter eller sine egne spillere.

Udover dette er heading også blevet udskiftet med attributten ”psychical”, som dækker over styrke, udholdenhed og spring. Dette er ændret for at give dig en bedre mulighed for at vurdere en spillers fysiske evner på banen. For mig virker det som en meget logisk og rigtig beslutning, da det nu handler om mange flere forskellige aspekter i spillet end blot hovedstød.

FIFA 15 leverer på alle måder en fantastisk og unik fodboldoplevelse, hvad angår realisme og det grafiske design. For nogen vil de ovenstående ændringer måske virke som små og ubetydelige, men samlet set giver de alle en meget mere virkelighedstro fodbold-fornemmelse, der har været savnet tidligere. Når det er sagt, er der stadig mangler, og dette kommer især til udtryk i den offline karrieredel, der virker til at være nedprioriteret eller helt opgivet. Der vil altså ikke være meget nyt at hente, til de personer der udelukkende beskæftiger sig med karrieredelen.

Hvis du har været fan af de tidligere FIFA spil, og kan leve med den identiske karrieredel, vil du på ingen måde blive skuffet over FIFA 15. EA Sports har endnu engang bevist, at de kan levere et sportsspil i topklasse.
FIFA 15

FIFA 15

UdviklerEA Canada