FIFA 12

Anmeldt af: Nicolai Hansen - 27. september 2011 - kl. 13:03
20 0

Xboxlife har kridtet banen op, og taget FIFA 12 med til benhård træning. Bedre kendt som en anmeldelse.

Så skal vi til det igen. Endnu en fodboldsæson er begyndt, hvilket er ensbetydende med endnu et FIFA spil fra EA Sports. Men hvorfor gider vi overhovedet? Det er jo bare det samme spil år efter år, hvor det eneste nye er opdaterede spillere og klubber. Selv coveret er genbrug og er prydet af en eller anden tosse, der ikke ser specielt intelligent ud, som han står der med åben mundog polypper.

Den fordom er de fleste FIFA spillere sikkert blevet præsenteret for, af folk der ikke helt har forstået, at EA Sports har lavet et solidt fundament til et godt fodboldspil, og nu laver ændringer og forbedringer til dette fundament i stedet for at støbe et nyt hvert år. De tre største ændringer i år er; Tactical Defending, Precision Dribbling og Impact Engine. Oversat (ikke direkte) betyder de noget i retning af taktisk forsvar, præcisionsdribling og fysisk spilmotor.

I FIFA 11 kunne man holde A knappen inde, og så ville den nærmeste forsvarsspiller blive forvandlet til et målsøgende missil, der med usvigelig sikkerhed ville fange boldholderen. Tactical Defending betyder, at det er slut med at bruge denne autopilot til at erobre bolden. A knappen kan stadig holdes inde, hvilket i FIFA 12 bevirker, at nærmeste forsvarsspiller følger boldholderen, presser ham og på den måde forsøger at begrænse spilmuligheder samt fremprovokere fejl. Kort sagt fungerer Contain, som denne feature kaldes, som en lidt mere aggressiv form for Jockey, og succes i forsvaret afhænger af hvor god du er til at kombinere disse våben.

Hvis der er behov for det, kan der tilkaldes forstærkninger via højre skulderknap. En af dine holdkammerater vil hjælpe med at presse modstandere sammen med dig, eller du kan få holdkammeraten til at presse boldholderen, mens du dækker en anden modspiller. Bare husk at den medspiller, der hjælper dig måske mangler et andet sted i dit forsvar, og det er lige den slags huller de gode hold elsker at udnytte. Det er op til spilleren, at tage stilling til hvem der skal presses, hvem der skal dækkes og generelt forsøge at få angriberne til at begå fejl, f.eks. i form af en upræcis aflevering eller en dribling for meget. Tactical Defending lægger, som navnet antyder, fokus på det taktiske element i forsvarsspillet. Det kræver tålmodighed og disciplin, fuldstændig som ude i den virkelige verden.

Tactical Defending har ikke kun betydning for forsvarsspillet. Når man angriber, vil man opleve at der nu er mere plads til driblinger, hvilket især de spillere, der er gode til at lave særlige driblinger og tricks (såkaldte skill-moves) vil kunne drage fordel af. Vi andre dødelige må lade bolden gøre arbejdet, spille den rundt om feltet, frem og tilbage mens vi tålmodigt kigger efter det hul, der vil splitte forsvaret ad. Alt i alt er Tactical Defending en stor, men velkommen, ændring i forhold til tidligere FIFA titler. En ændring, der åbner spillet og både kommer forsvar og angreb til gode.

Større ændring nummer to, Precision Dribbling, kan gå hen og blive din nye bedste ven, når du som angriber pludselig er oppe mod 2-3 forsvarsspillere på én gang. Hold venstre skulderknap inde, og din spiller vil være i stand til at operere og drible på et meget lille område, og måske finde det hul der skal bruges for at komme fri. Spilleren forsøger også at dække sin bold og gøre det svært for lange forsvarsfødder at blande sig. Prisen for præcisionsdriblinger og den fordel man kan opnå, er et større overtræk på hastighedskontoen – spilleren går helt ned i tempo. Skal man hurtigt frem ad banen, er det stadig højre trigger, der skal benyttes. Precision Dribbling komplementerer Tactical Defense rigtig godt. Hvor sidstnævnte, som tidligere skrevet, bruges til at begrænse angriberne i deres handlemuligheder, åbner Precision Dribbling lidt op for disse muligheder igen. Eksempelvis er det ikke unormalt at en angriber bliver lukket inde i området omkring et hjørneflag af et par forsvarsspillere. Skab lidt plads med Precision Dribbling og slå så et indlæg. Det kræves stadig et vist talent med styrepinden for at få den fornødne plads, og angribernes niveau har også direkte indvirkning på succesraten. Precision Dribbling er ikke en autopilot til at spille som Messi. Igen et nyt tiltag, der belønner de dygtige FIFA spillere og ligesom Tactical Defending, kan jeg kun forestille mig at det vil få omsiggribende indvirkning på online oplevelsen. På en god måde vel at mærke.

Så var der lige den der Impact Engine. EA Sports nye fysiske spilmotor, der har været 2 år undervejs. Den eliminerer en del af den statiske fornemmelse man kender i FIFA, ved at tilføje en god portion tilfældighed. Tacklinger, sammenstød, skulderskub, luftdueller og selv boldens bevægelser bestemmes af Impact Engine, som beregner disse udfra en række fysiske parametre. Impact Engines styrke ligger i de små forskelle. En snittet bold vil ændre retning, et skulderskub fjerner ikke en modstander men vil bringe ham ud af balance, boldens opspring efter en lang tværaflevering kan blive drilsk, eller et træk i trøjen kan tvinge en angriber til at ændre løbebane.

Alt sammen eksempler på de små ændringer Impact Engine har tilført FIFA, men som kan have stor betydning for selve spillet på banen. De fleste FIFA spillere stiftede først bekendtskab med denne nye feature i demoudgaven af spillet, og det var ikke altid noget kønt bekendtskab. Gode nyheder: Impact Engine er i det færdige spil langt fra perfekt, men alligevel en del kønnere og er med til at gøre FIFA 12 til en mere dynamisk oplevelse end tidligere. Kun sjældent vil man opleve deciderede Benny Hill øjeblikke, hvor et par spillere efter sammenstød opfører sig som hoppebolde i en gummicelle.

Det var alle de store ændringer, men hvad med alle småjusteringerne? Tjaeh, på gameplay siden er der med et helt nyt forsvarssystem naturligt nok foretaget justeringer af den kunstige intelligens. Pro Player Intelligence kalder EA Sports det, og den skulle betyde at hver enkelt spiller nu baserer sit spil på egne stærke sider. En spiller, der er god til at skyde, vil i højere grad forsøge at score selv end tidligere, hvorimod hans medspillere der er bedre til at aflevere, vil forsøge med dette hvis muligheden byder sig. Der er ikke tale om en stor ændring, men man fornemmer en vis forskel, som ikke udelukkende er baseret på styrke mellem de forskellige hold. EA Sports skal dog nok lige overveje at skrue lidt mere på den kunstige intelligens, for det er ikke unormalt at en computerstyret spiller vil løbe mod eget mål over et langt stykke, hvis man presser ham via Tactical Defending. Det ser ud til mest at ramme lavere rangerede spillere, men man undrer sig alligevel over, hvorfor en back vil løbe til eget hjørneflag for at sparke bolden ud over sidelinien på trods af god støtte fra andre forsvarsspillere.

Alt i alt er de nye gameplay tiltag i FIFA 12 en positiv oplevelse, der forbedrer spiloplevelsen, og i endnu højere grad end tidligere, får det der foregår på skærmen til at ligne en rigtig omgang fodbold. Især Tactical Defending og Precision Dribbling er velkomne, og vil helt sikkert komme de bedre FIFA spillere til gode.

Gameplayet er altså i det store hele i orden, ændret, men i orden. Faktisk så meget i orden at det også holder i Onlinedelen. Indrømmet, der har ikke været den store online aktivitet endnu, men kampe jeg har spillet var mindst lige så underholdende som i single player. Ikke kun fordi gameplayet er godt, men lige så meget fordi det kører stik modsat togtrafiken i hovedstadsområdet; hurtigt og gnidningsfrit. Der er ingen forsinkelser eller spil der bliver asynkrone, det er fuldstændigt som at sidde og spille hjemme i stuen med en god ven. Et stort plus. Det plus skal dog lige tages med et par forbehold. Der er ikke mange spillere på onlinedelen af FIFA 12 endnu, hvilket selvsagt betyder et minimalt pres på serverne. FIFA 12 er desuden så nyt, at der ikke er fundet fejl eller huller, der påvirker selve spillet på banen, og som uværgerligt vil blive udnyttet af usportslige spillere verden over. Men baseret på de sidste par dages oplevelser, har jeg kun ros til overs for onlinedelen.

Hvad har FIFA 12 ellers at byde på? Ikke så meget nyt. Eneste nye spiltype er de såkaldte Weekly Challenges (ugentlige udfordringer), hvor spillere får mulighed for at genopleve en fodboldbegivenhed fra ugen der gik, men med en specifik opgave der samtidig skal løses. I skrivende stund er den ugentlige udfordring at vinde over Manchester United med Chelsea. Det lyder jo ligetil tænker de fleste, men man starter i det 48. minut og er bagud med 1-3. Så blev den bøf lige pludselig en smule sejere at tygge sig igennem. Det smarte ved Weekly Challenges er, at de vil give FIFA spillere noget nyt at lege med uge efter uge. I hvert fald indtil FIFA 13 udkommer om et års tid.

Ultimate Team er måske ikke nyt i FIFA sammenhæng, men i år er denne spiltype tilgængelig lige så snart spillet startes op. Ingen download eller betaling er nødvendig, bare opret et hold, navngiv det og så er man klar til at samle fodboldkort. For dem der ikke ved det, fungerer Ultimate Team som en slags managerspil, hvor man samler, køber og bytter sig til forboldkort, der hver især repræsenterer en spiller. Der skal tages hensyn til ting som kontrakter, der afgør om en spiller må spille eller ej, sammenhold på holdet og træning, mens man forsøger at opbygge det ultimative fodboldhold. Holdet kan naturligvis benyttes online eller i en af de mange single player offline turneringer.

FIFA 12 byder også på et kærligt gensyn med spiltypen Career. Gør karriere som fodboldspiller i Be A Pro, hvor man med sit eget digitale alter ego, skal kæmpe for en plads på holdet, og måske en dag opnå drømmen om at blive fast mand på et af verdens bedste hold. Er man mere til fodbold bag kulisserne, kan man i stedet vælge en karriere som manager for en hvilken som helst klub. Managerdelen er naturligvis ikke så dyb og involverende som dedikerede managerspil, men den er god nok til at stille den værste managersult. Savner man alligevel selv at spille, kan man vælge spiltypen Player Manager, hvor man både styrer klubben fra sit kontor, men også har fuld kontrol med holdet under kampene. Som noget nyt har begge managerspiltyper fået tilføjet et Youth Academy, en ungdomsafdeling hvorfra man sender sine spioner ud for at finde lovende ungdomsspillere med masser af potentiale. Og her er kommer der flere gode nyheder. Ungdomsspillere udvikler sig væsentligt hurtigere end i tidligere FIFA spil. Det kan med andre ord godt betale sig at give dem spilletid, og ikke bare som fyld fordi en stamspiller er skadet. Vis de unge mennesker lidt tillid, og man kan få en topspiller til gengæld.

EA Sports Football Club er navnet på endnu en ny feature. Det er ikke en spiltype eller et nyt gameplay tiltag, den kan bedst beskrives som en avanceret rangliste. Alt hvad man foretager sig i FIFA 12 giver experience point (xp). Bare det at starte spillet giver 10 xp, vind en kamp og få flere xp, fuldfør et mål med din spiller i Be A Pro og få xp. Disse point bliver lagt til din samlede score, som afgør din FIFA rang. Denne rang har ingen betydning for selve spillet, men den bruges i stedet til at placere dig på en rangliste, hvor du kan se hvor godt du klarer dig i forhold til vennerne på Xbox Live. Xp man optjener går også til den klub man har valgt at støtte. Et udregnet gennemsnit af tilføjet xp afgør så hvilken klub, der er den bedste i verden. Derudover indeholder EA Sports Football Club også en nyhedliste, der løbende opdateres med historier om, hvad vennerne har foretaget sig i FIFA 12. For eksempel hvilke kampe de har spillet og mål de har fuldført. EA Sports Football Club er en sjov lille feature, der ikke har nogen praktisk betydning, men som nok skal afstedkomme nogle interne konkurrencer mellem venner.

Menuen i FIFA 12 har også været en tur på træningsbanen. Den kendte vertikale menu er blevet erstattet med en horisontal ditto. Personligt kan jeg godt lide den nye menu, da den gør det mere overskueligt at navigere i alle undermenuerne.

Grafik og lyd. Her er der ikke sket meget. FIFA 12 ligner til forveksling tidligere spil i serien, måske med den lille forskel, at der ser ud til at være lagt et grafisk filter på spillet, der gør alting en anelse mørkere. Men har FIFA også brug for flot ny grafik, når nu gameplayet er blevet sparket et godt stykke i den rigtige retning? Nej, det fungerer fint som det er, og personligt foretrækker jeg bedre gameplay frem for bedre grafik. Lyden er samme historie. Stadions fyldes med larmen fra ekstatiske tilskuere når man scorer, tilråb når der begås frispark og så videre. Eneste kritisable punkt er kommentatorerne, der tilsyneladende er fanget i deres egen FIFA udgave af filmen ”En ny dag truer”, for de gentager sig selv i ét væk. Prøv at spille 3-4 kampe i træk med en hvilken som helst klub, og du vil forstå hvad jeg mener. Den indledende snak er identisk, ligesom de små anekdoter omkring klubben under kampen er det. Godt man kan skrue ned for dem.

Som det forhåbentligt fremgår er FIFA 12 et rigtigt godt spil. Jeg vil endda invitere til en røvfuld, og kalde det for det bedste FIFA spil hidtil. Der er lavet forbedringer alle de rigtige steder, hvilket betyder at spilleren med de bedste evner vinder, især online. Dertil kommer et væld af spiltyper og muligheder, som nok skal holde interessen fanget for de fleste i meget lang tid fremover. Fejl hist og her forhindrer dog FIFA 12 i at opnå maksimum karakter.
FIFA 12

FIFA 12

UdviklerEA Canada