Farming Simulator

Anmeldt af: Morten Skou - 20. september 2013 - kl. 13:00
11 0

Den første udgave af Farming Simulator udkom til PC tilbage i 2009. Måske lidt overraskende for mange af os, så har serien faktisk opnået ganske hæderlige salgstal, og er nu kommet til Xbox.

”Bondemanden, han har altid travlt, på sin bondegård”, skrev Povl Kjøller i sin børnesang og med Farming Simulator får du mulighed for selv at prøve kræfter med de mange forskellige opgaver, som en landmand har. Hvad enten du vil tjene dine penge på korn, kartofler, bistader, de større dyr eller måske sol- eller vindenergi, så har du mulighed for det her i spillet.

Når du starter spillet op, kan du vælge imellem to forskellige baner, hvoraf den ene af dem også inkluderer træning, der hjælper dig i gang så du kan komme få høstet din første mark og få nogle penge ind på kontoen. Når marken først er høstet og kornet er afleveret, så er det tid til at fjerne halmstråene, som presses til halmballer. Derefter starter det forfra med, at du skal pløje, harve og så marken til igen, for så at vente på, at kornet vokser op og til sidst høste det, så det hele kan starte forfra igen. Målet er selvfølgelig, at du får tjent penge nok til, at du kan få flere marker eller måske investere i en af de førnævnte alternative muligheder.

Man kan hurtigt ende ud med at have meget travlt i takt med, at man får flere og flere områder, som man skal nå rundt til i løbet af en dag, men man kan heldigvis selv bestemme, hvor hurtigt spillets indbyggede ur med tilhørende døgncyklus skal køre. Der er mulighed for at køre ved normalt tempo, og så kan man trinvist øge hastigheden op til 120 gange den normale hastighed. Derudover er der faktisk også en mulighed for at justere hastigheden, hvormed dine afgrøder bliver klar til at blive høstet, en ting som jeg gætter på, at de fleste vil ende med at bruge på en eller anden facon.

Selvom Farming Simulator, som titlen antyder, selvfølgelig er et simulatorspil, så er det desværre også lavet på en sådan måde, at det ret hurtigt går hen og bliver enormt kedeligt at spille. Eksempelvis kommer man til at bruge enormt lang tid på at transportere køretøjer og diverse afgrøder fra et punkt på kortet til et andet, dette ville måske have været nogenlunde til at acceptere, hvis det ikke lige var fordi, at køretøjerne i dette spil altså kører usandsynligt langsomt. Det samme gælder faktisk når man pløjer, sår eller høster markerne – det er uendeligt kedeligt, men man kan heldigvis ansætte en computerstyret medhjælper til at udføre opgaven for dig, imod betaling naturligvis. Desværre er intelligensen på disse medhjælpere ikke særlig høj, og du må således selv få tømt mejetærskeren, når den er fyldt – til trods for, at vognen står lige ved siden af marken, hvor medhjælperen har høstet.

Der, hvor detaljegraden i spillet er virkelig høj, er, når det kommer til de utallige forskellige landbrugsmaskiner, som man kan købe, efterhånden som man får råd til dem. Det er nemlig således, at selvom man starter ud med en række af de mest basale maskiner, så bliver man ret hurtigt nødt til at investere i nye, hvis man vil have mest muligt ud af sit landbrug. Der findes maskiner til ethvert formål; en maskine til at høste, en maskine til at presse halm i baller, en maskine til at samle halmballerne op – og mange mange andre maskiner i forskellige størrelser og priser. Til at starte med må man selvfølgelig nøjes med at drømme om at lege med de helt store maskiner, men hvis man er lidt aktiv, så kan man sagtens få råd til dem med tiden.

Udover at tjene penge på sit eget landbrug, så kommer der også løbende mulighed for at udføre forskellige sidemissioner. Sidemissionerne giver en pæn sjat penge, som specielt i starten af spillet er rigtig gode at få. Desværre kræver sidemissionerne, at man har en bestemt type maskine, som man bliver nødt til at låne penge til i banken, hvis man altså vil kunne udføre dem fra starten af spillet. Det er muligt selv at indstille, hvor ofte man skal blive tilbudt disse sidemissioner via spillets indstillinger.

Farming Simulator på Xbox 360 har mange problemer eller måske nærmere uhensigtsmæssigheder, som ganske enkelt fjerner det sjove ved at spille det. Eksempelvis bruger man som sagt uhyggelig lang tid på at køre fra et punkt på kortet til et andet – det kan for eksempel være, når man skal aflevere det høstede korn på korncentralen, så man kan få penge for det, eller hvis man har marker, der ligger langt fra hinanden og dermed skal transportere flere forskellige køretøjer fra en ende af kortet til en anden, før de kan arbejde på en ny mark. Derudover fungerer det lille kort, som man kan få frem i nederste venstre hjørne, ganske enkelt ikke ordentligt. Det er utroligt svært at finde rundt i det første lange stykke tid man spiller og det er synd. Til sidst savner jeg en bedre forklaring af, hvad de forskellige ikoner på kortet rent faktisk betyder. Det ville gøre spillet langt nemmere at komme i gang med, end det er tilfældet nu.

Når det kommer til det grafiske i spillet, så synes jeg, at man kan dele det op i to dele. Den ene del er omgivelserne, markerne, husene og alle de andre mere eller mindre stillestående ting. Disse ting er desværre ikke særlig flotte, og jeg vil faktisk gå så langt som til at kalde dem for kedelige og udetaljerede. Den anden del er det enorme antal af forskellige køretøjer. Her synes jeg, at de grafiske detaljer er en hel del højere og de mange små ekstrafunktioner, som eksempelvis når skæret på mejetærskeren kører rundt, eller når røret med korn svinges ud for at tømme kornet over på vognen, er virkelig godt lavet. Overordnet er det grafiske indtryk dog lidt kedeligt.

Lydsiden kunne der også godt være gjort meget mere ud af, end det er tilfældet. Lyden er ganske enkelt alt for monoton og ensformig. De forskellige maskiner har godt nok forskellige lyde, men alt i alt virker det altså alt for tomt, idéforladt og slet ikke ordentligt gennemført.

Holdbarheden på Farming Simulator afhænger nok meget af, hvor meget landmand, der gemmer sig i dig. Det kræver enorme mængder af tålmodighed først at sætte sig ind i spillet og derefter tjene nok penge til, at det for alvor begynder at blive sjovt. De store maskiner er bare sjovere at lege med end de små langsomme traktorer, men også det bliver ensformigt i længden.

På den ene side synes jeg faktisk, at Farming Simulator var et ganske sjovt spil. Det var nok interessant, fordi det var en ny genre, som man ikke før har kunne prøve kræfter med på konsolplatformen. Men desværre gik det sjove ret hurtigt af det, og de mange problemer, som der er med spillet - især transporttiderne - er med til at fjerne det sjove fra det. Jeg tror, at Farming Simulator er et spil, som nok burde være blevet på PC, hvor det skulle være langt mere gennemført end det, jeg har oplevet på Xbox 360.
Farming Simulator

Farming Simulator

UdviklerGiants Software