Fable Heroes

Anmeldt af: Jens Nørup - 5. maj 2012 - kl. 16:53
1 0

Det 4. spil i Fable universet markerer samtidig det første spil i serien uden Peter Molyneux bag roret. Kan Lionhead styre fabeldyret uden hans hjælp?

Siden det første Fable spil fra 2004, har serien om noget været synonymt med spilskaberen Peter Molyneux. Fra start af havde han store visioner for hvordan spilleren kunne påvirke universet og sætte sit præg på den magiske verden, Albion - lige fra at stifte familie og få børn, til at så et frø, der senere ville blive til et træ.

I virkeligheden skulle det vise sig at være mere end svært, at omsætte de store løfter til praksis. Molyneux har da også senere indrømmet at hans fantasi kan have en tendens til at løbe af med ham når han taler med pressen. Ikke desto mindre er Fable serien blevet en velfortjent succes, hvor de primære spil fra del 1-3 alle har leveret et forfriskende bud på et anderledes rollespil.

Fable Heroes er det 4. spil, der beskæftiger sig med Fable universet, men udover nogle velkendte figurer og selvfølgelig de kendte lokationer fra Albion, befinder vi os langt fra seriens oprindelige univers. Fable Heroes er et såkaldt hack 'n' slash spil, hvor du som spiller skal styre din figur igennem bunkevis af fjender.
I dette tilfælde styrer du en dukkelignende figur fra Fable universet, som er en del af et team på fire, der skal kæmpe sig igennem forskellige baner i Albion, som alle er steder man kender hvis man har spillet de tidligere Fable spil.

Fable Heroes byder på et lille tvist, da spillet for en stor del er bundet sammen med Fable: The Journey - et spil der endnu ikke har fået en udgivelsesdato, men forventes at udkomme sidst på året. I Heroes optjener du guldmønter, som du efterfølgende kan overføre til The Journey, ligesom du ved at spille det sidstnævnte kan låse op for nye figurer og baner i Heroes - vi må dog have til gode at se hvordan dette kommer til at fungere indtil Fable: The Journey udkommer.

Fable Heroes er et sidescrollende spil, hvor du bevæger dig fra venstre mod højre og skal hakke alt ned du møder på din vej. Til det har figurerne forskellige våben og alt fra sværd til hamre, økser og pistoler bliver taget i brug. Du har tre typer angreb; et standard angreb på X, et tungere angreb, det såkaldte 'flourish' på Y og et superangreb på højre trigger.

Fjenderne er et bredt udsnit af kendte væsener fra Albion, fra Hollow Men til Balverines, der angriber dig til stadighed - gerne i store grupper, hvor dit superangreb på højre trigger rammer flere ad gangen, men samtidig indeholder et element af strategi, da det koster et hjerte fra din livsmåler hver gang du bruger det. En interessant mulighed, der samtidig gør at man bliver meget påpasselig med at bruge denne evne, da man senere i spillet har brug for alle de hjerter man kan finde.

En god detalje er at når man dør, så forsætter man i spillet og kan stadig gøre skade med sit våben, men kan ikke samle guld sammen. Først når en fjende smider et hjerte kommer man til live igen, hvis ikke en af dine medspillere tager det først - det tilfører spillet noget energi da man ikke svigter sit hold hvis man dør i en bosskamp, men samtidig kan ens holdkammerater holde en ude af spillet for selv at score alt guldet.

Som sagt optjener man guld undervejs, dette gøres ikke automatisk, men hver gang man overvinder en fjende eller smadrer en kasse eller lignende, vil der lande guldmønter på jorden som man skal samle op. Dette giver en del kamp når man spiller multiplayer, da man ikke automatisk kan gøre krav på det guld man selv har gjort sig fortjent til. Ved slutningen af hver bane gøres fortjenesten af guld op og den der har samlet mest har vundet og får en bonus.

Dit guld kan som sagt overføres til Fable: The Journey, men allerede nu kan du bruge det til at låse op for nye evner og figurer. Efter hver bane føres du til en spilleplade, hvor din figur efter et terningkast automatisk går til det rigtige felt, nu kan du så indkøbe evner, våben eller særlige Perks, der giver dig flere fordele på de udfordrende baner - alt afhængigt af hvor meget guld du har til rådighed.

Det hele fungerer sådan set meget godt, men hvis du synes ovenstående minder en hel del om 'Castle Crashers' - Behemoths roste hack 'n' slash fra 2008 - så har du ret. Fable Heroes har hentet stor inspiration i Castle Crashers, men med den væsentlige forskel at Castle Crashers gør det hele meget bedre. Det største problem er dog at Fable Heroes simpelthen ikke er lige så sjovt som Castle Crashers.

Det fuldstændige fravær af en historie i Fable Heroes betyder måske ikke så meget, men var et af de elementer der gjorde Castle Crashers sjovt. Hack 'n' slash gameplayet er stort set det samme, men Lionheads insisteren på at lege med banedesignet ved at lade din figur kunne bevæge sig i tre dimensioner på de 2-dimensionelle baner, sammen med et automatisk kamera, der zoomer ind og ud på må og få, gør det mere end svært at finde ud af hvor på skærmen din figur befinder sig.

Værre er det at man ikke har kopieret Castle Crashers opfindsomhed i banedesign. Der er 7 baner at gøre godt med, når du starter ud i Fable Heroes. Når disse er overstået, har du mulighed for at spille dem som Dark Albion baner - stadig stort set de samme baner med en lille smule ændret grafik. 14 baner lyder måske meget fint, men med et par undtagelser føles det stort set som den samme bane man spiller igennem flere gange - hver gang fra venstre mod højre, hak dine fjender til plukfisk, vælg et minispil eller en bosskamp til sidst og gentag processen på næste bane.

Væk er overflødighedshornet af skæve indfald som man oplever i Castle Crashers og med undtagelse af den allersidste bane, som byder på en af spilhistoriens bedste end credits, skal man lede langt efter den rigdom på fantasi, som findes i de originale Fable spil.

Spillet lægger op til at store dele af det skal være en multiplayer oplevelse, hvor du enten lokalt eller via Xbox Live spiller op til fire personer sammen og kæmper om at indsamle så meget guld som muligt. Det fungerer som det skal, jeg oplevede dog flere tilfælde hvor spillet satte hastigheden ned, eller billedet ligefrem hakkede når man var fire spillere samlet på Xbox Live.

Grafisk befinder vi os i det velkendte Fable univers, dog i en stærkt forenklet stil. Figurerne du styrer, minder om de dukker man kan finde i Fable spillene og hele spillet synes at befinde sig i et uskyldigt, barnligt univers, der måske ikke helt harmonerer med det aggressive hack 'n' slash gameplay. Lyden består af et evigt kørende soundtrack, baseret på melodierne fra Fable, gentaget til uendelighed. Har du prøvet et besøg i Disneyland har du en fornemmelse af hvad jeg mener.

Mens der stadig er lange udsigter til Fable: The Journey, er det svært at sige hvor meget mere dette vil bidrage til oplevelsen af Fable Heroes. Derfor er det også svært at sige noget om hvor langtidsholdbart spillet er, men når der endnu ikke er udgivelsesdato på Fable: The Journey giver sammensmeltningen ikke meget mening. Foreløbig må jeg desværre konstatere at hvis Fable Heroes repræsenterer den retning serien vil gå uden Peter Molyneux, ser fremtiden sort ud.

Fable Heroes kan købes på Xbox Live Marketplace til 800 Microsoft Points.
Fable Heroes

Fable Heroes