Fable 2

Anmeldt af: Morten Skou - 20. oktober 2008 - kl. 15:01
109 0

Tiden til, at den længe ventede efterfølger til Lionhead’s utroligt populære eventyrspil udkommer, er ved at rende ud. Kan du træffe de rigtige valg? Er du god eller ond?

{LIMIT:200810201800}Tiden til, at den længe ventede efterfølger til Lionhead’s utroligt populære eventyrspil udkommer, er ved at rende ud. Kan du træffe de rigtige valg? Er du god eller ond? Forbered dig på dit livs eventyr, når vi begiver os ud i Fable 2 universet.

Historien i Fable 2 starter cirka 500 år efter, at forgængeren sluttede, og man befinder sig igen i en verden, som bliver kaldt Albion. Som lille barn løber man rundt med sin søster i hjembyen, og da en gadesælger har en super interessant spilledåse, som koster fem guldstykker, beslutter de to børn sig for at forsøge at tjene guld nok til at kunne købe den. Dette lykkedes, og den magiske dåse bliver åbnet – dog uden at have nogen umiddelbar effekt. De to børn går i seng, men bliver vækket, da Lord Lucien har sendt en vagt af sted for at hente børnene til hans slot, Fairfax slottet. Umiddelbart lader det til, at børnenes ønske til spilledåsen er gået i opfyldelse, men det går ikke helt som forventet, og spillets utroligt fængende plot bliver nu for alvor skudt i gang.

Spillet består af en masse missioner, som man skal gennemføre. Til at starte med er spillet nærmest ensrettet, det ændrer sig dog hurtigt, og man får mulighed for selv at vælge imellem de forskellige missioner. Det er muligt at gennemføre hovedhistorien i spillet uden at gennemføre alle missionerne, men selv efter at man er igennem selve historien, gemmer der sig virkelig mange timers underholdning, da der stadigvæk er mange missioner og ikke mindst en masse virkelig overraskende ændringer, som bidrager med større forståelse til hovedhistorien. Det er naturligvis også muligt bare at vandre rundt som man har lyst, der er mange skatte at finde, og Albion gemmer på mange hemmeligheder.

Med sig igennem spillet har man sin tro følgesvend, en hund, som foruden at holde dig med selskab også virker både som en slags tidlig advarsel for, om der er fjender i området og til at finde gemte skatte for dig. Ved at finde bøger rundt omkring i spillet, kan man lære sin hund nye tricks, som eksempelvis at hente en bold man kaster og gøre den bedre til at finde gemte skatte. Har man ikke nok selskab i sin hund, er der også mulighed for at finde sig en kone (eller mand) og endda have sex, så man kan få børn – hvis man da vælger ikke at bruge kondom. Bliver man gift, har konen nogle forventninger, som helst skal indfries. Dette gøres primært ved at sørge for, at hun har penge nok til husholdningen, og ellers skal man bare huske at kigge forbi en gang imellem. Hører man til dem, der synes, at det kunne være sjovt at have en kone i flere byer, så er der også rig mulighed for det. Flere koner i samme hus kan dog ikke anbefales, da de ikke helt enes så godt som man kunne håbe.

Det unikke ved Fablespillene er, at alle de valg man træffer i løbet af spillet har en konsekvens på længere sigt. Vælger man at udføre onde gerninger, vil dine omgivelser stille og roligt begynde at betragte dig som en ond fyr, vælger man derimod at være flink, vil man blive betragtet som en helt. Valget er helt op til dig, men der er intet krav om, at man skal være gennemført ond eller god hele vejen, man kan også være en mellemting – selvfølgelig med de konsekvenser, det nu end måtte medføre. Også ting man måske ikke træffer helt bevidste valg om kan have konsekvenser. Spiser man de forkerte ting, når man har brug for ekstra energi, så kan man risikere at blive tyk og dermed mindre attraktiv overfor det modsatte køn.
Fable 2 byder på omgivelser og miljøer, som man vidst ikke kan kalde for andet end helt fantastiske. Verdenen, som man bevæger sig rundt i, er opdelt i forskellige områder, som alle har deres personlige præg. De rige byer har pæne huse og forfinede indbyggere, de knapt så rige byer har faldefærdige skure, og indbyggerne ligner heller ikke guds bedste børn. Navigationen igennem spillet foregår til dels via et gult spor af ”brødkrummer”, som hele tiden viser vejen hen til næste punkt på missionen og dels via en menu, som gør, at man kan blive sendt derhen hvor man skal uden at vade rundt alt for længe selv.

Et af de gennemgående elementer i Fable 2 er guld. Guld kan bruges til at opgradere sine våben, købe nyt tøj, gaver, mad og sågar bygninger. Når man køber sidstnævnte, og hvis det er en beboelsesejendom, får man mulighed for at fremleje den. Dette betyder, at man hvert femte minut får noget guld for huslejen – jo flere bygninger man ejer, jo større bliver beløbet. Man kan også få guld på andre forskellige måder, blandt andet ved at tage arbejde indenfor forskellige områder som eksempelvis smed, skovhugger og bartender. Arbejdet er et slags forsimplet minispil, som meget hurtigt bliver super trivielt, og pengene man får for det er ikke voldsomt mange. Skal man bruge flere penge, og det skal man helt sikkert, så er Fable 2 Pub Games en god mulighed. Dette er et spil, der allerede nu kan findes på Xbox Live Arcade, og pengene, som man vinder derinde, kan direkte overføres til din karakter i Fable 2.

En anden ting, som man ikke slipper uden om, er at kæmpe imod diverse fjender. Der er alt lige fra banditter og spøgelser til store trolde. Kampene foregår på meget simpel vis ved, at man har sit sværd, en armbrøst (eller andet skydevåben) og sine magiske kræfter. De tre funktioner er fordelt på tre forskellige knapper på kontrolleren, så de er lige til at gå til. Når man har nedkæmpet fjender, kommer der små lysende elementer, som er expirence points. Disse point kan man bruge til at opgradere sine evner indenfor tre forskellige kategorier: styrke (strength), dygtighed (skill) og vilje (will). Hver type point har sin egen farve, og så er der en generel farve, som kan bruges i sammensætning med en af de andre farver, når man skal opgradere sine færdigheder.

Spillet giver fra starten af mulighed for, at man kan spille op til to personer i lokalt co-op. Desværre er der ikke specielt mange muligheder for gæstespillere, idet det er den primære spiller, der styrer alt lige fra at åbne døre til at starte de forskellige missioner. Vil man tjene penge ved at udføre et af de forskellige jobs, er det også kun den primære spiller, der kan arbejde – gæstespilleren må altså bare sidde og vente på, at den primære har tjent penge nok. Dertil kommer det, at kameraet er låst fast, når man spiller lokalt co-op, hvilket betyder, at man ofte kan havne i situationer, hvor man ikke kan se, hvad det er man egentlig laver. Penge og expirence point som bliver tjent kan dog overføres til gæstekontoen, således at de kan indgå i dennes eget spil senere hen.

Lionhead, som er studiet, der har udviklet Fable 2, har lovet, at der vil komme en opdatering af spillet, således at man vil kunne spille online co-op. Denne opgradering er i skrivende stund ikke blevet frigivet, og dermed er der ikke taget højde for denne kommende spilmode i denne anmeldelse. Dog er der nogle enkelte online funktioner indbygget, så man kan rent faktisk se en såkaldt ”ORB”, hvis man er på samme sted i verdenen, som en spiller på sin venneliste, og man kan sende gaver til vedkommende og ligeledes se personens statistik – eksempelvis hvor mange han har været i seng med eller hvor lang tid der er blevet brugt på spillet.

Ser man bort fra, at der fra starten af ikke er inkluderet muligheden for online co-op, så indeholder spillet meget få fejl, og dem, der alligevel har sneget sig ind, er mere eller mindre ubetydelige. En fejl er, at man engang imellem oplever, at selv om et objekt er markeret som om at man kan aktivere det ved at trykke på ”A”, så er det som om, at spillet ikke rigtigt opfatter det. Men det største kritikpunkt er egentlig den ventetid der er, imens den loader de forskellige miljøer.

Hvad enten man vælger at gennemføre spillet som god eller ond, er den gennemgående historie helt fantastisk. Historien bringer en igennem hele følelsesspektret, lige fra glæde til sorg og fra gråd til latter. Lige når man tror, at man har fattet hele sammenhængen, kommer der et twist, der blot bidrager til, at man bliver endnu mere fænget af spillet.

Peter Molyneux, som står bag spillet, har udtalt, at de med Fable 2 har forsøgt at ramme både hardcore såvel som casual gamere – og det må man sige, at de har opnået til fulde. Det som er præsteret med Fable 2 gør, at man uden at ryste på hænderne godt kan kategorisere det som et af de absolut bedste spil, der er set på Xbox-platformen indtil videre, og så behøver man ikke engang at være fan af genren for at kunne nyde den super flotte historie.

Nå ja og her på falderebet vil jeg da ligesom Peter Molyneux anbefale jer at købe Fairfax slottet, det ville være ærgerligt at gå glip af det.
Fable 2

Fable 2