DiRT Rally

Anmeldt af: Jakob Tofte - 6. april 2016 - kl. 20:38
10 22

Codemasters søger med DiRT Rally tilbage til rødderne og dermed væk fra den poppede tendens, der begyndte at være i DiRT-serien. Resultatet er intet mindre end fabelagtigt!

Jeg sidder foran fjernsynet med mit TX-rat fra Thrustmaster. De lange, krogede veje gennem Tysklands vilde natur holder mine arme spændte og syregrænsen er ved at være nået. Træer, huse og klipper suser forbi mig som tågede silhuetter, imens mit rat ryster intenst og hårdt og jeg kæmper for at holde bilen på vejen. Sveden begynder at melde sin ankomst på ryggen og enhver lille ujævnhed i vejen føles mere og mere som kæmpe kløfter og huller. Mine øjne svier imens jeg intenst forsøger at få øje på samtlige sten i vejsiden, hop, grøftekanter og andre forhindringer, der på et splitsekund kan sætte en stopper for mit løb. Jeg glemmer at blinke, jeg har ikke tid til at slappe af i armene og min Co-drivers kald om vejforløbet registreres i underbevidstheden og jeg forsøger at reagere passende i forhold til. Sådan føles DiRT Rally når det spilles med et rat med passende Force Feedback. Codemasters satte sig for at finde tilbage til de gamle dyder i rally og levere en realistisk og medrivende oplevelse. Det har de i høj grad opnået.

Man kan selv sætte forskellige events op, hvor man styrer antal baner, hvilke biler og andre parametre der skal gælde. Men spillets centrale akse er karrieren, som bringer én igennem DiRT Rallys seks forskellige locations, nemlig Grækenland, Monaco, Wales, Sverige, Tyskland og Finland. Der er på de seks locations masser af forskellige vejforløb, som sammen med varierende vejrforhold nemt kommer til at holde spillere beskæftiget i lang tid, på alle slags underlag fra asfalt til grus, henover is og sne til løst ørkensand, ler og meget andet.

Efterhånden som man kommer gennem sæsonerne kan man rykke op og ned ganske som i andre sportsligaer. Man begynder i sin gamle MINI Cooper S, Renault Alpine A110 eller Lancia Fulvia HF i det åbne mesterskab, og herfra kan man avancere op igennem fem divisioner fra Clubman og helt op til den øverste Masters division. Bilerne bliver selvfølgelig hurtigere, nyere og derved mere krævende at kontrollere. I alt indeholder spillet ved udgivelsen 46 forskellige biler på tværs af de tre discipliner, Rally, Rallycross og Hillclimb, hvor eneste bane ved udgivelsen er Pikes Peak i USA.

Når man begynder sin karriere er det med sølle 50,000 credits, hvilket ikke rækker langt. For de penge har man råd til en enkelt gammel bil, som man så skal starte ud med. Vejen til flere penge er ved at køre løb, flere løb og endnu flere løb. Undervejs kan man ansætte mekanikere eller engineers, som via erfaring kan nedbringe reparationstiden på specifikke dele eller bilmærker. Erfaringen nås igen via antal kørte kilometer. Det er en lang og sej vej fra bunden til toppen i rallyverdenen, og Codemasters har her lavet et spil, hvor alt, hvad der hedder ”den lette vej” er fjernet. Spillet tilgodeser dem, der gider blive ved med at kæmpe og køre, og undervejs tabes det segment af spillere, der gerne bare vil kunne købe sig til det hele muligvis. Det kan man mene om hvad man vil. Jeg synes personligt, at det er forfriskende og dejligt med et spil, der ikke lader folk springe over, hvor gærdet er lavest.

Med til at motivere folk til de kørte kilometer er så til gengæld også den mest sublime køreoplevelse nogensinde set i et rallyspil. Det bringer tankerne tilbage til de gode, gamle dage med Richard Burns Rally for mere end ti år siden. Og så er det endda bare endnu bedre grundet nye teknologier, bedre grafik, bedre producerede ratkomponenter og meget andet.

Tilpasningsmulighederne er endeløse, både i spillets almindelige opsætningsmuligheder og i opsætning og kalibrering af for eksempel et rat. Ligeledes er der masser af tilpasningsmuligheder når det kommer til opsætning af bilen inden løbene. Her har Codemasters valgt en meget fin model, hvor man på basalt niveau med en enkelt slider kan justere for eksempel bremsefordeling, differentiale, affjedring, gearing og lignende. Er man ekspert og ønsker man at gå endnu mere i detaljen, kan man også vælge at gå ind på hvert punkt og justere endnu flere underpunkter. Her vil man opleve et tilpasningsniveau, som næsten er på højde med det, vi for eksempel ser i Project CARS.

At DiRT Rally er en simulator er der ingen tvivl om. Og oplevelsen går igen hele vejen igennem. Som nævnt bemærkes det i tilpasningsmulighederne og den ikke særligt hjælpsomme vej til penge og succes. Oplevelsen fortsætter ved manøvreringen i menuerne, som er blottet for alt hvad der hedder fest og farver. Det betyder ikke, at menuerne er kedelige eller grimme. De er bare skåret ind til benet og viser i minimalistisk og stilrent design, de absolut mest nødvendige ting for køreren.

Oplevelsen forsætter naturligvis i selve løbene, hvor styringen er stram og responsiv. Bilen gør hvad man beder den om, og hvis ikke, så er det fordi man ikke er dygtig nok. På intet tidspunkt sidder man med følelsen af, at de ting der sker ikke er ens egen skyld. Den varierende føling med bilen i takt med at man rammer forskellige underlag som for eksempel grus, is, sten eller sand er realistisk, og forskellen er mærkbar. Muligheden for at spole tilbage ved fejl er også væk. Jeg har som nævnt primært testet spillet med mit rat, men jeg har også kortvarigt spillet det med et almindeligt joypad, og her er oplevelsen den samme. Det er selvfølgelig svært at opnå samme, medrivende oplevelse med et joypad når først man er vant til rattet og pedalerne og den virkelig voldsomme Force Feedback, men kører man generelt med et joypad, så er styringen stadig præcis og lækker.

For at hjælpe folk i gang med den ædle kunst at køre rally, tilbyder spillet også en række videovejledninger, som guider én igennem teorierne bag almindelig racing generelt, men også specifikke rallyteknikker. Der er lidt om overstyring og understyring, vægtfordeling, vejkarakteristikker, pace notes og meget andet. Det er nogle rigtig fine videoer, som er meget brugbare, men igen i tråd med spillets hårde stil, så er det kun videoer. Spillerne må selv ud og øve sig og prøve tingene af.

På onlinesiden kan man i direkte onlinespil desværre kun spille Rallycross. Her begrænser de tilbudte locactions sig til Norge, Sverige og England, hvilket jeg synes er et lidt tyndt udvalg. Onlinespil tilbydes for op til otte spillere, og efter spillets udgivelse var det meget let for os at komme til at teste. Der var ingen umiddelbare problemer med matchmaking eller forbindelse. Når jeg påpeger, at jeg synes det er lidt ærgerligt, at man ikke kan spille andet end Rallycross online ved jeg selvfølgelig godt, at man i de andre discipliner kører én ad gangen, hvilket sikkert også er årsagen. Det kunne dog stadig være meget sjovt, hvis man kunne køre samtidig online uden at se hinanden, men med muligheden for med det samme at kunne konkurrere på tider.

Til gengæld har Codemasters gjort det muligt at lave sine egne, brugerskabte rallyligaer fra deres hjemmeside. Her kan man sætte løbsserier op og tilpasse en masse forskellige ting. Det er en fin måde at give spillerne mulighed for at konkurrere med deres venner på alligevel. Vi vil i den forbindelse i øvrigt gerne gøre reklame for vores egen lille rallyliga, Xboxlife Rally, som i kan læse mere om her. I tråd med de brugertilpassede ligaer laver Codemasters også selv en række udfordringer, som kan køres af spillerne. Der er både daglige, ugentlige og månedlige udfordringer. Igen ses spillets hardcore linje, idet man kun har ét forsøg pr. udfordring.

Rent grafisk er DiRT Rally et virkelig flot spil. Til tider er der elementer, som måske nok er lidt grove i kanten, eller objekter langt fremme, der kan være lidt længe om at blive indlæst. Spillets grafiske niveau er nok ikke helt på højde med de bedste bilspil på konsollen. Men når der er fart på bilen og det hele suser forbi ørerne på en, så har man næppe tid til at hænge sig i de mindre grafiske svagheder, som spillet af og til har. Overordnet set er landskaberne smukke og detaljerede, og effekter som sol og skygge er ganske godkendte. Effekter som regn, støv eller sne på ruden er decideret smukke og oplevelsen af at få hele forruden fuldstændig indhyllet i vand når man kører gennem et vandhul er helt forrygende. Det hele suser af sted i imponerende 60 billeder i sekundet, og på intet tidspunkt oplevede jeg, at billedhastigheden gjorde antrit til at halte.

På lydsiden er det lækkert at høre bilernes motorer, der brøler af sted. De har en dejlig dyb og varierende lyd afhængig af motortype, mærke og årgang. Spillets Co-driver er god og tydelig i sine meldinger og musikken er passende for spillet, uden at den fortjener yderligere omtale.

DiRT Rally er en fremragende tilbagevenden til de gamle basale rallydyder og en kærkommen drejning. Codemasters har udviklet en simulator, der på fineste vist tilgodeser hårdt arbejde og øvelse. Det er et spil, der i høj grad forener træning og belønning. De intense løb forbedres markant med et rat og et sæt pedaler, men selv med et almindeligt joypad er der her gemt timevis af virkelig god og intens underholdning.

Er man mere til de arkadeprægede spil, hvor succesen kan købes for penge, eller ved man med sig selv, at man bliver tabt hvis et spil er for besværligt eller stejlt i sin indlæringskurve, så er DiRT Rally formentlig ikke svaret. Vi er meget begejstrede for det produkt, Codemasters har leveret og vi glæder os til mange flere timer i de svenske skove og på de græske stepper.
DiRT Rally

DiRT Rally

UdviklerCodemasters