Diabolical Pitch

Anmeldt af: Jens Nørup - 1. maj 2012 - kl. 17:27
1 0

For de fleste danskere er baseball bare en avanceret form for rundbold. Med Diabolical Pitch introduceres vi for en anderledes tilgang til sportsgrenen - spørgsmålet er om det ændrer noget.

Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke er nogen stor baseball fanatiker, jeg kender knap nok reglerne og jeg har mere end svært ved at nævne bare én berømt spiller. Derfor har jeg alligevel en vis fascination af den amerikanske nationalsport, der uden problemer kan samle tusindvis af tilskuere i sit hjemland, men ikke har det store publikum i vores del af verden.

Med Kinect spillet Diabolical Pitch forsøger japanske Grasshopper Manufacture nu at ændre på dette, med en helt ny tilgang til baseball spillet som ved første øjekast virker så anderledes at man er nødt til at se nærmere på det.

Du indtager rollen som stjernespilleren McAllister, der på sin karrieres højdepunkt rammes af en skade, der ødelægger hans evne til at kaste. Efter en bilulykke vågner McAllister op i noget der ligner en forladt forlystelsespark med en ny, magisk kastearm. Inden han kan nå at foretage sig noget kommer en lettere skræmmende bamse (!) og fortæller ham at alt har sin pris - hvis han vil beholde armen skal han kæmpe sig igennem de udfordringer forlystelsesparken byder på.

Efter en ganske kort introduktion er vi igang og snart kæmper McAllister for livet, under angreb af diverse maskot lignende dukker, bamser og andet godtfolk. Placeringen i en forlystelsespark er velvalgt, for man har ofte fornemmelsen af skydetelt når man kyler bolde afsted i alle retninger for at holde fjenderne fra livet. Spillet er en form for on-rails skydespil, hvor du står stille, mens fjenderne kommer imod dig.

Nogle af fjenderne bevæger sig imod dig i forskellige tempi, nogle flyver, mens andre igen kaster bolde efter dig som du skal gribe inden de rammer dig. Når du har samlet nok energi, oplades dit Diabolical Pitch. Dette er et superkast, der giver dig forskellige muligheder for specialangreb. For eksempel et flammehav, der aktiveres ved at række begge hænder i vejret og udløses når du hamrer dem ned igen, eller du kan forvandle din arm til en kanon som skyder tunge kugler efter modstanderne.

Som altid er der en boss i slutningen af banerne, disse er lidt mere udfordrende og flere af dem kan kun skades hvis du sigter efter hovedet. Dette gøres ved at pege med den arm du ikke bruger til at kaste med, dette giver dig et sigtekorn som du kan bevæge henover skærmen og derefter kaste din bold mod målet.

Dette er samtidig et af de største problemer ved Diabolical Pitch; som vi desværre har set det på nogle Kinect titler, er kameraet ikke så præcist som man kunne ønske. Flere gange opfattes det ikke at du sigter, andre gange er det dit kast der ikke registreres. Du har ganske vist en kick funktion, så du med et veltilrettelagt spark kan uskadeliggøre fjender der kommer dig for nær - men trods min begrænsede viden om baseball, er jeg ret sikker på at spark ikke er en del af det oprindelige spil, men snarere en tilføjelse der skal kompensere for de kast der misser deres mål.

Mens du spiller har du mulighed for at ramme forskellige bonuspoint, der giver dig guldmønter som du kan handle for. Dét du kan købe eller skal vi sige samle, er naturligvis baseball kort. I dette tilfælde kort der giver dig adgang til nye superangreb, ekstra bonusser og meget andet - det er en meget sjov idé, men ikke noget der tilføjer flere dimensioner til et gameplay, der i forvejen gentager sig selv lidt for meget.

For selvfølgelig skal man kaste i et baseball spil, men Diabolical Pitch nærmer det sig fysisk tortur at spille mere end en halv time ad gangen. Grunden til dette er, at man stort set ikke laver andet end at kaste - jeg kunne kun få spillet til at registrere overhåndskast og manglen på variation af kast, sammenholdt med at der er alt for mange gange spillet simpelthen ikke registrerer dine kast, gør at glæden forsvinder fra spillet - du føler dig ligeså skadet som spillets hovedperson inden du begynder på 2. bane.

Grafisk er spillet ellers i den pæne ende af Arcade skalaen. Der er en god dynamik i de forskellige miljøer og den skæve forlystelsespark er en god ramme for den skøre historie. Det hele kører som det skal, uden nogen nævneværdige fejl. Lydsiden er til gengæld ikke noget man lægger så meget mærke til, den er forholdsvis afdæmpet bortset fra et par tilråb en gang imellem fra en imaginær træner.

Der er mulighed for at tilføje en ekstra spiller så man kan være to om at kaste. En fin mulighed, men desværre uden der ændres på det grundlæggende gameplay. En af ulemperne ved spillet, er fraværet af en decideret træningsfunktion. Jeg er jo godt klar over at når det smerter at kaste for mange gange, er en af grundene jo at der er en bevægelse jeg ikke er vant til. Hér kunne det være rart med en guide der kunne lære dig nogle teknikker til at kaste korrekt.

Alt i alt ender Diabolical Pitch som et anderledes bud på et sportsspil, der desværre kun henvender sig til hardcore fans af netop baseball. Idéen bag spillet er sjov nok, men ødelægges af et ensformigt gameplay og en dårlig Kinect understøttelse.

Den bedste anbefaling herfra er at du skal prøve demoen inden du køber det fulde spil - hvis du ikke er interesseret i baseball i forvejen er dette ikke spillet der ændrer din verden. Diabolical Pitch er ude nu og kan købes for 800 MSP.
Diabolical Pitch

Diabolical Pitch

UdviklerGrasshopper Manufacture