Destiny 2

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 23. september 2017 - kl. 07:42
1 10

Bungie havde store ambitioner med Destiny. De blev aldrig helt indfriet, og nu forsøger de endnu en gang med Destiny 2. Vi kigger på om de har lært af deres fejl.

Jeg er en af dem der var skuffet over Destiny. Bungie havde store ambitioner med det spil, og jeg havde set frem til, at de for alvor fik rusket op i skydespilgenren og kom med lidt nytænkning. Deres gameplay fungerede; det har de virkelig styr på. Men resten af spillet var et sammensurium af svært gennemskuelige systemer uden nogen rød tråd i, hvilket førte til et rodet og forvirrende spil. I mit tilfælde betød det, at spillet ikke formåede at holde min interesse ret længe, og det var jeg tilsyneladende ikke ene om at syntes. Destiny blev aldrig helt den succes Bungie havde håbet på, heller ikke selvom de med udvidelser og patches kom tættere og tættere på. Så det var med en vis nervøsitet jeg startede Destiny 2 op. Kunne de denne gang levere varen og fastholde min interesse?

Som ny spiller i Destiny universet behøver man ikke være bange for, at man ikke kan følge med i historien i Destiny 2. Den bygger videre på begivenhederne fra det første spil, men den starter med en begivenhed, som tillader Bungie at bygge det hele op igen. En ofte hørt kritik af Destiny var, at historien var svær at følge og ikke rigtig hang sammen. Den kritik er jeg enig i, og Bungie har heldigvis lyttet. Historien i Destiny 2 er velfortalt og udvikler sig i et godt tempo, så man føler med personerne og de begivenheder der finder sted. Det er ikke en fantastisk historie, men spændende nok til at man føler sig godt underholdt. Som kampagnen skred frem følte jeg for første gang, at jeg begyndte at forstå universet, og nu var jeg pludselig interesseret i at finde ud af hvad der skete. Den fornemmelse havde jeg aldrig i Destiny. Jeg vil ikke komme mere ind på historien i denne anmeldelse andet end sige at kampagnen hænger godt sammen, og de mange aktiviteter og sidemissioner, man konstant finder i spillet, udbygger det på fornemste vis. Både folk der har spillet det første spil og helt nye spillere vil kunne følge med og blive underholdt.

Mens man spiller gennem kampagnen er der masser af ekstra aktiviteter og missioner, som bliver låst op i takt med, at din karakter stiger i level. Der er tre professioner at vælge imellem; Titan, Hunter og Warlock, og hver af dem har 3 retninger, de kan udvikle sig i. Det giver god variation, og der er bestemt noget der vil tiltale enhver spillestil. Titan er den store, brutale kriger, som altid er i forreste linje, så tæt på fjenden som muligt. Hunter er den eftertænksomme og snedige, der bruger list til at ramme fjenden hvor det gør mest ondt. Warlock er den mest skrøbelige, der skal holde afstand men til gengæld også har det største potentiale for at hærge fjenderne. De virker godt balanceret, og uanset hvilken profession man vælger føler man sig hverken overlegen eller underdanig. Man bidrager godt til alle kampe, og ingen af professionerne virker overflødige eller uundværlige.

Undervejs åbner man op for nye områder at udforske, og da disse områder er pænt store skal der bruges noget tid ,inden man har set det hele. Hovedelementet i Destiny 2 er selvfølgelig at skyde fjender, og det har man altid god mulighed for, enten alene eller i fireteams sammen med andre. Selv når du spiller alene vil du møde andre spillere, men det virker aldrig overfyldt og generende, så man kan sagtens få fornøjelse ud af spillet som solospiller. Ud over kampagnen er der masser af små historier, hvor de personer, man møder i kampagnen, bliver yderligere uddybet, og man får lejlighed til at lære lidt mere om de områder man render rundt i. Ud over underholdningsværdien i disse eventyr, og det gode gameplay hvor man får lov til at hoppe og skyde vildt omkring sig, så bliver man også belønnet med nyt udstyr, som er med til at gøre ens karakter bedre og bedre. Maksimum level 20 vil de fleste nå i løbet af kampagnen, og derefter er det ens udstyr, der dikterer hvor ’god’ ens karakter er, så det er en konstant jagt efter nyt og bedre udstyr. Dette element var et af mine store problemer med Destiny, hvor det forekom alt for forvirrende, hvordan man skulle skaffe sig bedre udstyr, men i Destiny 2 har jeg slet ikke den oplevelse. Jeg tror egentlig ikke Bungie har ændret så forfærdelig meget i den henseende, men der er bare et meget mere naturligt flow over aktiviteterne denne gang, så selv vi langsomt opfattende gamle anmeldere kan følge med.

Der er mange forskellige aktiviteter at gå i gang med. Man kan vælge blot at rende rundt uden formål i et af de store områder, og så vil man støde på masser af små missioner man kan gå i gang med. Både mindre patruljemissioner, som kan overstås i løbet af et par minutter og længere missioner, som kan tage op til en halv time. Man vil også konstant støde på fjender, der skal have lidt opmærksomhed. Både i små og større grupper, og nogle gange har de en ekstra stærk ven med, som giver ekstra godt udstyr, hvis man skulle have held med at bekæmpe dem. Man finder også public events, som er begivenheder, hvor fjenderne mødes i lidt større tal for at fuldføre et eller andet mål, og det skal man så selvfølgelig forhindre. Det kræver ofte mere end én person, så her vil man typisk møde andre spillere og i fællesskab besejre fjenden. Der er også Lost Sectors rundt omkring, som er lidt mere gemte områder, som man kan udforske. De har altid en ekstra svær fjende, og dermed også lidt bedre belønning. Vil man gerne have lidt mere fokus på sin færden, så er der i hvert område nogle challenges, som man kan gå i gang med. Det kan være meget forskelligt hvad de er; lige fra at slå bestemte fjender ihjel (måske med bestemte våben) til at indsamle ressourcer. Man vil altid kunne finde et eller andet givende at lave, og der er egentlig forbavsende meget variation i bare at rende rundt i de åbne områder og udforske. På trods af at man blot render rundt og skyder fjender, bliver det aldrig kedeligt. Skulle kedsomheden begynde at indfinde sig, så finder man blot et ny område eller en ny aktivitet at give sig i kast med.

Udforskning og missioner er ikke de eneste aktiviteter. Destiny 2 er et online spil, og derfor er der selvfølgelig også aktiviteter, som er sjovest sammen med andre. Strikes er missioner der kræver et team på 3 personer. De er ikke vildt krævende rent samarbejdsmæssigt, men krævende nok til at være udfordrende og sjove at spille sammen med andre. Er man ikke udfordret nok af det, er der også et ugentlig Night Strike, som er en ekstra svær udgave af de almindelige strikes, og de vil bestemt udfordre de fleste. Som kronen på værket er der så raids, som for alvor vil sætte teamets samarbejdsevner på prøve, så der er noget for alle niveauer. Er man mere til PvP, er der selvfølgelig også mulighed for det. Her spiller man 4 mod 4, og selvom jeg normalt ikke er så meget for PvP (nok fordi jeg ikke er specielt god til det), var jeg faktisk ganske godt underholdt. Det er hektisk, men selvom mit talent er begrænset kunne jeg bidrage, og det var sjældent at et team vandt overlegent. Jeg sad altid med fornemmelsen af at jeg bidrog og at dysten var rimelig lige, uanset om mit team førte eller var bagud. Jeg syntes dog det var lidt svært at styre onlinedelen, forstået på den måde, at Bungie ikke leverer mange værktøjer eller hjælp til at komme i gang med det. Det bliver aldrig forklaret hvordan man skal lave et fireteam eller hvordan man laver et fireteam med sine venner. Det virker som om Bungie bare går ud fra, at det ved alle da, så ofte endte jeg blot op med forskellige fremmede på mine teams, og det er da hyggeligt nok, men det virker bare så tilfældigt. Lidt flere værktøjer (eller måske blot tydeliggøre dem der er der) til at kontrollere, hvem man vil spille med hvornår, kunne være rart.

Grafisk er Destiny 2 topklasse. Destiny led måske lidt under, at Bungie skulle have det til at køre på Xbox 360 og PS3 også. Det har de ikke skullet denne gang, og det kan ses. Det er utrolig flot og varieret, og lyssætningen er helt fantastisk. Bungie har virkelig leget med områderne og bygget nogle utrolig flotte baner, som konstant overrasker positivt, når man fræser rundt og skyder. Der er masser af detaljer, og jeg stoppede ofte op for lige at studere området nærmere, for det gav ofte hints til historien. Der er heller ikke sparet på animationer og effekter, og uanset hvor hektisk kampene er omkring dig, så brokker konsollen sig ikke. Den kan fint følge med og levere de imponerende effekter, uanset hvad du, dine venner og dine fjender finder på, så jeg er meget imponeret af grafikken. Det er et af de absolut flotteste spil vi har set til Xbox One, men endnu mere imponerende er lyden faktisk - eller rettere musikken. Lydeffekterne sidder selvfølgelig lige i øjet, og giver øjeblikkelig feedback om hvad der sker omkring dig, men musikken imponerede mig virkelig i ekstra grad. Der er stor variation i musikken, og den underbygger stemningen på helt fantastisk vis. Jeg er typen, der ret hurtigt slår musikken fra. Ikke fordi jeg ikke kan lide musik, men mere fordi jeg hurtigt syntes det bliver ensformigt og trivielt, og dermed unødvendigt for at nyde spillet, Men denne gang har tanken ikke strejfet mig. Bevares, du vil høre det samme stykke musik mange gange; det kan jo ikke undgås når du bruger lang tid på et spil, men det bliver alligevel aldrig kedeligt. Det underbygger bare stemningen perfekt og virker som en helt naturlig del af lydbilledet.

Destiny 2 er et stort spil, som det kan være svært at beskrive i en anmeldelse. I hvert fald i en grad, hvor folk skal kunne vurdere om det er et spil for dem. Destiny 2 er, for mig, det spil Bungie lovede os, at Destiny ville være. Alle de løfter, som de ikke helt kunne indfri, bliver indfriet denne gang. De har lært af deres fejltagelser, lyttet til deres fans og leveret et rigtig underholdende spil. De ved hvordan man skal skrue godt gameplay sammen, og denne gang har de fået alle de andre brikker til at passe sammen også, så det fremstår som et solidt og sammenhængende hele. Jeg er imponeret. Destiny 2 formåede at fange min interesse på trods af, at jeg var skeptisk efter den skuffelse, som Destiny viste sig at være. Er man til skydespil, vil man kunne finde masser af underholdning her. Der er stor konkurrence i denne genre, men Bungie leverer her et af de absolut allerbedste bud på et moderne skydespil, som nok skal samle en stor og trofast fanskare.
Destiny 2

Destiny 2

UdviklerBungie Studios