Colin Mcrae: DiRT

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 11. august 2007 - kl. 00:14
9 0

Efter en kort pause fra Colin Mcrae serien så er Codemasters endnu engang tilbage med en ny og radikal anderledes rally oplevelse med deres nyeste spil, DiRT.

Colin McRae har længe været et stort navn indenfor rallykørsel. Codemasters har dog også fået opbygget en spilserie på Colins succes, og efter en kort pause på spilfronten er de igen parat med et nyt rallyspil. Spillet hedder DiRT og tager serien til helt nye højder, end vi har set før.

Af jord er du kommet, på jord skal du køre!
Undertitlen DiRT siger næsten sig selv, da rallykørsel normalt bliver kørt i meget jordfulde miljøer, som presser bilerne til det yderste. I forhold til de mange andre spil i Colin McRae serien, er DiRT meget mere end blot et normalt rallyspil, og derfor har de blandt andet valgt kun at kalde spillet for DiRT i USA. Grunden er simpel nok, du skal ikke kun køre i en almindelig rallybil, du skal nemlig ud at køre i store firehjulstrækkere, buggies med en motor på størrelse med bilen selv og ikke mindst lastbiler, der ville gøre selv den største trucker misundelig.

Første gang du starter spillet op, vil du blive mødt af en intet mindre end imponerende introvideo, og når du endelig er i menuerne for at sætte et spil op, så indser du, hvor store forandringerne i spillet er. Musikken har et godt beat, menuerne er smukt designet og hele spillet bliver præsenteret af multi-motorsport talentet, Travis Pastrana.

Dig imod tiden
Kender man til rallysporten, så ved man, at det gælder om, at man skal slå sine modkørers tider på den sektion, man kører på, altså man har ingen fysisk kontakt til ens modkører. Du kører imellem nogle sektioner, som måler din tid i forhold til de andre kører, dog er det i sidste ende stort set kun den tid, du kommer over mål med, som tæller.

Udover den normale og klassiske rallydel, findes der også et væld af andre typer ræs, som skal besejres i DiRT. Disse nye ræs bliver kaldt for CORR, Crossover, Hill Climb, Rally Raid og Rallycross. Forskellene er dog meget små i disse andre typer ræs, da det oftest bare er dig imod nogle andre kørere på samme tid i stedet for tiden eller bare en direkte modifikation af selve rallykonceptet med tid.

Til trods for, at forskellen er noget sparsom på de forskellige typer ræs, så skal der ikke lægges skjul på, at disse nye typer ræs er en kærkommen tilføjelse til serien, da det fungerer ret godt. Den oplevelse af 8 tonstunge lastbiler, der kæmper om at komme først i mål eller fantastiske hurtige ræs over store bakker og andre forhindringer i små buggies, er helt og aldeles fantastisk.

Desværre er det meget sparsomt med antallet af biler, der er i selve spillet, da der kun kan køres i 46 forskellige biler, som ofte ligner hinanden lidt for meget i måden de opfører sig på. Dog kan der købes en del forskellige designs til hver enkelt bil, det gør dog ingen reel forskel på bilens ydelse og derfor køber man egentlig kun disse designs for at få achievements.

Raceday, baby!
Man får de nye biler, designs og nye typer ræs ved at kæmpe sig igennem spillets career mode, som består af 66 forskellige events. Det er udformet som en pyramide, og så snart du har klaret godt halvdelen af de events, der er i et lag, kan du gå videre til det næste lag af events. Man tjener også penge ved at klare disse events og alt efter, hvilken sværhedsgrad du spiller på, jo flere penge tjener man. Underligt nok så spiller det ingen rolle, om man gennemfører spillet på det sværeste eller det letteste niveau.

Som man kommer op igennem de mange forskellige events i Career, vil et event bestå af flere ræs, og man skal derfor tænke på at køre godt, for hvis ens bil blev næsten totalt smadret i ræset før, så kan man få problemer i det næste ræs. De skader ens biler få i løbet af disse ræs, kan man kun reparere meget småt imellem hvert løb, og det giver en god del konsekvens, hvis man ikke kan finde ud af at passe på sin bil.

Udover Career mode er der også Championship mode, hvor der er 4 forskellige events med mange ræs. Desværre er denne del ikke specielt anderledes end Career, udover at der er flere ræs i et event. Den sidste singleplayeraktivitet er den såkaldte Rally World feature. Rally World er stedet, hvor du selv kan lave et event, et almindeligt ræs eller et Time Trial ræs med de ting, du har unlocket i Career mode.

Turn right, not left!
Selvom DiRT lyder som et helt og aldeles fantastisk rallyspil på papiret, så virker spillet dog knapt så vellykket i sidste ende. Man bliver hurtigt træt af at høre på den ellers meget underholdende Travis Pastrana, og styringen vil uden tvivl skabe megen forvirring hos mange spillere. Spillets styring føles nemlig meget underlig, da bilerne nærmest flyder rundt i et sving, og der skal ikke meget til, før du ender med fronten ind i et hegn.

Spillets måske største problem kommer dog i form af den meget kedelige onlinedel. Online i DiRT fungerer ved, at man op til 100 personer kommer ind i en lobby, man stemmer så om nogle udfordringer, som spillet har lavet og så kører man om den hurtigste tid. Man kommer altså ikke på nogen måde til at nyde godt af de nye typer for ræs, der findes i DiRT, online.

Denne meget kedelige onlinedel betyder dog også, at spillet i sidste ende bliver noget kedeligt, når man har besejret den ellers udmærkede Career mode og fungerende Championship mode. Der kan desuden heller ikke spilles mere end 1 person på en maskine.

Grafisk er DiRT dog rigtigt flot og alle de detaljer, der er i en bane, er fantastiske at bevidne, specielt i spillets velfungerende replay del. Spillets fysik er også meget imponerende, da man virkeligt kan se, at der er kælet for detaljerne, når det kommer til sammenstød og ulykker. Musikken er også ganske udmærket, og bilerne lyder ikke overvældende kraftige, men derimod detaljeret og levende i lydbilledet.

Efter disse små kvaler er DiRT i sidste ende et sjovt og solidt bud på et next-gen rallyspil, desværre savner man lidt mere fokus på rallygenren, og onlinedelen er desværre ikke til at råbe hurra for.
Colin Mcrae: DiRT

Colin Mcrae: DiRT

UdviklerCodemasters