Brave

Anmeldt af: Jens Nørup - 22. august 2012 - kl. 11:45
6 0

Med omkring en uge til den danske premiere på den nyeste Disney/Pixar film Brave - synes det at være oplagt at varme op til løjerne med et spil baseret på filmen.

Før i tiden så jeg altid frem til nye Pixar udgivelser med stor forventning, min interesse er dog kølnet lidt de senere år, måske på grund af Disney's stadig større indflydelse på animationens vidunderbørn. Filmen 'Brave' tager sig således ud som en 'rigtig' Disney film, med den forskel at den er lavet af Pixar. Hvis du glæder dig til at se filmen vil jeg advare mod adskillige såkaldte spoilers, da spillet med nogle undtagelser lægger sig tæt op af filmens handling.

I spillet får du lov til at tage kontrollen over den skotske prinsesse Nerida, en gæv pige, der hellere vil gå på eventyr, end være en rigtig prinsesse. I et plot, der låner med arme og ben fra tidligere Disney produktioner, kommer hun uheldigvis til at forvandle sin mor til en rasende bjørn og herfra går den vilde jagt på troldmanden Mordu, der står bag forbandelsen.

Spillet er et platformsspil, hvor du ser Nerida i 3. personsvinkel. Det er nu din opgave at løbe, springe, fægte og skyde med bue og pil gennem spillets otte baner. Styringen er forholdsvis ukompliceret og skydningen med din bue foregår dejligt enkelt ved at pege højre styrestick i den retning du ønsker at skyde, dette udløser en sand pilestorm hvilket er en stor hjælp, da spillet byder på en del fjender, der skal nedkæmpes undervejs.

Disse fjender er variationer over de fire elementer; jord, ild luft og vand. De har hver deres svaghed som du kan udnytte ved hjælp af fire charms du samler der, rigtigt gættet, også er knyttet til de fire elementer. Hver gang du klarer en fjende, udløses der en regn af guldmønter, disse kan efterfølgende bruges ved spillets checkpoints på at opgradere dine evner.

I praksis bidrager dette dog ikke meget til Brave's overordnede gameplay. Selvom der er fire forskellige typer fjender, er de variationer over samme tema og næsten ens at se på, bortset fra et lille ikon over deres hoved, der viser hvilket element de er sårbare overfor. De forskellige opgraderinger af dine angreb gør heller ikke den store forskel, min erfaring er at nøjes man med at opgradere ét element kan det bruges som allround våben mod alle typer fjender.

Banerne er flot udført og lægger sig tæt op af filmens design og det hele afvikles pænt og uden problemer. Der bydes kun på én vej fra A til B uden nogle muligheder for at gå på opdagelse undervejs - dette er med til at når først spillet er gennemført, er der ikke meget at komme tilbage efter. Der er ganske vist 4 sværhedsgrader at vælge mellem, men der er kun en achievement for den sværeste og de byder ikke på anden udfordring end at fjenderne bliver sværere.

Samtidig må man slås med et kamera, der ikke bevæger sig optimalt og uden mulighed for at justere bare en lille smule på billedvinklen. Dette resulterer ofte i at man hopper ud i det rene ingenting, da det er umuligt at udpege præcis hvor man vil lande efter et spring. Spillet skal dog roses for en veludført checkpoint funktion, der altid lader dig genstarte meget tæt på det sted du døde sidst.

Der er mulighed for at to spillere kan spille sammen, i dette tilfælde vil den anden person spille som 'Wisp' figuren, en lille blå energikugle, der vimser rundt om Nerida. Desværre er denne Wisp udført i en blå farve, der gør at den kan være svær at få øje på, især hvis der er mange fjender på skærmen samtidig.

Lydbilledet er domineret af de mange eksplosioner fra Neridas pile, samt de klingende guldmønter du konstant indsamler. Og så Neridas stemme - det er naturligvis flot at de har fået Kelly Macdonald, der også bruges i filmen til at lægge stemme til spilversionen af Nerida, men den overdrevne skotske accent, er mine ører alt for meget og bliver hurtigt enerverende at høre på, men sådan er vi jo alle forskellige.

Brave reklamerer med en 'Better with Kinect' oplevelse, i praksis er dette et lille bueskydnings-minispil, der giver dig mulighed for at optjene ekstra guldmønter. Det er kun lige akkurat godkendt, da sigtefunktionen er meget upræcis, som vi desværre ser i mange Kinect spil og desuden tvinger dig til at indtage en kropsposition, der bliver trættende i længden. Minispillet er sat i spillets univers, men uden Nerida, hvilket er med til at lade det fremstå som en unødvendig tilføjelse, der ikke bidrager yderligere til oplevelsen.

Mit største problem med Brave er dog, at jeg har svært ved at se hvem det henvender sig til; ældre, mere erfarne spillere vil hurtigt kede sig over banerne der ligner hinanden og et gameplay, der ikke er specielt varieret og mange af fjenderne er for skræmmende for de yngste spillere, så derfor ender Brave med at sætte sig mellem to stole.

Siden computerspillets tidlige ungdom har det såkaldte 'franchise spil' - baseret på forlæg fra film, tv-serier og lignende, levet en udsat tilværelse. Brave er desværre ingen undtagelse - vi præsenteres for et gennemsnitsprodukt, der som spil betragtet fungerer, men det kunne være så meget mere.

Vi gør opmærksom på, at det er den engelske udgave af spillet vi har anmeldt. Der er også en dansk version, men vi fik altså den engelske først.
Brave

Brave