Baseball Riot

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 13. december 2015 - kl. 19:44
1 2

En gammel og bitter baseballstjerne tyrer bolde i hovedet på hans tidligere holdkammerater og fans – det er hvad der er på programmet i det lille spil Baseball Riot. Vi har anmeldt.

I kølvandet på årets store og dyre udgivelser, er der sneget sig et lille useriøst spil ind, nemlig Baseball Riot fra 10tons. På trods af navnet, har vi ikke at gøre med et sportspil, men et fysikbaseret puzzlespil, i stil med Angry Birds.

I Baseball Riot spiller man som den tidligere baseballstjerne Gabe Carpaccio, der har sat sig for at udrydde den skruppelløse energidrik-sponsor Explodz, da de har opkøbt hans hold og forgiftet hans medspillere og fans, så de er blevet nogle frådende energidrik-zombier. Spillet indeholder over 100 baner fordelt på tværs af USA og her skal man smadre baseballbolde i hovedet på de forgiftede medspillere, fans med store skumfingre og andre typer af personer, som Gave Carpaccio har set sig sur på.

Man spiller på små lukkede baner, fyldt med platforme og forhindringer og man skal nu skyde bolde efter modstanderne, mens man forsøger at regne ud, hvordan boldene vil hoppe rundt på vægge og platforme, så man kan nå at ramme alle karakterer på banen. Man har tre bolde i hver bane, dog kan man optjene en ekstra bold ved at ramme minimum tre modstandere med en enkelt bold. Der ud over er der også mulighed for at indsamle tre stjerner på hver bane og det er faktisk ikke helt så let som det måske kunne lyde, i hvert fald ikke, hvis man gerne vil have fat i alle tre stjerner. Nogen gange kan det være svært bare at ramme en enkelt stjerne, for sværhedsgraden stiger nemlig forholdsvis stejlt allerede fra starten af, så mange af banerne skal spilles mange gange, før man har luret dem af. Heldigvis er det meget hurtigt at genstarte en bane, uden indlæsningstider og lignende.

Fordelt rundt på de mere end 100 baner, er der forskellige modstandere og forhindringer man skal lære at omgås. Der kan for eksempel være områder med glas, som går i stykker når man rammer dem, men de ødelægger til gengæld også ens bold, der er eksploderende automater som skyder Explodz energidrik ud over det hele eller rør med baseballbolde, som skyder bolde ud til alle sider, når de bliver ramt.

Modstanderne skal angribes på forskellige måder. Fans med skumfinger, plettet wifebeater og ølmave skal bare rammes, så er de færdige, mens man ved de forskellige spillere for eksempel skal undgå Catcherens store handske så man ikke bliver grebet ud og dermed mister sin bold, mens de såkaldte Umpires kun kan besejres bagfra, på grund af deres frontbeskyttelse og maske.

Gameplayet er uhyre simpelt, har ikke ret meget dybde men har absolut den der ”jeg-skal-lige-prøve-igen” faktor, som gør, at man nemt kan bruge 20-30 forsøg på en bane, nærmest uden at lægge mærke til det. Gameplayet er nemt at gå til, men svært at mestre og det er et spil, man lige kan spille hvis man vi slappe lidt af og ikke lige magter at kaste sig ud i nogle af de store spil, som fylder salgslisterne i de her dage. Det er dejligt uforpligtende og… ja, jeg var lige ved at sige afslappende, men det er Baseball Riot ikke, for det kan være utroligt frustrerende og svært, men lige meget hvordan man vender og drejer det, er det svært at lægge fra sig.

Grafikken er simpel og nydelig, og menuer, indlæsning af spillet og hele afviklingen af det, går hurtigt og flydende. Det sjoveste ved det grafiske udtryk er karakterdesignet, som er virkelig underholdende. Jeg har kort beskrevet de fans man støder på fra starten af spillet, med ølmave og skumfinger, men også vores helt Gabe er sjovt designet. Han ligner ikke ligefrem en batter fra baseball-ligaen, med hans utroligt tynde arme, hans røde wifebeater hvor brysthåret kigger frem for oven og hans enorme moustache, som gror godt ned af kinderne. Baseball Riot har en dejlig fin uhøjtidelig grafik og det passer fint til et spil, hvor gameplayet består af noget så fjollet, som at skulle skyde andre i hovedet med en baseballbold. Lydsiden består af et fint lille soundtrack og velfungerende lydeffekter – her er alt som man kunne forvente det.

Baseball Riot er gratis til iPad, men på Xbox One kommer du til at betale 40 kr. for det i Xbox Games Store og det må man da sige trods alt er en fornuftig pris, for en del timers spil. Det er dog et spil, som egner sig bedst til lige at tage et par runder med, mens man venter på bussen, men det fungerer altså også på Xbox One, hvor man kan sætte sig ned med en klog ven, som kan gennemskue de svære baner og så kører man en god portion af de 100 baner igennem. Det er god og velfungerende underholdning, forvent bare ikke et dybt og varieret gameplay.
Baseball Riot

Baseball Riot

Udvikler10tons