Geometry Wars 3: Dimensions

Anmeldt af: Morten Skou - 1. december 2014 - kl. 20:41
1 1

Endelig kommer der en ny udgivelse i den utroligt sjove og vanedannende Geometry Wars-serie.

Det første spil i Geometry Wars-serien blev lavet af Bizarre Creations i forbindelse med Project Gotham Racing 2 til den første Xbox konsol. Dengang var Geometry Wars blot et lille minispil, der var tilgængelig fra en spillemaskine i den garage, som man havde sine biler holdende i. Det viste sig dog hurtigt, at spille blev populært, hvilket resulterede i, at Geometry Wars: Evolved udkom på Xbox 360. Nu er det tid til endnu en omgang med det vanedannende spil.

Geometry Wars går kort fortalt ud på, at man med et lille rumskib skal skyde så mange fjender som muligt og samtidigt beholde det kolde overblik, så man kan navigere udenom det evigt voksende antal fjender, der hele tiden kommer ind på skærmen, samtidigt med at man samler bonus-multipliers op fra døde fjender. Hver fjendetype har deres helt egen måde at bevæge sig på, nogle af dem jagter dig, andre flyver tilfældigt rundt og alle har deres helt eget tempo.

Jo længere tid man holder sig i live, jo flere fjender vil der være og dermed mulighed for at hente flere point. Spillet er ganske nemt at lære, men det vil tage lang tid, før man bliver dygtig nok til at toppe highscorelisterne. Styringen foregår udelukkende ved hjælp af den venstre styrepind, som bruges til at flytte det lille rumskib med og højre styrepind, som bestemmer i hvilken retning man vil skyde. I nogle af spiltyperne har man ligeledes en eller flere bomber til rådighed, som kan rydde hele skærmen for fjender.

Spillet indeholder to forskellige spilmuligheder. En Adventure-mulighed, hvor man optjener stjerner alt efter, hvor godt man klarer sig på en bane. Stjernerne skal efterfølgende bruges til at låse op for de næste baner i rækken. Adventure byder også på boss-kampe og muligheden for at opgradere sit rumskib ved at betale med de bonus-multipliers, som man opsamler imens man spiller. I Adventure kommer man igennem de forskellige spiltyper, som er en god blanding af hvad vi kender fra de tidligere spil, og så nogle nye og endnu vildere baner hvor tingene er mere 3D-agtige. Selvom det i starten virker nemt at komme videre med bare en eller to stjerner i hver bane, så bliver det hurtigt svært, for kravet om, hvor mange stjerner man skal have for at låse op for de næste baner, stiger stødt. Det kan til tider være frustrerende svært at få fat i nok stjerner, men høj sværhedsgrad har altid været en af de ting, som Geometry Wars har stået for.

Den anden spiltype er Classic mode. Her er der mulighed for at dyste imod andre via highscorelisterne i fem forskellige klassiske spiltyper: Deadline, King, Evolved, Pacifism og Waves. I Deadline går det ud på, at man skal nå at score så mange point som muligt, før tiden løber ud. Her har man et uendeligt antal liv, men det gælder om at holde sig i live så længe som muligt, så man kan få så mange fjender på skærmen som muligt. King går ud på, at man kun har et liv og kun kan skyde, imens man befinder sig indenfor bestemte zoner - disse zoner forsvinder efterhånden, og så bliver man nødt til at krydse banen for at finde en ny zone, selvfølgelig uden at dø. Evolved er nok det, som jeg personligt selv mest forbinder med Geometry Wars, her har man tre liv og skal så forsøge at få så mange point som muligt. I Pacifism har man kun ét liv og ingen mulighed for at skyde, man skal i stedet navigere igennem en række døre for at slå fjenderne ihjel, det er sværere end det måske egentlig lyder. Den sidste klassiske spiltype er Waves, her kommer der en slags "fly"-fjender ind fra de forskellige sider af banen, som man så skal forsøge både at undgå og skyde - det er virkelig en udfordrende og sjov spiltype.

Fælles for hele spillet, uanset hvilken spiltype man vælger, er, at det både er sjovt og uhyggeligt vanedannende, men den hurtigt stigende sværhedsgrad gør, at det kræver både tålmodighed og i høj grad også fingerfærdighed for at blive virkelig god og komme langt. Der er ikke noget som piner en mere, end når man ligger under sine venner på de forskellige leaderboards, så der er ikke andet for end at prøve igen og igen og igen. Heldigvis er det nemt og hurtigt at starte forfra på en bane, hvis man lige er død, så kan man blot trykke på 'X' inden den går tilbage til menuerne, og så sparer man en masse tid.

Der er også mulighed for at spille med og imod andre spillere over Xbox Live. Der er to forskellige spiltyper "Stock" og "Summoner" at vælge imellem, og der er mulighed for at være op til fire spillere på hvert hold, altså otte spillere i alt. Spiltypen Stock går ud på, at man kun kan have 50 skud af gangen, og imens man kæmper imod de mange figurer, der hele tiden er på banen, skal man samtidig sørge for at opsamle nye skud, så man ikke løber tør. Holdet der først får skudt den boss, der er på banen, vinder - lykkedes det ikke, er det holdet med flest point, som løber med sejren. I Summoner er der placeret nogle tårne rundt omkring på banen, og de to hold skal nu kæmpe om at overtage kontrollen med de forskellige tårne, for når man har kontrollen, så kommer der fjender ud, som ens hold kan skyde. Hvis et hold har alle tårnene, så får modstanderholdet ganske enkelt ikke nogle fjender de kan skyde, og dermed scorer de færre point. Holdet der har flest point til sidst vinder.

Jeg synes, at onlinedelen af spillet er lidt tynd, og de to spiltyper er egentlig ikke specielt sjove. Udvikleren skulle i mine øjne hellere have brugt tid på at få co-op delen til at virke over Xbox Live i stedet for, at det udelukkende er muligt at spille lokal co-op.

Lydsiden af spillet er i sagens natur meget ensformig, ikke mindst imens man bevæger sig rundt i menuerne eller bruger tid i en multiplayerlobby. Omvendt når man så først spiller, så er den dunkende futuristiske musik med til at skabe den helt rigtige stemning og få adrenalinen op på det helt rigtige niveau. Det fungerer i det store hele ganske fint.

Den grafiske stil er i det store hele ganske simpel, men ikke desto mindre virker det faktisk rigtig flot, og det kører selvfølgelig fuldstændig flydende. Geometry Wars spillene er ikke spil man køber for deres grafiske formåen, for det går spillet simpelthen for hurtigt til, at man kan nå at bemærke - men niveauet er tilstrækkeligt til at det hele ser ganske fint ud og giver et godt indtryk.

Som tidligere nævnt er spillet uhyggeligt vanedannende, og det samme var tilfældet med de forrige udgivelser i Geometry Wars-serien. Kampen om hele tiden at forsøge at slå sine venners rekorder på highscorelisterne gør, at spillet har en meget lang holdbarhed, hvis man altså har den påkrævede tålmodighed til at prøve igen og igen. Jeg tror personligt, at jeg kommer til at bruge det meste af min tid med spillet i den klassiske spiltype, da jeg ganske enkelt bliver alt for irriteret over den stigende sværhedsgrad i Adventure-delen.

Geometry Wars 3: Dimensions er et kærkomment lille spil indenfor en genre, som jeg synes vi mangler lidt mere af på Xbox One. Spillets pris på 110 kroner synes jeg egentlig er ganske fair, specielt hvis man kigger på, hvor mange timers underholdning man får for pengene. Vi ses på highscorelisterne!

Geometry Wars 3 - Adventure mode

Geometry Wars 3: Dimensions

Geometry Wars 3: Dimensions