Divekick: Addition Edition

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 22. oktober 2014 - kl. 17:35
1 0

Simpel kampspils-succes rammer nu også Xbox One ? er det så godt, som det lyder?

Nu er parodi-kampspillet Divekick endelig ude på Xbox One. Det er One True Game Studios og Iron Galaxy Studios' svar på kampspilsgenren, som den ser ud lige nu ? specielt med henblik på, at Street Fighter er det mest populære to-dimensionelle kampspil til større turneringer. Hvordan er det lige, at man designer en parodi af et kampspil, som samtidig skal være et velfungerende modsvar til genrens populære spil, uden bare at blive en joke? Læs med lige her.

Idéen bag Divekick: Addition Edition + er meget simpel; man vil gøre op med lange, komplekse kombinationsangreb og i stedet skabe et utroligt simpelt kampspil, som stadigvæk skal være kompetetivt på turneringsniveau. Det startede som en joke møntet på Street Fighter-serien, men har udviklet sig til noget langt større. Navnet kommer også fra et Street Fighter-begreb: Et såkaldt ?divekick? er nemlig når en figur i den serie hopper op i luften, og så laver et spark nedad, som bryder alle fysikkens love omkring tyngdekraften.

Det er, deraf navnet, det eneste man kan i Divekick. Jeps ? ingen mulighed for at slå eller kaste rundt med modstanderen. Ingen styrepinde eller noget som helst. Bare to knapper ? én, som får din figur til at hoppe op i luften og så én til, som får ham eller hende til at dykke nedad i et dræbende spark. Man vinder runden, når man rammer modstanderen én gang, og spiller simpelthen først til 5.

Det lyder tosset, og det bør det også, for det er et utroligt gakket koncept. At man ikke har adgang til styrepindene betyder naturligvis at den eneste mulighed for at bevæge sig er enten at hoppe, og så sparke sig nedad og frem, eller at sparke sig selv bagud, ved at sparke mens man står på jorden. Resultatet er, at spillet ender med at handle om at positionere sig ordentligt ? hvis din modstander hopper op i luften og kommer for tæt på dig kan du tit kvittere med et fatalt spark. På trods af simpliciteten er det et meget dybt spil; nemt at lære, svært at mestre.

Figurerne man kan spille som i Divekick er en broget flok. Alle figurer har, til en vis grad, deres egen kampteknik, selvom de alle sammen består af ?divekicks?. Der er to originale figurer, Dive og Kick, som spiller meget simpelt, men har hver deres specialitet. Resten af figurerne er mere specielle og ofte baseret på figurer fra andre spil, eller virkelige personer ? for eksempel er der Jefailey, som er baseret på Alex Jebailey fra Iron Galaxy Studios, som laver flyvespark i bedste wrestling-stil. Derudover er der Dr. Shoals, som er en parodi af Dr. Doom fra Marvel vs. Capcom 3 ? en figur, der er kendt for at kunne lave uendelige kombinationsangreb med netop sine ?divekicks?.

Alle figurer har også et par special-angreb, som aktiveres ved simpelthen at trykke på begge knapper samtidig ? for eksempel kan en af figurerne lave en portal, som hun flyver ind i, for dermed at redde sig selv fra en farlig situation. Det giver spillet en smule mere dybde, uden at de overtager spillet, da det er sjældent man kan bruge disse special-angreb.

I kampspil er loading-skærmene ofte fyldt med tips omkring spillet. Sådan er det også i Divekick, hvor tipsne dog generelt set ikke er relateret til spillet, men i stedet Street Fighter-jokes og information omkring prostatakræft. Det er en speciel oplevelse, og selvom humoren er noget mærkelig, så er det tydeligt at spillet oser af en god omgang selvironi, både i form af disse ?tips? og spillets generelle effekter og opbygning.

Divekick er bygget op omkring en relativt anonym tegneseriestil. Der er bevist ikke lagt mange effekter ind, så ud over en veltegnet baggrund og et par fine figurer sker der ikke det store på skærmen. Det får lige akkurat jobbet gjort ? det er til at se på, og det er overskueligt, men der er intet i stil med flotte skygger eller andre ting, man ellers kunne tænke sig, på den grafiske front. På trods af, at det ser ret generisk ud og er meget simpelt, så er det dog flot tegnet, og den simple tegnestil gør også, at det er nemt at se, hvad der sker på skærmen.

Den udgave af Divekick, som er udkommet på Xbox One, hedder Addition Edition +. Noget af en titel (og endnu en Street Fighter-joke), som dog ikke dækker over det helt store. De eneste nye tilføjelser er en figur og en bane, som hører til ham. Den nye figur er dog ingen ringere end Johnny Gat, kendt fra spilserien Saints Row, som er blevet inkluderet efter en række jokes på Twitter. Han kommer selvfølgelig med sin egen række af special-angreb, såsom at kunne køre en bil ind på banen, og dermed tvinge modstanderen til at hoppe. Det er ikke meget nyt indhold i forhold til de tidligere udgaver, men til gengæld er det godt indhold, der er blevet tilføjet.

Divekick Addition Edition + indeholder 3 forskellige spilmuligheder; en form for historie man kan spille igennem, muligheden for flere spillere lokalt og muligheden for at tage kampen online. Det er helt klart i spillets flerspillerdele, at langt den største af værdien ligger. Desværre ligger landet også sådan, at onlinedelen ikke er særligt velfungerende. Det er en meget lille skelet-struktur ? der er muligheden for at finde en spiller, eller at invitere en selv, men ingen lobby-funktion, muligheder for revanche-kampe eller lignende, hvilket man sagtens kunne ønske sig. Med et spil som dette, hvor kampene ofte er meget hurtige og søgetiden kan være meget lang, så ville det også være på sin plads med muligheden for at spille mod computerstyrede modstandere, mens man ventede . Det er en funktion man ser i mange andre kampspil, og i det her tilfælde kunne man sågar bruge den indbyggede Smart Match-funktion på Xbox One.

Hvis man kan leve med, at det er ikke er helt ligetil at finde en modspiller, og at der dermed er meget ventetid i forhold til spiltid, så kører online-oplevelsen dog glimrende. Netkoden er fin, og spillet kører meget flydende. At det er så let at introducere gør også, at spillet er yderst velegnet til flere spillere på samme sofa ? det er helt klart her, at Divekick: Addition Edition + er en fantastisk oplevelse. Et kampspil der formår at være kompetetivt, uden at fjerne fokus fra hvor sjovt det er, at sidde 2 personer på en sofa og forsøge at ramme hinanden med flyvespark.

Alt i alt er Divekick en lettere indholdløs oplevelse. Det er et fint, letforståeligt og meget innovativt kampspil, som samtidig formår at være dybt, men der er ikke meget at gå til, hvis man kun er en enkelt spiller. Til gengæld har det en velfungerende mode for flere spillere offline, og det kan varmt anbefales, hvis man er 2 personer i en sofa. Onlinedelen er også velfungerende, men med utroligt korte runder og for få muligheder for hurtigt at få en kamp igang, så ender man ofte med at vente langt mere end man spiller, hvilket ikke er en holdbar oplevelse på denne her konsolgeneration ? uanset hvor godt spillet så måtte være. Divekick formår at få utroligt meget spil ud af kun to knapper, men formår desværre ikke at få særligt meget holdbarhed ud af så få spilmodes og en onlinedel, der bestemt kunne forbedres.

Divekick: Addition Edition + kan købes nu på Xbox Games Store for 75 kr.
Divekick: Addition Edition

Divekick: Addition Edition