Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 12. oktober 2014 - kl. 12:36
Del denne artikel:
2 0

Så vender Sherlock Holmes til det gamle London igen - med nye mysterier, nye hjælpemidler og på en ny konsolgeneration.

Så er Sherlock Holmes tilbage igen, to år efter et middelmådigt, men dog charmerende, spil på Xbox 360. Nu rykker han videre på Xbox One, men kan holdet bag så mange B-produktioner udnytte de ekstra kræfter en ny konsolgeneration giver?




I Sherlock Holmes: Crimes & Punishments tager man rollen som den succesfulde privatdetektiv Sherlock Holmes – ham kender I vist godt. Med sig har man naturligvis sin trofaste medhjælper John Watson, og så er det ellers bare ud på eventyr, for der skal opklares mysterier for Lestrade og resten af Scotland Yard. Det foregår ved at man går rundt i forskellige områder og indsamler beviser, både ved at finkæmme området og ved at afhøre forskellige personer. Spillet er krydret med forskellige former for minispil, for eksempel personanalyser, hvor man gennemgår en persons udseende og dermed finder oplysninger om dem, eller analyser af genstande man har fundet på gerningsstedet.

Den del af spillet fungerer sådan set meget fint. Meget af spillet bygger på at gå rundt, klikke på en knap og læse noget information. Man skal være interesseret i plottet og mysterierne for at spillet er bare den mindste smule interessant. Heldigvis er der også lagt en stor mængde arbejde i netop plottet og mysterierne, og man skal tit tænke sig grundigt om, for at komme frem til den rigtige konklusion. De førnævnte minispil giver et godt afbræk fra resten af spiloplevelsen, selvom sværhedsgraden i dem varierer rigtig meget. Mange af dem er utroligt simple, nemme og hurtige, som når man bare skal vælge en række objekter i den rigtige rækkefølge, men til tider er der også nogle indviklede og lange puslerier, som man dog kan springe over, hvis man har lyst.




Når man skal indsamle bevismateriale bruger man naturligvis diverse værktøjer, heriblandt Holmes specielle sans for detaljer, som man kan aktivere. Når man bruger denne, kan man se spor, der ellers ikke ville være synlige – for eksempel at der er et område på en hylde, som er mindre støvet end resten af hylden, fordi at en genstand er blevet fjernet. I samme stil har man også Holmes evne til at forestille sig ting, som gør at han kan undersøge genstande, som ikke er fysisk tilstede, men har været der tidligere. Begge de to ting fungerer som sådan meget fint, men tilføjer ikke det store til spillet. Det virker tit som om at man kunne have klaret sig lige så fint uden disse to muligheder, som ikke bliver brugt særligt ofte.

Sherlock Holmes har rykket sig langt siden de tidligere spil i serien. For det første er sagerne blevet mere indviklede, interessante og interaktive. Det er ikke længere bare et juveltyveri, der skal opklares, men større ting, som et tog der er forsvundet i den blå luft og succesfuld arkæolog som bliver myrdet med et våben, som ikke kan findes. Der er meget mere til sagen i denne her omgang, og som en af spillets store charmer, kan man denne her gang fejlfortolke beviser man finder – og sågar komme til at dømme den forkerte, hvis man ikke får tænkt sig grundigt om. Det giver spillet et rigtig dejligt element, at man ikke automatisk kommer frem til den rigtige konklusion ved at bevæge sig gennem sagen.

Spillet består af i alt 6 sager, som alle har det fællestræk, at de er meget indviklede og faktisk tager overraskende lang tid at spille igennem, hvis man ser sig godt omkring. Man ender tit med at stå med flere mulige mordvåben, motiver og mordere, og så er så via de forskellige dokumenter og oplysninger man har tilegnet sig gennem sagen, at man som spiller skal regne ud, hvilken en af mulighederne der egentlig er den rigtige – de hjernevridende sagsafslutninger her er helt klart en opgradering fra det lineære plot spilserien tidligt har haft.




Det er desværre ikke alle sider, der er blevet forbedret siden sidst. Sherlock Holmes: Crimes & Punishments lider af sygdomme som man desværre ofte ser i B-produktioner: Middelmådigt stemmeskuespil, som i mange situationer ikke virker troværdigt overhovedet, dårlig lydmixing og dårlige lydeffekter generelt – man bliver meget hurtigt træt af baggrundslydene, uanset hvilket område af spillet man er i. De meget simple og ikke særligt gode lydeffekter trækker meget hurtigt spilleren ud af den atmosfære, som spillet ellers forsøger meget kraftigt på at opbygge.

Udviklerne har dog formået at bruge kræfterne fra den nye konsolgeneration meget fornuftigt på ét sted, nemlig grafikken. I de normale scener er der ikke den store grafiske forbedring fra forgængeren, men når man laver personanalyser og gennemgår de små detaljer i en person, så er figurerne utroligt pænt lavet. Man kan både se små ar, skægstubbe og andre mindre detaljer, hvilket giver de sektioner en stor stigning i kvaliteten. Det er naturligvis ærgerligt, at resten af spillet ikke er særligt kønt, men lige præcis de segmenter er en overraskende grafisk fryd for øjet, som man ikke forventer at finde i et spil, der under normale sekvenser ser så middelmådigt ud, som det nu engang gør.




Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er uden tvivl rettet efter et meget lille publikum. Man skal virkelig gide at undersøge alle områderne, helt ned til de mindste detaljer, hvilket også er et af spillets svage punkter. Man oplever ofte, at man overser en enkelt lille detalje, som man dog skal have fundet for at kunne føre plottet frem. Som spiller sidder man og kan egentlig godt regne ud, hvad der er sket, og hvad der skal gøres, men Sherlock Holmes mangler lige den sidste oplysning for at kunne kæde mysteriet sammen.

Hvis man er fan af de tidligere spil i serien, så er der ikke meget at rafle om med Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Det er en fin videreudvikling af koncepterne fra The Testament of Sherlock Holmes, og der kan drages rigtig mange paralleller hertil – og spillet refererer da også tilbage til sagerne fra dette spil en enkelt gang eller to – men samtidig er der introduceret en del nye elementer, som gør oplevelsen lidt større. Det virker mere eller mindre som forgængeren, bare større, bedre og med lidt flere features – og det er bestemt ikke en dårlig ting.




Hvis man har spillet de tidligere spil i serien bør man vide, at man simpelthen går ind til mere af det samme, men hvis man ikke har nydt Sherlock Holmes selskab tidligere, så kan Sherlock Holmes: Crimes & Punishments anbefales som en fin B-produktion, som sagtens kan nydes på en regnvejrsdag, på trods af at spillet ikke er lige så finpoleret og velskabt som de store titler der bliver spyttet ud i disse måneder. Det er rigt på god atmosfære, middelmådigt stemmeskuespil og til tider lidt for mærkelige mysterier, men ikke desto mindre et dejligt gensyn med mesterdetektiven over dem alle.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments kan købes i butikkerne nu, og på Xbox Games Store for 420kr.
Fakta
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

PlatformXbox One
UdviklerFrogwares
UdgiverFocus Home Interactive
Spillere1
Udgivelsesdato03-10-2014
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 16 Stoffer Vold
Følg Xboxlife her
Xbox Support
+ God opfølger, flere valgmuligheder ved afslutning af en sag, flotte grafiske sekvenser
Plottet kommer lidt for langt ud til tider, kræver ofte at man går meget dybere til værks, end man egentlig behøver
Gameplay:7.0
Grafik:7.0
Online:-
Holdbarhed:6.0
Overall 7.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.