The Walking Dead: Season S02 E04

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. juli 2014 - kl. 20:11
0 0

Denne anden sæson af The Walking Dead nærmer sig sin afslutning og der lades op til en spændende sæsonafslutning. Det kan mærkes i dette lidt sløve afsnit.

Vi er nået til fjerde episode af de fem i anden sæson af The Walking Dead. Vi følger stadig den 11 årige Clementine og hendes kamp for at overleve i en verden overrendt af zombier og hvor voksne mennesker viser sig fra deres grimmeste side. Clementine er dog heller ikke så uskyldig mere, da hun er blevet påvirket af den verden hun lever i - og fordi der ikke er plads til at være svag i denne verden. Det er noget, som især denne fjerde episode viser tydeligt og selv om det ikke er den bedste episode i serien, skal man foretage nogle af de mest ubehagelig valg, siden begyndelsen af den første sæson. Der er ikke mange spil derude, der kan få en til at udbryde "Argh for pokker, hvad skal jeg dog gøre?" - det kan The Walking Dead op til flere gange i løbet af de 90 minutter et afsnit tager.

Clementine og hendes venner, stak i slutningen af forrige episode af fra Carver, en skingrende sindssyg selvudnævnt leder - typen, der pakker alle hans ugerninger ind i et ”survival of the fittest” livssyn, der åbenbart kan retfærdiggøre at han bestemmer, hvem der skal leve og hvem der skal dø. Ved at bruge en horde af zombier, undslipper Clementine og hendes venner men midt i alt den kaos, som opstår under flugten, bliver gruppen skilt fra hinanden.

I denne episode er fokus på gravide Rebecca, som har sværere og sværere ved at følge med og dermed sløver gruppens evne til at flytte sig mere og mere - og det skaber noget splid. Der er også fokus på den nye karakter Jane, som viser sig at have en grim historie med i bagagen og det kan måske forklare noget af hendes lidt mærkelige væremåde. Forholdet mellem Kenny og Clementine kommer også på prøve i denne fjerde episode og det er nok det, som er mest smerteligt at se på, da de to går langt tilbage i serien og Kenny har set Clementine vokse op og blive den hårdkogte lille pige hun er i dag.

Clementine er nemlig en hård lille tøs - og som sagt tidligere, skal man foretage nogle ubehagelige valg i løbet af denne episode. Der er dog ikke den store forskel at mærke på Clementine, der virker hård i de mest pressede situationer – og hun ser endda op til flere mennesker blive slået ihjel, uden at det har en synlig effekt på hende. Specielt ét dødsfald i denne fjerde episode, skulle man tro ville slå Clementine helt ud af den, men det har øjensynligt ikke den helt store effekt på hende. Her kunne det have været rart, hvis hun havde reageret lidt mere som en 11 årig pige ville have gjort.

Amid the Ruins kan ikke hamle op med det forrige afsnit, da det egentlig kun er hen mod slutningen, at det bliver virkelig spændende - og der lægges helt naturligt op til en spændende sæsonafslutning i næste episode. Dette fjerde afsnit er strikket sammen på præcis samme måde som alle de forrige afsnit og det fungerer som et godt gammeldags ”point and click” eventyr. Det hele bliver krydret med nogle action-sekvenser, hvor der skal tages hurtige beslutninger og trykkes på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter for at overleve. Det er dog de stille sekvenser, som er spillets klart stærkeste momenter. Som sædvanlig er historien spillets helt store styrke og den fortælles med den sædvanlige overbevisning.

Grafikken er nydelig og lydsiden er fin og stemningsfuld med et godt soundtrack og særdeles overbevisende stemmeskuespillere, som leverer indlevende dialoger til alle spillets karakterer.

Amid the Ruins er en smule stillestående i perioder, men mod slutningen ryddes der ud i uafsluttede tråde og der bygges op til sæsonafslutningen. Dette er det tiende afsnit i The Walking Dead serien (hvis man regner 400 Days med) og man kunne frygte, at det er ved at blive lidt ensformigt. Det vil jeg ikke sige at det er, men Telltale kan ikke lave en sæson mere, uden at forny konceptet. Det hele føles en smule slidt efterhånden; historien er stadig spændende og personerne er stadig interessante, men hele konceptet trænger til en fornyelse, hvis serien skal fortsætte.

Nu ser vi frem mod en spændende sæsonafslutning i næste episode og det bliver rigtigt spændende at se, hvad der kommer til at ske med Clementine og hele hendes gruppe. Slutningen i Amid the Ruins, tegner dog ikke for godt.

The Walking Dead: Amid the Ruins kan gennemføres på lige omkring 90 minutter og kan nu købes på Xbox Games Store for 40 kr.
The Walking Dead: Season S02 E04

The Walking Dead: Season S02 E04