EA SPORTS UFC

Anmeldt af: Morten Skou - 15. juli 2014 - kl. 22:08
0 0

Electronic Arts er klar med deres første rigtige udgivelse under deres officielle UFC licens. Formår spillet at levere varen?

For et par år siden kunne Electronic Arts annoncere, at de havde snuppet licensaftalen med UFC fra den tidligere indehaver THQ, som dermed kunne vinke farvel til en af deres store titler. Nu er EA så klar med den første udgivelse af den nye UFC sports-serie, som de egentligt allerede har ladet op til med deres EA Sports MMA titel.

Ultimate Fighting Championship, for mange måske bedre kendt som UFC, har efterhånden gået sin sejrsgang over hele verden. Populariteten af de ofte brutale kampe, hvor kæmpere fra forskellige sportsgrene møder hinanden i den ottekantede arena, bliver større og større. Da UFC oprindeligt startede var der meget få regler, og ting som eksempelvis vægtopdeling var ikke en del af konceptet, til gengæld bestod et UFC show af en turnering, hvor der skulle kæmpes flere kampe, før den endelige vinder kunne kåres efter at have vundet finalekampen.

Med tiden har UFC ændret sig, der er kommet flere regler til, og sporten er blevet mere mainstream, og UFC bliver nu vist på store TV-kanaler overalt i verden. Det betyder selvfølgelig, at sporten får flere og flere fans, og dermed er det pludselig meget interessant også at sælge UFC-brandet på andre markeder, som eksempelvis dette spil fra Electronic Arts.

Lige når man smider spillet i sin Xbox One konsol, får man en hurtig introduktion til styringen i spillet i form af en række øvelser. Derefter bliver man kastet direkte ud i en kamp imellem UFC-kæmperne Jon Jones og Alexander Gusstafsson, sidstnævnte er i øvrigt svensker. Hvad enten man vinder eller taber kampen, kommer man efterfølgende frem til menuerne i spillet, hvor man så for alvor kan komme i gang med at spille.

Der er mulighed for at spille en karrieredel, hvor man starter med at designe sin egen kæmper og derefter kæmpe sig vej op i hierarkiet i UFC for forhåbentlig at få fingrene i mesterskabsbæltet, som så efterfølgende skal forsvares eller generobres. Desværre er der ikke noget banebrydende nyt i karrieredelen, som følger præcis samme opskrift som i eksempelvis Fight Night-spillene fra EA, hvor man starter med at få udpeget en modstander, så træner man, og til sidst møder man modstanderen i ringen, hvilket desværre gør det hele ret trivielt. Det hele er krydret med en række videobeskeder fra kendte UFC-personligheder, som roser dig og giver dig tips til forestående kampe.

Selvom der uden tvivl ligger rigtig mange timers underholdning gemt i karrieredelen, synes jeg også at den har nogle uhensigtsmæssigheder, som for mit vedkommende betød, at noget af det sjove gik af at spille den. For det første kan man til at starte med vælge imellem fem forskellige sværhedsgrader til karrieren, og her blev jeg selvfølgelig fristet til at starte lidt let ud, da man altid lige skal i gang med de her spil, før man er klar til de store udfordringer - desværre viste det sig, at det ikke er muligt at ændre sværhedsgraden for karrieren senere hen, og det er et kæmpe problem, da man så bliver nødt til at starte en ny karriere, hvis man vil have større udfordring uden at spille online.

Det næste problem, som jeg synes er synd, er, at når man nu lader os selv designe vores egen karakter, så er det underligt at se, at Electronic Arts åbenbart ikke mener, at folk over 35 kunne finde på et købe spillet, 35 er nemlig den maksimale alder man kan vælge. Hertil skal det siges, at der rent faktisk ikke er nogen maksimal alder for at deltage i UFC. Det irriterede mig også, at man, ligesom i Fight Night-spillene, er låst fast til at anvende et af de efternavne, som spillet kender - i mit tilfælde endte jeg med at hedde Morten Lee, men jeg synes, at det er noget pjat, at man ikke både kan indtaste sit fornavn og efternavn, det ville gøre spilleoplevelsen mere personlig. Der er stadig øgenavnet som de kan bruge, når de tiltaler din karakter i spillet, hvis det endelig er.

Selvom mange af elementerne i UFC minder om det vi tidligere har set i eksempelvis Fight Night-spillene, så er UFC alligevel en del mere avanceret, ganske enkelt fordi sporten byder på så mange facetter. I UFC er der nemlig mulighed for at kæmpe på et utal af forskellige måder, man kan selvfølgelig vælge at kæmpe stående og udveksle slag og spark med modstanderen på afstand, eller man kan kaste sig ud i mere intim wrestling på gulvet og forsøge at lave en såkaldt "submission" på sin modstander. Selvom spillet egentlig er nogenlunde til at gå til, og man ret hurtigt kan lære de mest simple greb via træningen, så er der ingen tvivl om, at det tager lang tid at mestre alle trickene, og det går ligeledes ret hurtigt op for en hvor vigtigt det er at huske at bruge sine parader til at blokere modstanderens slag, spark eller diverse kvælningsforsøg.

Når man synes, at man er blevet god nok og måske er klar til at få endnu mere udfordring, så er det tid til at spille imod rigtige modstandere over Xbox Live. Her er der mulighed for at tage en hurtig kamp eller deltage i onlineturneringer, hvor man stiger i rang, efterhånden som man vinder kampe. Onlinekampene er ofte meget udfordrende, og ofte var mine kampe færdige lang tid før jeg egentlig følte, at jeg var blevet varmet op - typisk fordi min modstander fastholdt mig i et greb jeg ikke kunne komme ud af, og så ellers bare smadrede mig til lyset blev slukket. I forbindelse med onlinekampene oplevede jeg desværre en del lag og dertilhørende hakkeri, en ting der fuldstændig ødelægger kampene i de tilfælde, hvor det sker. Men når det rent faktisk virker og det lykkes at komme godt ind i kampen, så er det faktisk rigtig underholdende, og jeg har da oplevet en del intense kampe, hvor jeg følte at udfaldet kunne være gået begge veje. Det skal i øvrigt siges, at man kun kan spille med de officielle UFC-kæmpere online og altså ikke den karakter, som man eventuelt har brugt tid på at opbygge i karrieredelen, og det er egentlig også lidt synd.

Uanset om man spiller karrieredelen eller online imod andre, synes jeg, at det tager alt for lang tid at indlæse spillet. Man bruger ret meget tid på bare at sidde og vente på, at kampene skal gå i gang, dette til trods for, at spillet selvfølgelig er installeret på harddisken, som alle spil jo er på Xbox One i dag.

Det grafiske i EA Sports UFC er overvejende virkelig flot, og de forskellige kæmpere - inklusive dem som man selv kan lave, er virkelig flotte med mange detaljer. Meget traditionelt kan man selvfølgelig se, når man får en skade, og kæmperne får synlige og meget virkelighedstro skader under kampene, og blodet sprøjter flottere end jeg har set i andre spil i samme genre. Der, hvor spillet mangler noget på den grafiske side, er eksempelvis, når modstanderen er blevet knockoutet og falder til jorden, det ligner praktisk talt altid at personen falder på samme måde og det er synd, at de tilsyneladende ikke har brugt så meget tid på den del af spillet, når det ellers er ganske flot grafisk. Det største problem er dog, at spillet ofte hakker - også når man spiller lokalt i eksempelvis karrieredelen. Det undrer mig, at de ikke har fået rettet op på det i forbindelse med deres egen test af spillet under udviklingen. Selvom det er flot, så synes jeg godt, at de kunne have brugt lidt mere tid på at finpudse det, så det havde været endnu flottere.

Lydsiden er virkelig lækker, der er et godt soundtrack, som kører i baggrunden, og så er det selvfølgelig den legendariske Bruce Buffer, der står for præsentationen af de to kæmpere inden kampen skal i gang og ligeledes til kåringen af vinderen.

Spillet har en ganske lang holdbarhed, særligt hvis man vælger at spille online og formår at blive så god til det, at man kan vinde sine kampe. Karrieredelen kan som tidligere nævnt godt være en anelse triviel, ikke mindst når man først har vundet mesterskabet, men det tror jeg egentlig har været tilfældet med de fleste spil i samme kategori. EA Sports UFC er spillet for dig som måske i forvejen er fan af MMA og UFC og som har lyst til at uddele øretæver selv. Alt i alt er det faktisk et ganske hæderligt resultat, som EA har udgivet her i første forsøg, men der er stadig plads til forbedringer, som vi selvfølgelig kan håbe på er med i næste udgivelse.
EA SPORTS UFC

EA SPORTS UFC

UdviklerElectronic Arts