WRC 4: FIA World Rally Championship

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 16. november 2013 - kl. 01:33
3 0

Er du en ægte rally entusiast kender du helt sikkert til WRC-spilserien, der nu er klar med endnu en udgivelse. Denne gang WRC 4: FIA World Rally Championship. Læs mere i anmeldelsen her.

Tiden er igen kommet til at sætte sig bag rattet og suse i gennem de skarpe sving, mens co-driveren sørger for at videregive de nødvendige oplysninger, så sejren til sidst kan komme i hus. Dette var mit forsøg på at gengive den klassiske rally stemning, som en række spiludviklere i gennem årene også har forsøgt at gøre, deriblandt det gode og gamle Colin McRae Rally, som jeg personligt har som klar favorit af alle rally-spil. Det var nemlig det første spil, jeg nogensinde spillede. Spørgsmålet er dog, om det nye spil i WRC-serien kan byde på noget nyt og spændende, eller det blot vil komme med små og ubetydelige ændringer.

Det er italienske Milestone, der står bag spillet, og de har i denne omgang haft stor fokus på at lave en god og realistisk karrieredel, som jeg på forhånd glædede mig rigtig meget til at gå i gang med. Derudover har de implementeret en ny grafisk motor samt forbedret fysikken i spillet. Umiddelbart kan det måske lyde som nogle fornuftige og tillokkende tiltag, men jeg må efter en del timers spil erkende, at det ikke har lykkedes Milestone at imponere mig. I stedet er spillet desværre en kende skuffende.

For at starte med det førstnævnte, så byder WRC 4 på en karrieredel, hvor du kan lave din egen rallykører, som skal kæmpe sig fra junior status til ægte rallykører. Det var derfor også med stor begejstring, at jeg satte mig til at lave min rallykører, men begejstringen vendte dog hurtig til skuffelse, da jeg åbenbart ikke kunne navngive min kører med mit rigtige efternavn, da et navn i spillet kun må indeholde otte bogstaver; og mit indeholder desværre ni. Det lyder måske umiddelbart som en lille ting, men for mit eget vedkommende frustrerede det mig, da jeg aldrig før har oplevet samme problem i andre spil, der tilbyder samme mulighed. Det skulle dog ikke holde mig tilbage, og efter en kort brainstorming for at finde et nyt efternavn, var jeg klar til at foretage mig det, spillet egentlig handler om; nemlig at køre rally.

For at have en god rally-oplevelse, kræves det, at blandt andet styringen er i orden. Det burde i dette tilfælde være et af spillets styrker med den nye bilfysik, der er implementeret, men det er desværre ikke tilfældet. Bilens styring føles på ingen måder realistisk, og det får mine tanker lidt tilbage til L.A. Noire, hvor bilerne nærmest gled rundt, som var de placerede i en vaskebalje. Det er måske et overdrevet eksempel, men det må konstateres, at styringen simpelthen ikke lever op til forventningerne. Den dårlige styring er heller ikke kun med til at gøre spillet urealistisk, men bidrager også til, at spillet er utrolig nemt, da der ikke rigtig er nogen udfordringer i de forskellige sving, som man skal i gennem. Det er derfor ikke et spil for den kræsne gamer, der sætter pris på realisme i bilens styring.

Karrieredelen har dog også positive sider, og man kan sagtens mærke, at Milestone trods alt har lagt nogle kræfter i denne del. Man starter i karrieredelen ud med at befinde sig på et kontor, der fungerer som menu, og er det sted man vender tilbage til, når man er færdig med en turnering. Her er det muligt at tjekke sine in-game mails, kalender og stillingen over de tilmeldte turneringer, hvilket er nogle rigtig fede features, der giver et godt overblik og samtidig bringer realisme til spillet. Ved kontoret tilmelder du dig også dit første race, hvor du skal vælge hvilket hold, du gerne vil skrive kontrakt med. I løbet af din karriere vil du få tilbudt nye kontrakter af forskellige hold, og hvis du klarer dig godt ved turneringerne, vil du få tilbudt kontrakter hos nogle af de rigtig gode hold, der er med i de store løb. Kontrakterne er derfor med til at skabe mulige mål med ens karriere, og er helt klart en af de mest underholdene dele i karrieren.

Det er ikke kun kontrakterne, men også muligheden for at modificere sin bil, der blandt andet er med til at skabe den ekstra underholdning til spillet. I værkstedet kan man nemlig gå specifikt ind og designe sin bil, så det passer til ens kørestil. Værkstedet vil formentlig nok primært være henvendt til bilinteresserede og kan i stedet virke lidt ligegyldig for normale spillere.

Udover karrieredelen, er det også muligt at spille quick stage, rally modes og multiplayer, hvor det må siges at være sidstnævnte, der er den mest interessante af de tre. I multiplayerdelen skal du kører rally mod en anden online spiller, og du opnår en bestemt mængde XP alt efter, hvordan du klarer dig. Det må dog siges, at online siden af spillet hurtig bliver kedelig, da der ikke rigtig er den store variation, og spillet i øjeblikket oplever en række server problemer.

Grafikken er lidt en blandet oplevelse, da bilerne er ganske flotte og detaljerede, og skaderne på dem ser ret realistiske ud, men omgivelserne til gengæld ikke er særlig godt udført. Banerne er for det meste meget ens og det er tydeligt, at det ikke er her der er brugt flest ressourcer, hvilket er ærgerligt, da det har en stor indflydelse på spillets realisme.

WRC 4: FIA World Rally Championship er et udmærket rally spil, der har en ganske underholdende karrieredel, men samtidig halter spillet langt bagefter de andre bilspil både hvad angår styring og grafik. Udover dette savner jeg også lidt en mulighed for at kunne spille i splitscreen sammen med en ven, da det helt sikkert ville øge underholdningsværdien. WRC 4 er et spil for dig, der savner et rallyspil, der dog ikke bidrager med ret noget nyt til genren.
WRC 4: FIA World Rally Championship

WRC 4: FIA World Rally Championship

UdviklerMilestone