FIFA 14

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 29. september 2013 - kl. 19:20
9 0

EA Sports har igen smidt et nyt FIFA på gaden, men er det stadig muligt at forny den efterhånden gamle spilserie, eller vil det skuffe? Læs mere i anmeldelsen her.

Kalenderen siger september måned, og det betyder, at det igen er blevet den tid på året, hvor drenge i alle aldre stormer ned i butikkerne for derefter at barrikadere sig inde på deres værelser uden planer om at komme ud igen. Det er de klassiske symptomer på FIFA feberen, der bryder ud hvert år i september, og det er heller ingen undtagelse i år.
Overdrivelse fremmer altid forståelsen men faktum er, at det igen er blevet tid til at få fingrene i et splinternyt FIFA spil, hvor forventningerne som sædvanlig er skyhøje.

Selvom FIFA 14 ved første øjekast til forveksling ligner sin forgænger, er der sket nogle radikale ændringer; de virtuelle spillere har mere realistiske bevægelser og dette kan tydeligt mærkes, da spillerne føles langsommere og ”tungere” i deres måde at bevæge sig på. Tanken med den nye engine er at forhindre det store pace problem, der har været i de forrige udgaver af FIFA, hvor det var hurtigheden af en spiller, der spillede den afgørende faktor. I stedet skal man nu kigge efter andre skills som styrke, evnen til at heade eller skyde. De nye ændringer gør, at spillet føles mere realistisk, men det betyder dog også, at tempoet i spillet falder, hvilket for nogen sikkert vil være negativt.

Efter noget tilvænning er det efter min mening et godt tiltag fra udviklernes side, men de nye ændringer giver dog andre problemer. I skrivende stund er spillet nemlig meget ubalanceret, der blandt andet betyder, at du næsten er sikker på at score ved hjørnespark eller anden form for hovedstødsmulighed. Spillere med stor styrke eller som er gode til at heade, som for eksempel Benteke og Lukaku, har derfor en stor fordel, som også udnyttes af mange spillere online. Forhåbentlig er det noget EA er klar over, og som vil blive rettet i en opdatering hurtigst muligt.

Udover den nye engine giver FIFA 14 dig også muligheden for at spille med hold fra nye ligaer fra blandt andet Brasilien, Chile, Argentina og Colombia. Det er ikke umiddelbart specielt spændende ligaer, og nu når der har været fokus på at få skaffet licens til nye ligaer, havde det måske være mere interessant at få nogle større som for eksempel den tyrkiske, der har hold som Fenerbahce og Galatasaray. Det skal dog siges, at sidstnævnte hold er med i FIFA 14, men det er ikke muligt at spille med det i karrieredelen.

Når vi nu snakker om karrieredelen, er der også sket ændringer der. Global scouting network er en ny feature, hvor du skal finde dine transfer targets via scouts, som du sender ud til de forskellige ligaer i verden. Førhen kunne man nøjes med at søge efter en spiller og derefter se hans stats og pris, men det er ikke længere muligt. Jeg er personligt helt vild med denne feature, da det giver karrieredelen et nyt frisk pust af realisme, hvor det i de forrige spil nærmest var for let at søge efter spillere og købe dem. Der er dog helt sikkert nogen, der ikke vil bryde sig om den nye måde at finde spillere på, da det gør processen sværere, og jeg må da også indrømme, at det nogen gange er frustrerende, man skal vente 11 in-game dage før ens scout har fundet stats på en spiller.

Til gengæld er der også større glæde, hvis man finder et stort talent eller endelig får skrevet kontrakt med en stor spiller. Jeg savner dog lidt muligheden for at kunne slå global scouting network til og fra, ligesom vi har set med andre nye features i forrige FIFA spil. Global scouting network er altså noget man enten vil elske eller hade. Derudover har karrieredelen ikke meget andet nyt at byde på, hvilket er lidt synd, da der er mange muligheder for fornyelse. Jeg kunne godt have tænkt mig at se et endnu mere avanceret transfer system, hvor man selv havde mere indflydelse på transfer betingelserne, som man kan i spil som Football Manager. Det ville dog nok skræmme mere almindelige spillere væk, men det kunne sagtens være realistisk at se i et fremtidigt FIFA-spil.

De øvrige offline-dele i FIFA 14 er også stort set, som de altid har været. Man kan stadig spille det klassiske Kick-off, hvor spillerne er rated efter deres nylige præstationer eller selv trække i fodboldtrøjen og give den gas med sin ”Be a Pro”-spiller. Noget der til gengæld har oplevet lidt forandring er Skill games, der blev lanceret i FIFA 13, hvor du kan teste din egne FIFA evner. Der er tilføjet en række nye udfordringer, som for eksempel defending, hvor du skal bruge alle dine lærte forsvarsteknikker for at kunne klare dig.
Skill games er for mig blevet en overraskende tidsrøver, da man hele tiden forsøger at forbedre sin score og vise ens venner, at man rent faktisk er den bedste til FIFA.

En af de games modes jeg dog har glædet mig mest til at komme i gang med er selvfølgelig Ultimate Team. Her er der sket en række nye ting, der er med til at trække spillet i den rigtige retning. Hvis vi starter med de små ting først, så er der kommet en ny brugerflade, der til forveksling ligner noget Windows 8 design og et nyt design til de elskede fodboldkort. Derudover er muligheden for at søge spillere efter deres navn kommet til, hvilket måske umiddelbart virker som en lille ting, men er et stort plus, da man sparer en del tid ved det. For at nævne nogle af de lidt større ting, så er der nu 10 divisioner, man skal kæmpe sig i gennem til forskel fra FIFA 13, hvor der kun var fem. Det er helt klart med til at forbedre holdbarheden i spillet og dermed også underholdningsværdien. Nye formationer er også tilføjet, der giver større valgmulighed og kortene er heller ikke længere bundet til hvilken formation, de foretrækker.

Til sidst er der nok den største ændring, chemestry styles, der virkelig er med til at forandre måden at spille Ultimate Team på. Med chemestry styles kan du nemlig modificere hver af dine spillere, så de spiller på den måde du ønsker. Der er blevet tilføjet over 20 chemestry styles kort til spillet, som hver giver plus i to af de seks skills, der er vist på spillerens kort. For at tage et eksempel kan du tilføje kortet ”Sniper” til en spiller, som giver plus i dribling og shooting. Det minder altså meget om de forrige attribute’s kort, forskellen er nu bare, at disse kort gælder permanent på spilleren. Det var dog frygtet før udgivelsen af spillet, at kortene kunne misbruges til at hæve alle spillernes pace, men det er dog ikke tilfældet. Kortene skal nemlig vælges med nøje omtanke, da der nemt kan komme ubalance i holdet, der i sidste ende viser sig som en ulempe. Derudover spiller loyalitet nu også en rolle da en spiller, der er fundet i en pakke eller har spillet 10 kampe, vil opnå en forbedring i sin chemestry. Der er altså kommet en række nye muligheder, når man skal lave sit Ultimate Team hold, og de er alle med til at gøre oplevelsen af FIFA 14 meget bedre.

Ved spillets grafiske side er der dog ikke sket de store ændringer. Godt nok er der tilføjet en række nye spiller-ansigter, der betyder, at Steven Gerrard endelig ligner sig selv og Glen Johnson nu har fået den rigtige frisure, men ellers er det meget tamt på det punkt. Måske er det fordi man har set trailers af spillet til next-gen konsollerne, og derfor ved hvordan grafikken i virkeligheden kan se ud. Det ville dog have klædt spillet, hvis tilskuerne havde fået en opgradering og der måske var en større variation af spillertrøjernes facon. Alt i alt er det altså ikke grafikken, der har været i fokus i denne udgave af FIFA.

Der er dog også andre negative ting ved FIFA 14. Forsvarsspillerne har stadig store problemer, da de op til flere gange vælger at stå passivt til og se fodbold. Derudover tager dommerne stadig til tider nogle besynderlige beslutninger, hvor man ikke rigtig ved om man skal græde eller le. Et af de store problemer for nogen vil dog være den nye engine, der som før nævnt er med til at sænke tempoet i spillet. Det gør spillet mere realistisk, men samtidig kan det diskuteres om spillet måske er ved at blive lidt for realistisk, da det trods alt stadig er underholdningen, der skal være første prioritet. Det vil helt sikkert splitte vandene, og hvis man overvejer om man skal købe FIFA 14 eller ej, vil det være en oplagt idé at hente demoen og afprøve den nye engine.

Efter det lidt sure opstød, skal det dog siges at FIFA 14 er et godt og gennemarbejdet spil. EA Sports har endnu engang bevist, at de stadig kan komme med fornyelser til serien, og der er ingen tvivl om at FIFA 14 på ingen måder skuffer. Underholdningen i spillet og holdbarheden er i top, og hvis du har været fan af de tidligere FIFA spil, er der ingen tvivl om, at du også skal eje FIFA 14.
FIFA 14

FIFA 14

UdviklerEA Canada