NBA 2K13

Anmeldt af: Jacob Dissing Graversen - 16. oktober 2012 - kl. 18:05
0 0

Snør skoene og efterlign Michael Jordan i det nyeste slam dunk fra Visual Concepts og 2K Sports. Læs mere i vores anmeldelse af NBA 2K13 her.

NBA 2K12 var et af de absolut bedste sportsspil jeg nogensinde har spillet, og det siger efterhånden en del. Visual Concepts leverede sidste år en mageløs basketball oplevelse, der kunne fange en skabsbasketball fan som jeg selv, og nu står de altså klar med endnu en udgave, der denne gang ikke er truet af lockout, men spørgsmålet er så, om det stadig kan holde liv i magien.

Basketball er en fantastisk sport, der allerede fra en tidlig alder fangede undertegnede i en voldsom grad. Selvom sporten primært er domineret af mennesker, som ikke blot er fem hoveder højere, og har væsentlig bedre fysisk end jeg, var gymnastiktimerne i folkeskolen med den orangefarvede bold altid underholdende. Min interesse for sporten har været faldende, men de senere år har jeg endnu engang fået øjnene op for den fascinerende NBA liga, ikke mindst takket være NBA 2K-serien, som har været et passende alternativ til at sidde oppe til sent på natten flere gange om ugen, for at følge lidt med.

På mange måder kan NBA 2K13 på overfladen virke lidt skuffende, udviklerne har denne gang ingen af de historiske spiltyper med, som i de forgangene år har været med til at hæve spillets underholdningsværdi, men generelt er der heller ikke fortaget de store ændringer. Heldigvis er de fleste af de få ændringer som udviklerne har indført, en bragende succes.

Den største ændring i forhold til 2K12 kommer i forhold til, hvordan du og din spiller dribler med bolden og foretager skud. I stedet for bare at skyde med den højre analogpind, skal der nu holdes en knap nede samtidig, nemlig den venstre trigger, for at kunne skyde. Driblinger foregår denne gang ved simple bevægelser med højre analogpind. Denne ændring er ganske simpel, og selvom den kræver lidt tilvænning, så fører dette nye kontrolsystem til et langt mere dynamisk spil, trods det stadig kan være vanskeligt at udføre en længere driblesekvens helt præcis som man gerne vil have det skal være. Nytilkomne vil være glade for at finde ud af, at der endnu engang er en ganske detaljeret training camp, som kan sætte selv den værste basketballspiller nogenlunde ind i tingene, for kigger man bare på den enorme mængde af forskellige muligheder, som kan findes i menuerne, så kan spillet let virke utroligt overvældende.

Noget af det mest imponerende ved NBA 2K13, er at udviklerholdet har formået at ramme balancen mellem lettilgængelighed og kompleksitet perfekt. Som ny spiller er det muligt på de laveste sværhedsgrader at følge nogenlunde med mod computeren, hvis man bare kan finde ud af at spille bolden og skyde mod kurven, men er man til den seriøse udfordring, så kan man let og elegant dykke ned i den komplekse styring, begynde at sætte spil op, kalde screen spil som man nok kender fra håndboldens verden og meget andet – der er altså med andre ord nok at lære. Det er ufatteligt dejligt at opleve et spil, der fortsat fungerer så fantastisk på banen, og jeg vil ikke tøve et sekund med at kalde NBA 2K13 et af de bedst spillende sportsspil på markedet, hvis ikke det bedste.

Gameplayet er kort sagt fremragende, men der er faktisk aspekter af spillet som er endnu bedre, nemlig præsentationssiden. Selvom spillet grafisk stadig er ufatteligt flot, så begynder ansigterne og modellerne efterhånden så småt at vise alderdomstegn når man kommer helt tæt på, det gør dog ikke så meget, når specielt animationerne stadig er i top, top klasse. De er flydende, fyldt med momentum og så præcise, at det nogle gange kan være svært at se forskel på spil og den virkelige verden. Den kunstige intelligens er også generelt rigtigt overbevisende, og de store stjerner reagerer ofte som de vil gøre i virkeligheden. Desuden er modstanderen, selv på laveste sværhedsgrad, ganske god til at udnytte eventuelle defensive fejl hos spillerne, hvilket er godt at se.

Andre faktorer har samme storslåede effekt når det gælder realisme. Spillet indeholder det meste levende og realistiske publikum jeg nogensinde har oplevet, har en fantastisk præsentationsstil med hensyn til layouts osv. som var det taget direkte fra fjernsynet, og så er kommentatoren stadig i en så høj klasse, at andre sportsspil kun kan drømme om at nå derop. De tre mand i kommentatorboksen, samt sidelinjereporteren leverer gang på gang detaljerede, nuancerede og historisk korrekt kommentarspor, som inddrager foregående kampe, sæsoner, specielle træk hos spillere og lignende. Derudover vil de på fine tidspunkter afbryde deres samtale, hvis et kæmpe spil er undervejs på banen, for derefter at vende tilbage til den foregående samtale, det er kort sagt, ganske genialt. Hvis man er vant til kommentatorerne fra eksempelvis FIFA-serien, så kan man godt få sig et chok når man første gang der fyres op under dette spil.

Så på banen har NBA 2K13 ikke rigtigt nogen konkurrenter, og udenfor banen er spillet næsten lige så robust. Selvom der desværre ikke længere er nogle historiske spiltyper, er det stadig muligt at spille som alle de historiske hold online og offline. Det gælder blandt andet Boston Celtics fra 60’erne og Chicago Bulls holdet med Dennis Rodman, Scottie Pippen og selveste Hr. Space Jam, Michael Jordan, som jeg var tryllebundet af som ung knøs. Derudover er det blevet plads til The Dream Team, som vandt OL guld i 1992, samt holdet, der vandt OL guld i år 2012 og et kendis all-star hold, der inkluderer Pauly D, Justin Bieber, Bow Wow og andre personligheder, jeg ikke kunne være mere ligeglad med. Den nyeste tilføjelse med hensyn til spiltyper, er den såkaldte MyTeam mode, der basalt set er Ultimate Team fra EA Sports spillene, ikke specielt innovativt, men det er nu meget sjovt alligevel selvom der ikke er samme tiltrækningskraft som i FIFA.

Ellers findes de gamle spiltyper stadig. Blacktop lader dig, både offline og online spille 1 mod 1, 2 mod 2, 3 mod 3 osv. Dermed kan man passende udfordre en kammerat til en direkte duel om, hvem der er bedst, eller måske bare mindst dårlig på en virtuel basketball bane. Association vender også tilbage med nogle små ændringer og tuning i spillerlogik, og lader dig diktere, hvordan holdet skal spille, hvis du vælger at simulere nogle af de 70+ kampe, der findes på en NBA sæson, men generelt set er det den samme manager spiltype som sidste år. Online varianten af Association giver dem der styrer ligaen større kontrol, men endnu engang er manglen på tilføjelser skuffende. Det ændrer dog ikke på, at det stadig er god underholdning, og dybden når det kommer til handler, at drafte, og skrive kontrakter med nye spillere er stadig fin. Association formår altså endnu engang at trække nogle timer ud af kalenderen.

Den mest omfattende spiltype, og den jeg har sunket mine tænder mest ind i, er dog stadig MyCareer, som lader dig skabe din egen spilbare karakter og så forsøge at få ham til toppen af NBA. Som tilfældet også har været de foregående år, kan ens spiller skræddersyes til egne præferencer, man kan blandt andet vælge mellem en udmærket mængde af specifikke animationer indenfor alle tænkelige kategorier, som eksempelvis, hvordan specifikke hopskud, layups eller diverse driblinger skal se ud, hvilket i sig selv er imponerende. Når først spilleren er lavet, skal der deltages i en all-star kamp, der byder på topvalgene fra dette års NBA draft. Kampen er til dels med til at bestemme ens egen draft position, men interviews med trænere fra forskellige hold efter kampen, har også en vis betydning.

Når først din spiller er landet hos et hold, gælder det som om at arbejde sig op til at blive starter ved at gøre det godt til træning, og ellers vise sig fra sin bedste side når man får nogle minutter i diverse kampe. Jo bedre du gør det, og jo mere charmerende du er i interviews efter kampene, jo større fanskare får du, og så kommer sponsoraterne langsomt ind. Hvad der gør denne spiltype speciel i forhold til samme type i andre sportsspil, er simpelthen bare, hvor gennemført det hele føles. At man bliver interviewet efter hver kamp, har mulighed for at kritisere trænere og medspiller til holdets ejer, at ens løncheck rent faktisk kan bruges til praktiske ting, det er noget jeg virkelig sætter pris på, da det tilføjer et dybere lag af realisme. Desuden er det pokkers vanedannende at spille som sin egen kreerede spiller, og jeg ønskede konstant lige at snuppe den der ene kamp mere. Er man ikke til at starte på en frisk og lave sin egen spiller, er det naturligvis også muligt bare at overtage en allerede etableret NBA stjerne som Lebron James, Kobe Bryant eller Chris Paul.

Netop lønnen i NBA 2K13 er et af de få problemer, som der potentielt er med spillet. Visual Concepts og 2K Sports har indført et såkaldt virtuel currency system, hvilket betyder at alt, hvad du gør i spillet giver penge, som blandt andet bruges på at købe spillere og betale deres løn i MyTeam og at opgradere, samt købe nyt udstyr til din MyPlayer. Lønnen og de penge du tjene ved at gøre det godt under kampene, kan også bruges til at købe såkaldte Signature Skills, der lader dig give din spiller endnu et personligt præg, og også giver kommentatorerne yderligere ting at snakke om. Desværre er doseringen af denne virtuelle betaling skudt lidt ved siden af, specielt hvis man kun spiller med sin egen spiller. Det tager nemlig pokkers lang tid at få sparret nok penge sammen til at købe opgraderinger nok, til at det kan mærkes på din spiller, og siden han i starten ikke er specielt dygtig kan det let blive op ad bakke. Jeg går ind for, at der skal være mening med at spille og belønningen er der da også, jeg ville bare ønske at det gik en kende hurtigere. Hele systemet virker lidt som en mulighed for at tjene nogle ekstra penge, idet denne virtuelle valuta også kan erhverves med penge fra den virkelige verden.

I den lidt mere ligegyldige, men alligevel sjove afdeling, kan det også nævnes, at Jay-Z har haft en Executive Producer rolle på spillet, hvilket betyder at hvis man som undertegnede elsker hip/hop, så er der masser af godter at finde, som blandt andet The World is Yours af Nas, I Ain’t No Joke af Eric B og Rakim og mange andre fine sange, naturligvis er en stor del af dem dog med Jay-Z eller Kanye West. Det lyder måske ikke af så meget, men da We Major spillede lige efter jeg havde underskrevet min første NBA kontrakt, så tænker jeg at det måske ikke er så tosset alligevel. En anden stor del af basketballkulturen er sneakers, nej ikke chokoladebaren, men sko, noget som bestemt også har en central rolle i NBA 2K13. Foruden de mange sko fra Nike, Jordan og andre store fabrikanter, er der muligheden for at lave sine egne sko, og endda modificere nogle fra NikeiD, uploade dem til en server og via Nike’s hjemmeside købe dem i virkeligheden. Ja, det er skørt, ligegyldigt og hamrende sjovt, hvis man er til den slags.

NBA 2K13 er et fremragende sportsspil, der tager simulation til et helt nyt niveau. Foruden at have den bedste, mest realistiske og livagtige præsentationsside i noget sportsspil til dato, så er gameplayet på banen bedre, sjovere og mere fysisk betonet end nogensinde før. Følelsen når der kommer et perfekt swush efter en sunket 3-pointer i de døende sekunder af en kamp, når et pick-play bliver udført til perfektion eller en servering af en ally-oop aflevering til et monster dunk er simpelthen magisk, og det er en følelse som mange sportsspil ikke rigtigt kan fange.

Spillet har bestemt sine problemer, har man 2K12 versionen er der ikke mange nye tiltag, som kan retfærdiggøre en ny investering, menuerne og den avancerede kontrol kan være forvirrende at rode rundt med, og Virtuel Currency systemet fungerer heller ikke optimalt. Når det er sagt, så er 2K13 muligvis det bedste sportsspil nogensinde, der er et væld af spiltyper, en velfungerende onlinedel uden de helt store forbindelsesproblemer, og uanset om du er skabsbasketball fan, sportsfanatiker, en erfaren ræv eller først har hørt om sporten under det seneste OL, så er NBA 2K13 anbefalelsesværdigt på alle leder og kanter.
NBA 2K13

NBA 2K13

UdviklerVisual Concepts