Battlefield 3: Close Quarters

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 25. juni 2012 - kl. 23:21
9 0

Fungerer Battlefield 3 lige så godt som et hurtigt skydespil, som det gør som et intenst og massivt krigsspil? Læs anmeldelsen af Battlefield 3: Close Quarters her.

Battlefield 3: Close Quarters er skydespilskongens anden udvidelsespakke og det byder på et sjovt twist til det i forvejen fantastiske spil – og bare så du ved det, så er dette ikke en helt normal udvidelsespakke.

DICE har lagt en stort portion arbejde i udvidelsespakkerne til Battlefield og Close Quarters er ingen undtagelse. Vi får serveret både nye våben, nye baner og en helt fantastisk ny version af Destruction 2.0 kaldet HD Destruction. Dette indebærer at vi nu, næste bogstavelig talt, kan smadre hver enkelt lille genstand i omgivelserne til pindebrænde. Selv om destruktionen i Battlefield 3 var god, slår intet dette. Alt i omgivelserne kan ødelægges på en helt anden måde end i den almindelige version af Battlefield 3. Samtidig har grafikken og lyden fået en overhaling, så alt både ser og lyder helt fantastisk. Ny belysning og partikel effekter præger udvidelsespakken og vi får en hel masse nye lydeffekter. Det er ikke svært at se, at DICE har lagt rigtigt meget arbejde i Close Quarters.

Det er ikke bare grafikken og lydsiden, der er blevet forbedret, selv styringen føles mere solid. Styringen føles mere ”spot on” end tidligere og det er lettere at sigte, hvilket gør det nemmere at duellere i de skarpe nærkampe. Mange vil måske mene, at Close Quarters er DICE’s svar på Call of Duty – men der må jeg sige, at jeg er uenig. Det spilles på en helt anden måde og det føles helt anderledes. Det er rigtigt, at Close Quarters er en udvidelsespakke, der udspiller sig på små og trange baner, men det betyder ikke nødvendigvis at det føles som alle de andre generiske skydespil derude.

De fire nye baner i Close Quarters hedder Ziba Tower, Operation 925, Donya Fortress og Scrapmetal. Banerne er meget forskellige, både hvordan de er struktureret og hvordan de spilles og der er et enormt udvalg af ruter man kan tage, for at nå til det samme punkt på banen.

Ziba Tower er faktisk den mindste bane i Battlefield serien nogensinde. Den ligger i midten af Teheran i Iran og er meget intens at spille på. Ziba Tower er i virkeligheden en luksusbygning med swimmingpool, bar og en fantastisk udsigt. Donya Fortress er et gammelt fort, der er modificeret så det ser mere moderne ud. Det ser både moderne og gammeldags ud og det gamle kommer specielt til udtryk i gangene under fortet. Man kan bevæge sig både indenfor, udenfor og under selve fortet, men banen indeholder ikke så meget vertikal kamp som de andre baner.

Scrapmetal er derimod en middel-stor bane, taget udvidelsespakken i betragtning. Scrapmetal finder sted på en nedlagt fabrik og indeholder mange niveauer og ruter. Scrapmetal er den flotteste bane i pakken, hvor sollyset skinner ind af vinduerne og man kan se støvpartiklerne glimte i sollyset og lignende. Banen har generelt en fantastisk lyssætning og det er sket en del gange, at jeg er blevet dræbt mens jeg stod og beundrede grafikken. Banen viser virkelig hvad Frostbite 2 motoren er i stand til at præstere. Operation 925 er i stil med Ziba Tower, men er meget større med store kontorer, parkeringspladser, caféer og mange andre steder som toiletter, terrasser og lignende.

Der er 10 nye våben i pakken; to nye våben til hver af de fire klasser samt to våben som alle kan bruge. Disse våben er AUG A3, SCAR-L, L86A2, LSAT, ACW-R, MTAR-21, M417, JNG-90, SPAS-12 og MP5K. Der er tilmed kommet nye camouflager til nogle af spillets våben og camouflageuniformer til spilleren selv. Der er derimod ingen nye gadgets.

Der er også nye gamemodes som Conquest Domination, Gun Master og Team DM Close Quarters. Sidstnævnte er i og for sig den samme som sædvanlig Deathmatch og det samme gælder Conquest Domination, selv om der er foretaget små ændringer. Gun Master er derimod en helt anderledes spilvariant end vi har set i serien hidtil. Det spilles som Gun Game i Counter Strike, hvor alle starter med en pistol og så arbejder man sig op, våben efter våben. Den første, der slår nogen ihjel med det sidste våben, der i øvrigt er en kniv, vinder runden.

Alt i alt er Close Quarters en solid udvidelsespakke til det allerede meget omfattende skydespil Battlefield 3. Med et bredt udvalg af nye våben, særdeles gode baner og mange nye visuelle effekter, er Close Quarters rigtigt godt. Close Quarters indeholder timevis af sjov, så hvis du har lidt penge til overs, skal du virkelig bruge dem på denne udvidelse. Jeg anbefaler at alle Battlefield spillere, uanset spillestil, prøver Close Quarters.

Anmeldelse skrevet af Filip Gran fra Xbox Life Norge og oversat af Palle Havshøi-Jensen

Battlefield 3: Close Quarters trailer

Battlefield 3: Close Quarters