NBA 2K9

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 3. november 2008 - kl. 21:44
7 0

2K Sports er klar med deres udgave af det ædle basketballspil. Men er det nu også en vinder?

Tilbage i sofaen igen
For nyligt anmeldte vi EA Sports NBA Live 09, som selvfølgelig ikke er det eneste seriøse basketballspil på markedet. I denne uge er turen kommet til 2K Sports årlige basketballspil-udgivelse, NBA 2K9. Så jeg har igen placeret mit klejne korpus i sofaen, for at drømme mig ind i ”kæmpernes land”, hvor de 2 meter høje mænd regerer. Det er blevet tid til endnu engang at teste basketballspil til boxen.

Der er ingen tvivl om at EA Sports og 2K Sports kæmper om det samme marked; begge er forsøg på at lave realistiske basketballspil, og derfor er det også nærliggende at sammenligne de to udvikleres forsøg på dette, for at finde ud af hvorledes de adskiller sig fra hinanden.

Living rosters kontra Live 365
For en overordnet betragtning ligner de to spil hinanden temmelig meget – specielt hvad angår nytiltag. Den væsentligste nyhed og tilføjelse til NBA Live 09 var uden tvivl en feature kaldet ”NBA Live 365”, som kort sagt betød at spillet automatisk henter daglige opdateringer fra NBA-ligaen, som så bliver inkorporeret i selve spillet. Således får man tilført et konstant dynamisk sæt af spillere og hold. 2K Sports har tilført noget lignende, som de blot kalder for ”Living rosters”. Også her henter spillet automatisk opdateringer fra NBA-ligaen, så man hele tiden er ajourført med de rigtige data.
Det er ikke til at sige hvem der har ”stjålet” fra hvem, men det er sådan set også underordnet, for hvordan man end vender og drejer det, så kan man ikke komme uden om, at det er et virkelig godt tiltag, som forhåbentlig er kommet for at blive.

Som nogle måske kan huske fra vores anmeldelse af NBA Live 09, så var det lidt svært i praksis at teste rækkevidden af dynamikken og hvorledes det rent faktisk spiller ind på gameplayet. Det gør sig for så vidt også gældende i vurderingen af 2K Sports Living rosters, da NBA-ligaen i skrivende stund er startet for kun få dage siden.

Men fungerer tiltaget efter hensigten, er der ingen tvivl om at det vil tilføre spillet en god portion realisme: Bliver en spiller skadet i den rigtige liga, vil han også blive skadet i spillet, er en spiller i flyvende form i en række kampe i streg, vil hans stigende formkurve ligeledes blive afspejlet i spillet. Og vupti: Man står med sin egen personlige NBA-liga, hvor man kan spille side om side med den rigtige liga.

Hvis ikke det kommer til at fungere efter hensigten, ja, så tilbyder opdateringerne ikke meget andet end guf for statistik- og detaljeryttere, der kan følge med i hvem der sidder på bænken og hvem der nu har skiftet klub. Hvilket ret beset jo er ret så kedeligt og uinteressant. Men vi krydser fingre for og tror på at det rent faktisk får reel indflydelse på gameplayet.

”Living rosters” er den primære og væsentligste nye tilføjelse til denne udgave af 2K Sports NBA-serie. Herudover er der, desværre, ikke meget nyt under solen, foruden små grafiske og gameplaymæssige tweaks her og der. Alt sammen til det bedre, heldigvis. Lad os se lidt på disse ”tweaks”.

Tweaks
En af de første ting man bemærker er, at tempoet er sat en anelse i vejret. Spillet går simpelthen hurtigere, hvilket er en god ting. For det andet er modstanderes AI også forbedret kraftigt, og synes nu bedre i stand til at ”læse” dit spil. Det betyder for eksempel, at man ikke bare kan gentage samme angrebsmønster igen og igen, fordi modstanderen i højere grad end tidligere er i stand til at dæmme op for dette. Det gør heldigvis spillet sværere, og det er også med til at udfordre ens egen taktik og spillemåde, da man er tvunget til at variere sit angreb og forsvar.

En anden væsentlig tilføjelse til gameplayet er det såkaldte ”shot stick control”, som kort sagt betyder, at man nu kan ændre sin skudretning midt i et hop, hvilket giver chance for at rede sig selv ud af fejl eller opdækninger.

Selvfølgelig har spillet også fået et grafisk løft. Specielt er detaljegraden på spillerne markant højere, og det ser fremragende ud. Det kan stadig ikke hamle op med EA Sports når man overordnet set sammenligner det grafiske. Dertil er spilleranimationerne simpelthen for ”grove” og mindre glidende.

Omgivelserne ser endvidere også mere ”skrabede” ud end i NBA Live 09, selvom der er gjort en del for at få hallerne til at se levende ud med bevægelser blandt publikum og folk der går rundt i hallen. Denne sammenligning på det grafiske område skal dog ikke sætte NBA 2K9 i dårligt lys, for selvom NBA Live 09 altså nok ser flottere ud, så betyder det modsat ikke, at NBA 2K9 ser dårligt ud.

Når man træder ind på banen og spillet sættes i gang, så tilter vægtskålen dog meget hurtigt over til 2K Sports fordel. For selvom spilleranimationerne slet ikke er så glidende som i NBA Live 09, og selvom det overordnede udseende også er meget mere ”skrabet” end førnævnte spil, så bliver alt dette sådan set ligegyldigt, når spillet først er sat i gang. Gameplayet i NBA 2K9 er nemlig fantastisk. Så kort kan det siges.

Skal man sige det lidt mere uddybende, så tilbyder NBA 2K9 et gameplay der er dybt, underholdende og ekstremt veludført. Og når man heri tilfører de nye forbedringer, som for eksempel AI og shot stick-kontrol, så har vi at gøre med en sikker vinder. Det tager nok lidt længere tid at komme helt ind under huden på styringen end hos konkurrentens udgave, som er langt mere intuitiv og lige til at gå i gang med. Men når først man får has på de spilmuligheder styringen tilbyder, så åbner spillet sig virkelig.

Et andet punkt der har fået en tur med opdateringsbørsten er selve udbuddet af spilmuligheder – som i forvejen er mange, skal det lige siges. Blandt andet er der tilført en række minispil (Blacktop Mode), der kredser om forskellige aspekter af basketballspillet. Ganske underholdende. Selve ”franchise”-delen af NBA 2K-serien har også fået et løft. The Association, som delen hedder, har fået tilført en række nye features, som dog ikke er mange eller overvældende på nogen måder.

Et af mine kritikpunkter af NBA Live 09 var, at menuerne simpelthen var for tunge og gjorde navigeringen unødigt langsom – selvom det så ret så flot ud. 2K Sports har, på godt og ondt, valgt en diametral modsat tilgang hertil. Og det er egentlig et punkt, hvor man har ”forbedret” til det værre. Menuerne er skåret helt ind til benet – uden lir. Sådan er det som regel også hos 2K Sports. Men på en eller anden måde er det altså alligevel lykkedes at præsentere denne simpelhed på en ret så skidt måde. Det kan godt være, at denne anmelder er lidt sløv i optrækket, men det tog mig faktisk lige lidt tid at finde ud af hvad spillet rent faktisk havde at tilbyde, fordi menuen er så dårlig sat op. Specielt hele onlinedelen er meget dårlig opbygget, og præsenteres unødigt rodet og kryptisk.

Eye candy eller gameplay?
Så hvilket basketballspil skal man vælge? For det første skal det lige slås fast, at der i begge tilfælde er tale om solide spil. Når NBA 2K9 alligevel vinder på stregen skyldes det følgende: Hvor NBA Live 09 måske nok tilbyder spilleren lidt ekstra ”eye candy” i form af flottere grafik, bedre spilleranimationer, bedre soundtrack, flere valgmuligheder, så har NBA 2K9 altså trukket det længste strå, når det kommer til gameplay. Og gameplay er jo som bekendt alt. Og det er i sidste ende dét, der gør 2K Sports basketballspil til årets bedste. Sådan lyder dommen. Sofamanden har talt.
NBA 2K9

NBA 2K9

Udvikler2K Sports