2010 FIFA World Cup South Africa

Anmeldt af: Jakob Tofte - 29. april 2010 - kl. 00:01
13 0

Det er snart VM-tid igen, og alle os fodboldtosser vil endnu en gang være uden for al rækkevidde i fire dejlige sommeruger. EA Sports varmer os vanen tro op med det officielle VM spil.

Selve det, efterhånden velkendte, FIFA interface er der ikke rørt meget ved, og det er egentlig ok. For det fungerer glimrende, og det sikrer, at FIFA-fans med det samme ved, hvor alt findes. Det er dog VM i Sydafrika, og udseendet er til lejligheden piftet op med herlige, skarpe farver, der bringer tankerne hen på sommer, sol og varme. Der er ingen tvivl om, at savannens orange, gule og røde nuancer samt de mange skarpe farver, man ser på afrikanske klædedragter og Sydafrikas flag, har været en inspiration.

Spørgsmålet vil altid melde sig når et spil som dette lanceres: Får man nok for pengene? Er der nok nyt i forhold til FIFA? Det må være op til den enkelte at vurdere sin entusiasme, dels for nye fodboldspil, men også for VM i Sydafrika. For kun på den måde kan man for sig selv besvare, om et køb er pengene værd.

Vi vil forsøge at ridse op, hvilke muligheder 2010 FIFA World Cup South Africa giver. Vi vil ikke skele så meget til om det allerede er set i FIFA eller ej, for spillet er stort nok til at stå for sig selv. Der er ingen tvivl om, at meget allerede er set, men EA Sports har dog gjort et forsøg på at skabe nye elementer, forbedre eksisterende samt sparke et par lækre detaljer ind hist og her. I sidste ende må det være op til den enkelte, for ikke alle er som undertegnede. Jeg er nødt til at have samtlige fodboldspil fra EA Sports, og så er det bare et held, at de trods alt ikke udgiver to titler hvert år.

For det første er det muligt at vælge fra 199 forskellige hold, nemlig alle deltagende landshold i kvalifikationsturneringen. Alle hold har store trupper med mulighed for sin egen begrænsede udvælgelse, ligesom de fleste hold giver mulighed for at vælge mellem fire forskellige spillerdragter, nemlig både hjemme- og udedragter fra henholdsvis kvalifikationen og sommerens slutrunde. Alle ti officielle arenaer er nøje genskabt.

De dybere spilfunktioner i dette års VM-spil inkluderer, selvsagt, VM slutrunden og kvalifikationen, eller begge to sammen. Derudover fortsættes Be a Pro konceptet fra FIFA 10 i det såkaldte ”Captain Your Country”, hvor man har mulighed for at spille sit eget favoritland hele vejen gennem kvalifikationsrunderne, videre til slutrunden, for til sidst forhåbentlig at kunne løfte VM trofæet. Her åbner EA Sports endda mulighed for at importere sin Pro fra FIFA 10, så man kan drage nytte af det arbejde, man allerede har gjort det sidste halve år. Det er en fin funktion, som helt sikkert vil blive taget imod med åbne arme.

Derudover vender challengesystemet tilbage i form af ”Story of Qualifying”, som lader spillerne genopleve mindeværdige øjeblikke i de forskellige forbunds kvalifikationsturneringer. Der er tre udfordringer pr. challenge, og jo flere man kan klare, des flere point bliver man belønnet med. Opnår man 10000 point, åbnes muligheden for at vende tilbage til VM i Tyskland i 2006, og her genopleve det bedste fra den turnering. Challengesystemet er en fin mulighed for afveksling, og udfordringerne varierer rigeligt i sværhedsgrad, så alle både vil få en følelse af succes og udfordring.

Den velkendte træningsbane er stadig tilgængelig. Herfra kan man træne kampe, finter og finesser, skudtræne, frisparkstræne samt designe sine egne dødboldssituationer. I 2010 FIFA World Cup South Africa er der kommet ekstra meget fokus på de nervepirrende straffespark. Det er muligt at spille direkte straffesparkskonkurrencer, såfremt man bare har lyst til det, og ikke gider holde en kamp uafgjort i 120 minutter først. Lige præcis straffesparksområdet er også et af de nævnte områder, hvor EA Sports har skabt ændringer og tænkt nyt for at sprøjte nyt liv i elementet. Det fungerer dybest set på samme måde som det har gjort de seneste par år, men med implementeringen af stopfinten, der lader spilleren stoppe op kort før sparket og ændre skudretning, hvis han ser tegn hos målmanden, er det blevet endnu sværere at mestre disciplinen. Samtidig lanceres elementet fatning i det såkaldte ”composure meter”, som er en måler der pisker frem og tilbage over et farvet bånd. I midten er båndet grønt, længere ude gult og helt ude i enderne rødt. Det handler i al sin enkelhed om, at stoppe måleren i det grønne felt for så sikkert et spark som muligt. Størrelsen på det grønne felt og hurtigheden på måleren afgøres dels af spillerens evner fra pletten, men i ligeså høj grad af, hvor afgørende sparket er samt, hvor langt henne i turneringen man er.

Det lyder måske ikke af meget, men bare tilføjelsen af de to elementer, stopfinten og composure, gør faktisk, at straffesparkene nu er en langt mere udfordrende og underholdende faktor end hidtil. Man kan nu bruge lang tid på at øve det, og netop derfor er der også både vejledningsvideoer til straffesparkene samt træningsmulighed, hvor en blå cirkel i målet viser, hvor ens skud placeres. På den måde kan man vænne sig til ikke at sigte for langt ude. Straffesparkstræningen er en kærkommen tilføjelse, som burde have været implementeret i denne, nye struktur for længe siden.

På onlinesiden findes præcis det samme lobbysystem som i FIFA 10. Serverstabiliteten, eller mangel på samme, er uændret. Jeg oplevede heldigvis ingen problemer, men dette skal tages med et gran salt, idet serverne var meget lavt belastede. Vi håber det fungerer når folkemængden vælter ind på serverne ved udgivelsen. Det er også muligt at spille VM slutrunden online. Man vælger her sit favoritland. Dette er ikke nødvendigvis det land, man skal spille med, men blot et spørgsmål om, hvilket land ens point skal tilskrives i den såkaldte ”Battle of the Nations” konkurrence. Under slutrunden får man flere point for at vinde med dårligere rangerede hold end med de bedste. Så tør man satse? Eller vælger man en mere sikker rute med for eksempel Spanien eller Brasilien?

Spillets interface vænner vi lige tilbage til. Her har EA Sports faktisk gjort et rigtig fint stykke arbejde fort at gøre det sjovt og spændende. Der vises sjove facts om landene på loadskærmen, hvilket forkorter ventetiden lidt, men mest interessant, i hvert fald for en fact-nørd, som undertegnede, er den nye globus. Globussen bruges enten til at vælge lande til enkeltstående kampe eller ganske enkelt til sin egen lille geografitime og nyhedslæsning. Globussen viser alle 199 tilgængelige lande. Man kan nu manøvrere frit rundt på globussen og faktisk bruge den som en rigtig lærerig sag. Udover at indeholde diverse fodboldrelaterede facts om hvert land, såsom all-time statistikker og VM statistikker, indeholder den også information om landet, den viser landets flag, og man kan sågar også høre landets nationalsang. Men flottest er livenyhederne. Når man kører hen over et land vises spritnye nyheder fra fodboldverdenen med relation til det pågældende land. Ikke nødvendigvis landsholdsrelateret. Det kan ligeså godt handle om en dansker i sin udenlandske liga, eller om situationer og forhold fra landets klubliga. Det er meget interessant bare at sidde og køre rundt på globussen og læse nyheder, kigge på facts og blive klogere. Glimrende tiltag.

Grafisk kan der konstateres små forbedringer i forhold til FIFA 10. Især er strukturen på selve banerne blevet flottere, men overordnet set er der kun tale om små forbedringer. Det er et flot spil, især spilleranimationerne er helt i top. Der mangler dog stadig noget levende på tilskuerrækkerne, hvor folk stadig står ens påklædt med præcis samme afstand imellem sig. Det ser simpelthen stadig ikke naturligt ud. Det er ikke det vigtigste ved et fodboldspil, men alligevel lidt en skam, når EA Sports ellers i denne omgang har gjort et ekstra stykke arbejde for at genskabe ægte slutrundestemning i form af fyrværkeri, landsfarver og konfetti på banen.

På lydsiden er der sparket lidt ekstra liv i stadion. Mere knald på lægterne, mere jubel og mere stemning gør lydoplevelsen til en af de bedste i et fodboldspil til dato. Kommentatorerne kender vi, og dem er der ikke meget nyt at sige om. Musikken er som altid en samling af sange fra diverse kunstnere. Denne gang indeholder soundtracket selvfølgelig den officielle VM-sang, Wavin\' Flag, med K\'Naan. Derudover er der stor fokus på afrikansk-mindede sange samt Jamaicastemning, så man virkelig kommer i sommerhumør. Det er et meget muntert soundtrack.

2010 FIFA World Cup South Africa er et fremragende fodboldspil, som i meget høj grad bygger videre på FIFA 10. Fornyelsen er måske svær at se, idet menuer minder om de gamle og gameplay kun har set små fornyelser og forbedringer. Spillet leverer dog det, man kan forvente af et VM-spil, og med et så massivt udvalg af landshold, tilstrækkeligt med spilfunktioner til afveksling samt en udmærket og holdbar onlinedel, så er spillet i hvert fald et must for fodboldsfans og VM freaks. For dem, der allerede ejer FIFA 09 eller FIFA 10, og bare er glade for at have et fodboldspil i samlingen, er dette spil ikke et køb værd. Klubelementet mangler af naturlige årsager, og derfor vil et VM spil ifølge undertegnede aldrig kunne blive det eneste fodboldspil man ejer. Det er dog meget muligt, at dette er det bedste slutrundespil til dato.
2010 FIFA World Cup South Africa

2010 FIFA World Cup South Africa

UdviklerElectronic Arts