af BoblereN » 12. dec 2016 09:35
Sjovt - Jeg faldt også over det i Bilka i går. Mine første tanker om spillet herunder (blev lidt længere end først forventet):
Jeg smed det i boxen da jeg kom hjem og lod den opdatere og gøre hvad den nu havde behov for mens vi havde gæster...
Fik så tid til at prøve det lidt af i aftes og var mildest talt slet ikke imponeret den første times tid, men jeg var ikke skuffet da jeg ikke havde forventet andet fra tidligere kommentarer og reviews af spillet.
Da fysikken i spillet var blevet rost meget brugte jeg lidt tid på at søge anbefalede FFB settings til thrustmaster TX og indstillede de meget begrænsede muligheder for justering efter anbefalinger.. Det resulterede i næsten ingen modstand i rattet, men vibrationer og rystelser fra ydre påvirkninger... men jeg savnede virkelig noget modstand i rattet der fortalte mig hvornår jeg ikke kunne presse bilen mere... så jeg gik fra de anbefalede FFB styrke på 23 > 100.... det passede mig meget bedre, men oplevede så ligesom i project cars at miste styrken midt i et løb, hvorefter den stille kom igen... Til trods for at jeg kører med forced cooling på TX basen... Jeg er begyndt at mistænke min base for måske at være tilstoppet med støv, og at den måske har problemer med at køle da jeg nu har oplevet det samme fænomen på tværs af to spil... Jeg har dog aldrig oplevet det i F1 2016 eller Dirt, hvor jeg kører med omtrent samme styrke og modstand i rattet.
Jeg overvejer nu at skille det ad og rengøre det, og herefter lave en ”grundjustering” efter shumways link i en anden tråd.
Jeg besluttede mig efter lidt tid for at kaste mig ud i en online session i GT3 på brands hatch GP... server med god ping, godt fyldt.. 16/16 og jeg kom ind med 7 minutter tilbage af kvalifikationen... Der var kun en McLaren MP4-GT3 tilbage at vælge, da de andre var taget af andre kørere... Spekulerede ikke i at kigge på setup, for mig var det blot vigtigt at komme ud og mærke banen og bilen sammen..
En meget lille detalje jeg synes er super fed… Når man trykker ”Drive” i en hvilken som helst træning eller kvalifikation ryger du blot ind i bilen i pitlane.. Herfra skal du selv sørge for at køre den ud… En lille ting, jeg synes det er thumbs up!
Heldigvis er brands hatch jo en gammel kending… Første to omgange gik med at få temperatur i dækkene, dæktryk osv. har selvfølgelig ikke været optimale i forhold til forholdene… men det lykkes dog at få dem op over 70-75 ° efter to omgange, hvor jeg måtte trække til side og lade andre køre forbi på deres timede omgange… Min første timede omgang gav mig en foreløbig startplacering i anden række, 3. hurtigste tid… med kun 2 minutter tilbage på uret kunne jeg nå endnu et skud direkte efter første forsøg, og jeg følte der var mere at komme efter… så jeg gik efter den og skar i omegnen af 1 sekund af, hvor anden startrække blev vekslet ud med en pole position vundet med 2/1000 af et sekund..
Straks fik spillet lige et nøk op i tilfredsstillelse og forventning
Til ros skal det også siges at er du ude på en omgang, og kvalifikationstiden udløber, så får du lov at gennemføre den omgang du er ude på..
Så jeg sad spændt i 1½ minut i pitten og fulgte med om jeg kunne beholde min første forreste startrække, og heldivis lykkedes det..
Vi røg så ind i løbet hvor bilerne lines op på gridden, med 1 minut til at gøre de sidste justeringer inden løbet bliver sat i gang.. Det er egentlig også fornuftigt i forhold til folk der lige vil lave de sidste justeringer..
Jeg magtede ikke at justere noget, i sidste øjeblik blev jeg opmærksom på at jeg startede løbet på medium compound, hvor der faktisk var soft og super soft til rådighed.. så mine forventninger til løbet faldt drastisk..
Det var min første løbsstart, så fuld af spænding ventede jeg på at de røde lamper slukkede.. Lavede en katastrofal start, hvor jeg måtte af gassen for efterfølgende gå på den igen.. de første to smuttede forbi inden første sving, det lykkedes mig dog at holde den tredje bag mig ved lidt defensiv kørsel… Til min store overraskelse gik starten på kolde dæk, så jeg var hårdt under angreb fra 4. pladsen, mens jeg kæmpede med at skulle håndtere bilen på kolde dæk.. Det var selvfølgelig ens for alle, men jeg var ikke lige klar på den mundfuld…
Da der kom varme i dækkene fik jeg endelig mulighed for at ligge afstand til 4. pladsen og jeg kunne begynde at fokusere på at indhente de to første, og der gik ikke længe før jeg fik kontakt.. De to forreste kæmpede om positionen og det sænkede os en del, mens jeg holdt mig passiv i kampen for ikke at ødelægge noget for nogen nu det var min første løb… 4. pladsen kunne også langsomt lukke hullet, og det blev en kamp mellem ham og jeg, og her skal det siges at vi nok kæmpede kofanger mod kofanger, side mod side, skift mellem yderside og inderside igennem måske to omgange… Det var imponerende at kunne køre så tæt mod en jeg slet ikke kendte… Der var respekt for hinandens linjer og de spektakulære 3-4 minutter det stod på, hvor vi også byttede lak et par gange, men ikke noget der gjorde nogen af bilerne røg af… Meget imponeret over fysikken i onlinedelen når vi ramte lidt til hinanden… Det fungerede virkelig godt…
I min begejstring, kampens hede, manglende træning og kendskab med bil og dæk, fik jeg ikke monitoreret mine dæktemperaturer men pressede 100%... det resulterede i et overophedet venstre bagdæk +105° og før jeg selv vidste af det fandt jeg mig i sandkassen, tæt på at ødelægge bilen mod autoværnet.. Det sendte mig øjeblikkeligt ned på en 6. plads med udsigterne til et podie langt væk… Da jeg kom på banen igen, uforstående overfor hvad der var sket, bladrede jeg over og konstaterede de overophedede dæk, der ikke var blevet bedre af at lave en udskridning og jeg tænkte at nu må jeg hellere være forsigtig indtil de er kølet ned.. i efterfølgende sving røg jeg af igen, og svinget efter igen.. Der var absolut intet greb i venstre bagdæk og det var nu oppe på 115° efter mine udskridninger.. og jeg var drysset ned i den tunge ende af feltet… Jeg fik så nurset den rundt indtil dækket kom under 95° hvor jeg så begyndte at presse igen og kunne gennemføre de sidste 4 omgange uden afkørsler og samtidig kvittere med ”Fastest lap” på sidste omgang..
Det var et fedt løb, og det gav mig håb for spillet…
Mit umiddelbare indtryk er dog stadig er bilvalget er lidt tyndt.. og særligt baneudvalget..
Der er alligevel ok med biler, men mange er i mine øjne ”trackday” biler, og ikke velegnede til decideret motorsport.. GT3 og GT2 er vidst de serier med flest biler, og så er der et par open wheelers..
Men jeg vil ikke give min endelig dom over spillet på kun en spilaften..
En detalje er dog, at jeg tror dækmodellen er mere realistisk end pcars.. langsiderne køler virkelig dækkene meget.. Jeg prøvede en Z4 GT3 på Spa, og ved start/mål næsten 100 grader dæk, og efter start/mål, eau rouge og langsiden var de under 70 grader.. Der er også markant forskel på temperaturen på yder-, midt og inderside, hvor man til sammenligning næsten ikke oplever nogen forskel i pcars uanset hvilken camber man kører med.
Det kunne være sjovt med en løbsaften med hovederne herinde fra, men jeg så ikke mulighed for en private lobby?