Hej alle medkørere
Jeg har fået den tossede idé at starte denne tråd, hvor vi forhåbentlig kan få bilerne tættere på hinanden igennem ændring af setups og vi måske vil kunne komme frem til at bredere felt af forskellige biler i GT3 serier/løb.
Formålet er, at den der ønsker at gøre en bil konkurrencedygtig eller blot forbedre dens setup kan have data at sammenligne med.
For at gøre det muligt at sammenligne bliver vi nødt til at træne under samme forhold såsom: Bane, vejr, tidspunkt, tire wear, fuel consumption.
Derfor foreslår jeg at vi i fællesskab udvælger en bane til optimering af basic setups.
Jeg har selv brugt Catalunya GP udgaven, ulempen er banens længde da det godt kan kræve nogle omgange at ramme en fornuftig omgang, men jeg synes den byder på de mest gængse udfordringer der kan vise en bils svagheder:
- Sving 1-2: kombination hvor indgangen til sving 1 er altafgørende for hastigheden igennem sving 2 og hen mod sving 3. (Her kan også testes fast bump + fast rebound hvis man er til at køre helt oppe på kerben.
- Sving 3: Et hurtigt langt højresving med svag negativ hældning. God til at teste balancen i bilen i højhastighedssving. Downforce kan justere meget på bilens egenskaber igennem et sådan sving.
- Sving 4: Et bredt 180 graders sving opadgående hvor understyring mærkes tydeligt da vægten ligger bag i bilen, overstyring ved acceleration ud af apex kan også hurtigt mærkes her. God til justering af weight balance
- Sving 5: Balancen i bilens nedbremsning afprøves, da banen har en svag negativ hældning og man har tendens til at bremse mens man drejer... God til justering af brake balance og pressure og det mekaniske vejgreb da svinget tages ved lav hastighed..
- Sving 6: Ikke meget man kan afprøve her
- Sving 7-8: Mellemhastigheds svingkombination hvor det meste afhænger af balancen i bilen og ikke downforce
- Sving 9: Hurtigt sving hvor downforce kan betyde en del og vægten flyttes i bilen da svinget er op over en bakketop.
- Sving 10: Hård nedbremsning ud af lige vej, her kan eksperimenteres med at track-brake også god til justering af brake bias, pressure og brake mapping...
- Sving 11: God til justering af bilens egenskaber over kerbs
- Sving 12: Langt 180 graders sving hvor man også nemt udsætter balancen i bilen ved for meget throttle.
- Sving 13-14-15: hænger lidt sammen, og her kommer selvfølgelig en velkendt god chikane
- Sving 16: Endnu et højhastighedssving hvor man har mange kræfter til rådighed, balancen udsættes igen med stor sandsynlighed for overstyring ved et ikke balanceret setup
Nå.. Men jeg tænkte vi så kunne poste tider og så kan man vel bare prikke hinanden på skulderen hvis man ønsker at prøve setup... eller spørge ind til de problemer man måske kunne have og som man gerne vil justere sig selv ud af
Jeg tænker vi kan opdatere øverste tråd med de tider og setups der bliver kastet ind med lidt få kommentarer... Jeg har forsøgt mig med Chevrolet Corvetten C7.R GT3
Vi kunne også bare bruge pcars siden og smide tiderne derind
CAR: Chevrolet Corvette C7.R
FASTEST LAP: 01.44.815
SETUP OWNER: BoblereN
COMMENTS: Bilen kræver en virkelig god balance mellem forende og bagende.. Lidt for meget greb foran og du smider bagenden af fordi du vil styre bilen for hårdt ind i svingene... Omvendt får bilen meget svært ved at styre ind i svingene... Mener at være kommet frem til en fornuftig balance..