Den sidste uges tid hvor der har været lidt tid i ny og næ har jeg brugt på at prøve de forskellige biler af i de klasser jeg synes kunne være interessante og dem bullet har foreslået.
Først nævnes bil/klasse og efterfulgt af en rating der går fra 1-5 alt afhængig af hvor svær bilen er at køre. 1 er lettest og 5 er sværst, efterfulgt af en omgangstid på Donnington Park GP.
Nedenfor min top3 over evt. klasser/bil til en sæson 2 lyder på følgende i prioriteret rækkefølge:
Ginetta GT5 / 1 / 1.45.640sGinetta GT5'eren er samme bil som Ginetta Junior, dog er der til sammenligning 60 heste mere at gøre med i GT5'eren der har 160 HK mod Juniorens 100 HK. Netop det, at den har fået et ekstra pust får den til at stryge til top på min liste.
Ginettaen har hverken ABS, STC eller TC. Det er en entry sportsvogn med begrænset power, men alligevel nok til at den gennem sit baghjulstræk kan overstyre med hjulspin i udgangen af sving og man kan sidde med et bredt smil når man fanger den og jagter mod at nå 140 km/t inden næste sving kommer. Enorm morsom bil at køre og med sin helt egen karakteristika som jeg ikke ser matchet af særlig mange andre biler.. Og så er den fed at køre med sekventiel skifter til dem der har det
Touring Car / 1-2 / 1.38.000 En klasse der for mig heletiden har været super interessant kva vores tidligere erfaringer med Clio Cuppen er der nu en serie bestående af indtil videre 4 biler der er indbyrdes meget lige. Jeg kørte 2 omgange i hver og bedste tid for alle biler ligger indenfor 0.7s.
Den byder på 3x forhjulstrukne biler som jeg rater 1 i sværhedsgrad. De kræver dog tilvænning da vi ryger over i forhjulstræk og en anden vægtfordeling end vi har været vant til i GTE serien. Men når man først har kørt nogle omgange i dem, er det ikke nogen man smider af banen hist og her med mindre man selv virkelig fejler.
Den byder også på en baghjulstrukket BMW som jeg rater 2 i sværhedsgrad, den er stiv og meget ivrig efter at reagere på inputs, men også en bil der kan smide godt med bagenden hvis man er tidligt på gassen.. Her er der altså større risiko for at få en snurretur hvis ikke man kan kontrollere den. Den virker til at have lidt mere power, men den mere nervøse bil kræver at man er mere over den end de 3x forhjultrækkere.
Ingen af bilerne har ABS, STC eller TC. De 3x forhjulstrukne har meget svært ved at blokere under nedbremsning hvor BMW'en lynhurtigt låser forhjulene...
Porsche Cayman GT4 CUP / 2 / 1.36.340En perle der både har ABS og TC som kan være en fordel for nye. Jeg kørte den selv hvor jeg slog TC og ABS fra da jeg havde nemmere ved at styre den sådan og den er generelt meget stabil. Det er den hurtigste af de 3 bud og der er ikke så meget andet at sige end det er en fed bil at køre i.
Årsagen til hele GT4 klassen ikke er med her, er at det virker som om denne Cayman er lidt over powered i forhold til de andre.. Det tætteste jeg kom i en anden GT4 var 1.1 sekund fra den på en omgang.
Det kunne være sjovt med testløb i 2 af dem eller måske dem alle?
EDIT:
Vintage GTA er virkelig nogle sjove biler at køre, dog ligger de næsten allesammen i sværhedsgrad mellem 4-5 og de er også godt spredt i omgangstider. Det er kun den nyere Mustang der er til at gå til og som jeg har rated 2. Jeg synes den er egnet til et hyggeløb, for de er virkelig sjove at køre!