af Niki Lauda DK » 23. dec 2017 13:35
Min mening om FOV:
Jeg foretrækker FOV til at være 54 og sidder i cockpit helt fremme ved ruden, så toppen af instrumenthuset kan ses i bunden og det samme med sidestolpen og toppen af ruden. Hvis bilen har en streamer i forruden rykker jeg evt. længere frem. Mit tv er ca. En meter fra ansigtet
Som jeg forstår det, kan man ikke bruge en FOV calculator til andet end at opnå den preference som passer til hvem end der har lavet calculatoren. Derfor vil man også se forskellige resultater alt efter hvilken en man bruger.
Det som jeg gjorde, var at sætte FOV på 40 og køre i henholdsvis en GTE og en GT4 for at få lidt forskellige hastigheder under testen. Efter at have kørt noget tid rykkede jeg FOV op med 10 (til 50) og kørte begge biler noget tid og igen yderligere 10 op. 10 op igen og derefter nedad. Da jeg endte indenfor et område der gav mening for mig, nemlig 50-60, satte jeg den midt imellem (55) og testede udelukkende med GTE bilen med småjustering og efter to dage endte jeg ud med at 54 var den helt rigtige.
Hvordan nåede jeg så frem til det resultat ?
Jeg har aldrig før forstået helt hvad man skal kigge efter, men det gør jeg nu. Og det handler om, som Bobleren skriver at bedre kunne fornemme bremsetidspunkt og svingets længde, så man kan angribe svinget det rigtige sted og med rette hastighed.
I første omgang skal man glemme alt om den endelige sædejustering da FOV'en svarer til når et kamera zoomer og sædet kun er selve kameraet man står med i hånden.
Man zoomer ganske enkelt ind med FOV, så man får mere vejbane ind på tv'et, men uden at det bliver for meget. Det skal altså være sådan, at man skal så langt ned i FOV værdi som muligt, men uden at man mister følelsen med bilens placering på vejen.
Når FOV er helt på plads, justerer man så sædet ind hvor det føles allerbedst. Her er det en kæmpe fordel at have keyboard eller buttonbox, da man kan gøre det løbende når man har lyst og ikke behøver at gå ind i menuen eller lave om på mappings.
Nu kan jeg køre mere selvsikkert og redder oftere bilen ved udskridninger fordi fartfornemmelsen og afstandsbedømmelsen sidder lige i skabet. Mine omgangstider ligger også tættere sammen nu.