Xboxlife forum

Lidt info til designer og lydfolk

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Lidt info til designer og lydfolk

Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 09:14

I projektet Fighting planes har vi fundet ud af at hvis vi ikke komprimerer textures og lyde så fylder et projekt meget hurtigt alt for meget.

Og hvis man skal komprimere textures så skal de være delelig med 4 på begge leder.. Så en texture der er 4 x 4 vil kunne komprimeres og 8 x 4 og 1280 x 720 osv osv. Men en texture der er 61 x 32 vil ikke kunne da 61 ikke kan deles med 4. Så der vil det være en fordel at lave texturen 60 x 32 hvis det er muligt.

Med musik og lyde ser det ud til at hvis man ligger det i .aiff formatet så kan det komprimeres men ikke hvis det ligger i wav.
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf Scurvy Lobster » 11. jan 2007 12:21

DXT billedkomprimeringen virker også lidt hård ved nogle billeder, så det kan tænkes, at der er nogle billeder vi ikke ønsker at komprimere. Hvis detaljegraden er meget vigtig, så kan vi måske acceptere et ukomprimeret billede.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 13:09

Ja helt klart. Hvis det bliver for grimt med komprimering så må vi lade være. Men hvis bare billedet fra start er lavet så det er muligt at komprimere så har vi muligheden.
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 13:09

Så det vil faktisk sige at I har fået lyd filerne ned til en acceptabel størrelse?
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 13:10

Ja den du sendte til introen fyldte før 2mb i aiff formatet og efter jeg komprimerede den fyldte den omkring 0.6 mb. Og det var ikke med max komprimering så den vil kunne blive mindre igen. Hvor meget har jeg så ikke lige testet.
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 13:22

Cool. Så kan det jo lade sig gøre at bruge musik i sine spil, og stadig have acceptabel spil-størrelser.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 13:28

Ja det tror jeg helt sikker man kan. Og med den komprimering jeg brugte kunne jeg ikke høre forskel i kvaliteten af lyden i forhold til orginal filen. Så først test tegner lovende :)
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 13:57

Bakkers, kan du evt. sammensætte en guide til hvordan man gør? Jeg aner det ikke, og der er sikkert andre som ville få glæde af den.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 14:37

Heldigvis er det let for komprimering af textures og lyd skal ikke kodes det er bare et valg man laver i udviklingsprogrammet. :)

Jeg finder lige de links som jeg brugte 2. sek.

Det er Scurvy der fandt det :)

http://home.comcast.net/~machaira/textureproperty.PNG <-- Dette er til textures. Her skal man bare vælge DXT komprimerede textures.

http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPo ... D=1&mode=1 <-- og denne er til lyd.

Og der er store fordele i dette. Projektet fighting planes gik fra 3.5mb pakket til 1.3mb pakket. Og i det projekt var det kun 2 textures som kunne komprimeres da de andre ikke overholdt det som jeg beskrev i første indlæg med at de skulle være delelige med 4.
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 16:44

Ok. Fedt. Jeg troede det var noget med vild kode og alt muligt :) Har du prøvet med en musik fil, og set hvad du kan få den ned på? Kunne jo være fedt hvis vi kunne få sådan en ned på 5mb eller deromkring.

Det vil jo næsten sige at vi er klar til Dream-Build-Play konkurrencen, så bare kom an :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 16:55

nej jeg har ikke lige rodet med andre musikfiler end den på 2mb som du sendte til mig.

hehe jep, hvordan ser det ud med 3D er der sket gennembrud der eller skal det være 2D istedet?
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 17:03

Jeg ved det ikke. Det kommer lidt an på om vi kan finde en 3D studio max gut, som kan konvertere vores test scene fra X til FBX, så jeg kan teste om det er bedre. Hvis det ikke er, så er det 2D, ellers så kan vi sagtens gå 3D hvis det er det folk vil.


Forøvrigt bakkers, har du så læst min artikel om 2D level systemer? Hvis ikke så tag og læs den, eller gem URL'en, da du kan være sten sikker du kommer over det problem før eller siden - og jeg brugte latterligt lang tid på at komme så langt i mit tankesæt.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf bakkers » 11. jan 2007 18:12

Ja jeg læste den for nogle dage siden hvis det var det med Tilemap baseret spil og plads du tænker på.
Iphone udvikling, se mere på www.enora.dk
bakkers
Niveau 4
 
Indlæg: 398


Indlægaf deldy » 11. jan 2007 18:25

Ja
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520



Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster