Xboxlife forum

Tilemap baseret spil, og plads

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Tilemap baseret spil, og plads

Indlægaf deldy » 9. jan 2007 13:48

Jeg har lavet en post i min blog om hvordan man kan designe et filformat til ens baner i et tilebaseret spil. Det er et must, hvis du skal ud at lave disse spil, da du ellers ville komme ind i masse problemmer, hvis du altså er lige så dum jeg jeg var dengang jeg gjorde det. :D

I denne artikkel gennemgår jeg hvordan vi kan få en bane ned i den størrelse, som gør at man kan lægge banen på en deskette. Jeg viser hvordan jeg kan optimere mit filformat, så jeg kommer ned til 2.12 megabyte for en bane, istedet for 24 megabyte.

http://blogs.xboxlife.dk/deldy/664
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 9. jan 2007 13:59

Wauw, det var langhåret :D Men jeg kan da godt følge det en god del af vejen.

Jeg har tænkt på alternativer til vores 3D spil (hvis vi ikke får teknikken til at virke), og kommet i tanke om en gammel spilidé jeg havde, som vist passer perfekt på et tile baseret spil.

Jeg tror det kunne være meget sjovt med et spil, hvor man skal styre trafiklysene i en by, og sikre at trafikken flyder stabilt. Det ville handle om at opnå et højt flow, og kunne tage højde for pludselige hændelser (vejarbejde, ulykker, broer der åbner, optog på vejene, ambulancer med prioritet etc.). Man kunne starte hvert level i en ny by, og så forsøge at opnå et vist antal biler der paserer nogle nøglepunkter. Byerne kunne så blive større og større, og med mere trafikkaos til følge.
Jeg kender ikke til andre spil af denne slags, og tror det kunne være et meget sjovt indspark, som en slags puzzle spil.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 9. jan 2007 14:08

Jeg tror desvære det ville blive rimelig hurtigt trivielt, hvis man bare skulle slukke og tænde lys.

Men ideen er meget god, vi skal bare have ideen på plads, udover det, så vil vi få problemmer med at få bilerne til at opføre sig som biler, hvor vi jo skal have at en bil kan kører fra A til B.

Jeg tænker måske lidt for meget på det fra virkelighedens side. Vi kan jo simpelthen lave det som du siger, som et pizzle, hvor mange af disse ting er gjordt meget mere simple.

Og ja artiklen er langhåret, men nu skal du jo heller ikke kode det. :)
Jeg tror generelt at jeg har brugt omkring 10 timer i alt, på at tænke på Tile-baseret fil systemer, og det var først i morges jeg fik det sidste optimeret.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 9. jan 2007 15:08

Det var også bare en løs idé, som jeg slet ikke har gennemtænkt. Men det kunne være noget med at skulle sætte intervallet på alle lyskryds i byen. Hvor mange gange har man ikke tænkt, at de i virkeligheden bevidst er lavet sådan at man møder flest røde lys? :) Næh, det kan man gøre meget bedre selv :D
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056



Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster