Xboxlife forum

At lave et 3D map til XNA

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

At lave et 3D map til XNA

Indlægaf Gamemakerman » 2. jan 2007 23:37

Nu er jeg begyndt at lære at lave ting i 3D studio Max 9.0, men nu skal der lidt expert hjælp på bordet. Hvis jeg nu laver fks en vej i 3D studio max og exporterer den i et format som XNA kan læse, hvordan kan jeg så loade det map ind i XNA og hvordan kan jeg vide hvordan rummålene er :)

I samme skuffe vil jeg også gerne vide hvordan texturer skal håndteres 8)

Mvh Gamemakerman.
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf deldy » 2. jan 2007 23:44

1 unit er det samme i 3d Studio max og i XNA - mener jeg.

Om du siger at 1 unit er 1 cm eller 1km er ligemeget.

Når man laver baner, skal man passe på at der ikke er for mange punkter i modellen, da XNA vist tegner alle punkterne bare man kan se lidt af modellen, så hvad man tit gør, er at dele den op i mindre modeller. Dette kan selvfølgelig bare være forskellige objekter i 3d studio max, men det vil komme til at kræve ektra at den kode du laver for ikke at tegne det hele - hvis jeg har forstået hvordan XNA fungere, ret :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Gamemakerman » 3. jan 2007 00:02

Tror du at du kan lave et stykke kode der vil læse en .FBX fil, så jeg kan lave en bane og så bagefter se den køre i XNA ved at skifte banen/modellen ud.
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf deldy » 3. jan 2007 00:10

Jeg har lovet hr. lobster at lave en model viewer.

Hvis jeg får tid, ser jeg på det imorgen.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Gamemakerman » 3. jan 2007 00:11

Du er den bedste :D

Forresten modeller og texturer, hvordan skal de lige kædes sammen i XNA :)
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf deldy » 3. jan 2007 00:26

Det skulle være lige til. Det handler bare om at de ikke må hede det samme som modellen (hvis de er i den samme mappen, som f.eks. test.FBX, test.JPG, og at de lægger i den samme relative sti, som de gør da du modellerede dem, altså hvis du gemmer modellen i C:\ og gemme texturende i C:\textures, skal der også være en texture mappe, i den samme relative sti som C:\ og C:\Textures, altså C:\MitSpil\ og texturende i C:\MitSpil\Textures.

Håber du kan følge mig :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520



Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster