Xboxlife forum

Video Tutorial i XNA på Dansk

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Indlægaf deldy » 5. nov 2006 23:44

Så skulle den meget gerne virke. Det er rigtigt underligt. Sikker på du nu også har installeret codec'et og at det ikke kom med en fejl meddelse?

Ellers så er jeg lidt tom over hvad det er, for jeg har lavet en del i det program, med det codec, og har aldrig haft problemmer med det før.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Jake242 » 5. nov 2006 23:46

deldy skrev:Jake242 jo det er den desvære, men der er fordi min mic fatter hat, og vil ikke skure højere op. Har du nogen mulighed for at skrue op for din lydstyrke?

Tzmir: Kan du evt. fortælle mig hvor du hopper af?


det er skam med lyden på maks at jeg ikke kan høre noget.......

lige for at være med, kan man programmere spil i XNA og så køre det på sin xbox 360?
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Indlægaf Gamemakerman » 5. nov 2006 23:47

Bare download K Lite codec pack og spil den i Media Player Classic så dur det, men lyden er meget lav.
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf deldy » 5. nov 2006 23:48

Yep. Ikke lige pt, men det skulle gerne komme til jul.

Du kan booste lyden i Windows Media Player, andre ideer har jeg ikke. Jeg skal nok lige finde en løsning i de næste jeg laver, og denne video vil højst sandsyneligt bliver udviklet i en ny version senere hen, da det er usandsyneligt at folk synes at den første er god - jeg skal jo lige lære det :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf spif2001 » 5. nov 2006 23:49

Så var den der - fik åbenbart downloadet noget andet på det link (den nederste Windows ting).

Anyways nu kører det...
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf spif2001 » 6. nov 2006 00:15

Nå - feedback time. En lille omgang konstruktiv kritik.

Må hellere lige nævne, at jeg er C# programmør og har 3 års erhvervs erfaring i netop C#. Så er du advaret ;)

Stoppede videoen halvvejs inde og hoppede lidt rundt for at se det sidste. For en garvet fætter som mig, var der jo ikke noget nyt under solen, så jeg tog de pædagogiske briller på i stedet.

Jeg vil mene, at videoen IKKE henvender sig til folk, der ikke kan programmere i forvejen. Folk der kender Java, C++, VB eller et andet objektorienteret sprog, kan sikkert fint følge med og sige: "Nå det er sådan man gør det, jeg plejer at gøre i mit sprog, i C#".

Folk der ikke har programmeret vil nok nærmere lave en :shock: ca. 2 sekunder efter at du har åbnet Visual Studio. Jeg er nok af den overbevisning, at videoer ikke er det bedste til at lære programmering fra bunden, men at man skal købe sig en "C# from the beginning" bog og tage det i eget tempo.

Så hvis det er for at lære folk at programmere - altså folk der overhovedet ikke kender til det i forvejen - så er jeg desværre rimelig sikker på, at videoer ikke er vejen frem.

Er til gengæld mucho meget mere spændt på videoer omkring XNA, da jeg regner med, at det bliver for folk der kan programmere. Jeg har endnu ikke selv fået kigget så meget på det, men regner da med på et tidspunkt at starte op med lidt småspilskoderi, og så kunne et par videoer være kanont for at komme godt i gang.

-spif2001
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf deldy » 6. nov 2006 00:19

Tak for krikken spif2001. Ja det er rigtigt at det er meget svært at lære folk at programmere via videoer, og at en bog helt klart vil være den bedste løsning.

Men nu skulle dette lige prøves af og se hvordan det lykkedes.

Det kan umildbart se ud somom at jeg skal tage og lade folk lære C# på deres egen måde, og så når de føler de er ok i det, så skal de se mine XNA videoer.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf spif2001 » 6. nov 2006 00:23

deldy skrev:Det kan umildbart se ud somom at jeg skal tage og lade folk lære C# på deres egen måde, og så når de føler de er ok i det, så skal de se mine XNA videoer.

Tror jeg vil være en gode idé.

Hvis folk der ingen kode erfaring har, gerne vil være med i KISS XL projektet, kan de vel "nøjes" med grafik og lyd delen. :)
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Metheon » 6. nov 2006 23:35

Mmmh, var lækkert at se folkene bag det codec havde lavet til hele 3 mac versioner =)

Jeg har lige set din video - synes som sådan den var nem og let forståelig (men nu kan jeg så også kode selv så det har jo hjulpet lidt på det =P ).

Jeg tror nok jeg vil prøve at strukture lektionen lidt bedre, som f.eks. en lidt dybere forklaring af hvad objekter egentlig er (et billede af en cykel f.eks. 2 hjul 1 stel vil nok hjælpe en del på forklaringen). Omvendt så er det jo også svært at opsummere OOP i en 20 mins video, da der findes folk som sagtens kan bruge måneder på at fatte idéen bag OOP.

Selv om jeg synes om idéen med at du laver de her lektioner så er det nok bedst du lader folk lære dem via. "rigtige" lektioner som findes i stort antal på nettet da der er god chance for de i det mindste er afprøvet på rigtige studerende =) Plus det sparer dig en del arbejde =)

Til sidst vil jeg gerne give spif2001 ret i at du endelig gerne på lave videoer omkring XNA da det helt sikkert kan være en god "Aha!" oplevelse for de lidt mere erfarne programmører =)

Men jeg følger spændt KISS udviklingen - keep at it =)
Metheon
Niveau 2
 
Indlæg: 174


Indlægaf Mike JezZ » 10. nov 2006 01:29

Well, jeg har altid ønsket mig at starte på at lære programmering. Jeg har efterhånden forklaret mig selv, at det kræver tålmodighed - noget der er ekstremt svært for mig.

Jeg ved ikke hvorfor, jeg kan godt forstå kodningen osv. Men kæden knækker et eller andet sted. Om det er fordi det ser uoverskueligt ud, eller at min hjerne bare ikke kan trække de der koder, er for mig en gåde.

Jeg har altid haft den der programmør i maven, og hver gang jeg har prøvet at tage det op, blev min drøm gang på gang knust. Endda også med denne ellers fine video :P

Det er pisse ærgeligt for mig, da jeg rigitg gerne ville lære at programmerer.
Billede
Mike JezZ
Niveau 7
 
Indlæg: 2870
By: Jægerspris


Indlægaf Metheon » 12. nov 2006 16:16

Hvis du virkelig gerne vil lære at programmere - så tag dog et aftenkursus - så får du hurtigere og bedre respons når det ikke virker - og hurtig respons er lig med hurtigere indlæring =)
Billede
Metheon
Niveau 2
 
Indlæg: 174


Indlægaf Scurvy Lobster » 25. nov 2006 11:33

Her er nogle gutter som laver noget meget cool stuff til XNA. En editor med mulighed for at ændre i runtime: http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?p=16425&sid=c0163b1bed1d95347b7f6b0c3ef89b44#16425

btw. så er jeg på studietur i næste uge, og får nok ikke så meget tid her.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 25. nov 2006 13:38

Ganske udemærket. Grafikken kan jeg ikke lave, men der der med kode compiling osv., ville jeg godt kunne finde ud af, dog ville jeg nok bruge et scripting sprog til det istedet - men det er jo et valg.

Men de kunne godt lige tage at give mig et kursus i shaders :D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 15. dec 2006 20:54

MS har nogle tutorials i basal XNA brug her: http://msdn.microsoft.com/directx/xna/videos/
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Annxii » 15. dec 2006 21:19

nice initiativ, deldy! Jeg kan se jeg har en fælles fynsk kollegianer! :D (FKO-Gate)

[edit]
om selve tutorial'en: jeg kan ikke selv programmere (endnu! det er på vej...) men jeg kender da til strukturen og principperne så jeg kunne godt følge med. Uden at træde nogen over fødderne vil jeg dog mene, at man ikke rigtig kan få noget ud af den tutorial hvis man er fuldstændig intetanende og blank hvad angår programmering.

...men som du også selv siger så er det jo ikke C#, der er fokus på i serien af tutorials. Jeg ser frem til den næste med fokus på XNA. Selvom jeg ikke har tænkt mig at kaste mig ud i, at programmere i XNA (endnu!...igen) så synes jeg det er meget sjovt at få et lille kig ;)

så keep up the good work :D
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Foregående

Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster