Xboxlife forum

Med på et projekt?

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Indlægaf deldy » 5. nov 2006 14:17

Det kan vi godt sige. Hvis folk er med på den. Det skulle ivertfald kunne lade sig gøre. Vi skal bare finde ud af hvordan flyet skal flytte sig.

Jeg forestiller mig at vi faktisk lader flyet stå stille og så lader stjernerne komme til en, istedet for at man kommer til dem. Det løser det med at vi kan have statiske objekter i det fjerne. Jeg skal dog lige se hvordan vi laver fog, eller hvordan vi gør så stjerne det kommer frem, og ikke bare puffer op.

Men vi kan jo evt. starte med at lave en stjerne model i .x formattet og så smide den ind. Vi kan skam også godt kigge på cokpittet, og evt. UI.

Men vi skal lige have reglerne total på plads

Skal op være lig med at vi stiger, ned lig med at vi flyver ned
eller skal op betyde at vi kigger op, og ned betyde at vi kigger ned (FPS kinda movement)

Jeg ville umildbart sige den første, da det gør det nemmere både at programmere og spille. Og det er en ting vi evt. altid kan lave om i en senere version. Hvis vi vælger den anden, så skal vi tage hensyn til at brugeren, kan vende flyet om, samt flyve ud af spillebanen, og det skal vi jo så tage hensyn til det.

Vi kunne også godt bruge rumskibet, selvom man ikke kommer til at se det i spil-mode, men det kan bruges til andre ting.

Skal stjerne være random, eller forprogrammeret i baner?
Skal man kunne skifte hastighed, og bremse?
Skal det være på tid?

Hvordan skal det fungere?
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf GuffeDK » 5. nov 2006 16:20

deldy skrev:
Skal stjerne være random, eller forprogrammeret i baner?
Skal man kunne skifte hastighed, og bremse?
Skal det være på tid?

Synes det skal være sådan
1: Random
2: Ja man skal kunne bremse og skifte hastighed
3: Synes jeg brugeren selv skal kunne bestemme
men det er jo bare min mening :wink:
GuffeDK
 
Indlæg: 900


Indlægaf Voyager4DK » 5. nov 2006 17:36

Synes ikke ligefrem at vi følger KISS..

3D og random stjerneformationer...

Personligt skal jeg lige lave noget mere simpelt først..

Er gået igang med de nævnte toturials, de er ok, selv om man lige skal tage højde for ændringerne siden Beta 1. Også keder de grundlæggende programmeringsting mig lidt, da jeg jo godt kan dem. Men det er da ok lige at være sikker på at det er det samme, som det man kender..
Voyager4DK
Niveau 3
 
Indlæg: 223


Indlægaf Scurvy Lobster » 5. nov 2006 17:59

Random fremkommelse af 3D objekter (stjerner) burde vel ikke være ret svært.

At det er 3D kan selvfølgelig være sværere end 2D, men jeg synes lige så godt vi kan starte med det, og så få lært nogle grundlæggende ting om det.

deldy: jeg havde ikke lige tænkt styringen sådan at flyet står stille, men hvis det er det letteste at få til at virke.
Med stationære objekter, tænkte jeg egentlig bare, at det var ting man kunne flyve tæt på, for at få mere end tomrum at udforske. Men vi skal selvfølgelig vælge det der er programmeringsmæssigt mest overskueligt.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 5. nov 2006 18:02

Jeg giver Voyager4DK lidt ret. Vi kan jo starte med 2D, lave et spille spil, der måske tager max en måned (det kunne jo være det samme konsept, bare i 2D) og så lave en evolved version med 3D.

Scurvy Lobster: Jeg troede det vare nogle objekter som aldrig flyttede sig tættere på dig. Det var derfor jeg sagde at en løsning kunne være at lave personen også skulle være stationær på z aksen.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 5. nov 2006 18:05

Ok. I en 3D version vil jeg tro at frihed var det mest optimale for både brugeren og spillet.

Det er en ok idé at starte med 2D version, og her kan man jo passende kigge Spacewar spillet over skulderen. Til gengæld kan jeg ikke deltage i indholdsproduktionen, da jeg sutter til at tegne :-) Men der er nok masser som kan lave nogle fly, og ting og sager i stedet.

edit: men jeg vil meget gerne være med i noget projektstyring, som Skou skrev vi kunne få oprettet. I min uddannelse indgår projektledelse som en hoveddel, og selvom jeg endnu er ret grøn i det fag, er det noget jeg arbejder på at forbedre mig i.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 5. nov 2006 18:20

Man kan jo lave et objekt i 3D, og så rendere det i 2D
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Voyager4DK » 5. nov 2006 18:24

Sidder lige og laver en bold der hopper, men har ikke noget grafik program installeret. Vil jo gerne have lavet den transparent, så man ikke kan se den der grimme hvide kasse.
Hvilket program kan i anbefale, og det skal være lovligt og gratis, da det er min arbejds laptop, jeg sidder med.
- Paint Shop Pro
- Irfanview
- Adobe Photoshop Elements
Hvad bruger i?
Voyager4DK
Niveau 3
 
Indlæg: 223


Indlægaf deldy » 5. nov 2006 20:57

Der er noget der heder Color Mask, som jeg nok skal komme ind på i mine videoer. På den måde kan du f.eks. sige at hvid = transperant, men det giver ikke en lige så god effekt som f.eks. png.
Jeg bruger personligt photoshop, men jeg vil væde med der findes bedre programmer end det til at lave 2D i. Men du kan nemt lave en transperant bold i det.

Scurvy Lobster: Hvis du vil, må du meget gerne hjælpe med projekt coordinationen, da det er en af de punkter der er rigtigt vigtige, og når du nu har uddanelse i det, så skal vi selvfølgelig bruge dine evner. :)
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf k1n1h » 5. nov 2006 21:01

Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er en kanon fed ide og jeg støtter den fuldt ud og vil meget gerne være en del af "teamet"

Jeg har lige siddet og læst alle indlæggene igennem i tråden og fik et par ideer:

Med inspiration fra det klassiske spil Raptor (billede: http://www.mking.com/showpic.php?pic=raptor/images/shot2.jpg ) kunne man lave en simpel udgave af det spil med et rumskib som styres af spilleren og rumskibe der skal undgås eller skydes. Jeg er klar over at det er en meget ambitiøs ide, men man kunne jo starte med grundlæggende at få skibet til at navigere rundt på skærmen og langsomt tilføje indhold og grafik.

Spillet ville være utroligt enkelt at styre for spillere da xbox controlleren passer godt med den analoge styrepind og knapperne.

Spillet kunne være en parodi på Top Gun og hedde noget lignende og grafikken kunne gøre brug af de samme fly som i filmen osv.

Det lyder måske som store flyvske ideer, men det er altid godt at have en klar vision at stile efter. Derfor mener jeg også at man skal ligge nogle simple regler for spillet som fx at det max må fylde 64 mb så det kan ligge på et memorycard.


Hvad siger i til ideerne? Kan i lide ideen om at lave et raptor/top gun spil?


/ Kenneth
k1n1h
Niveau 4
 
Indlæg: 345


Indlægaf deldy » 5. nov 2006 21:07

Det vil nok automatisk udvikle sig til det, da vi jo selvfølgelig skal have nogle forhindringer som gør denne samling af stjerner svære. Dette kunne være andre fly eller andre ting. Men vi bygger det lidt efter lidt og ser hvad folk har lyst til.

Og jeg er personlig meget stor fan af Tyrian, som mener om raptor, men efter min smag, er det meget bedre og mere gennemført.

Til alle jer som gerne vil være med i projektet, så er i velkommen til at tilføje mig til jeres MSN på: deldy<at>deldysoft.dk
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Counter Heroes » 10. nov 2006 22:20

Jeg er med projektet, emn ved ingen ting om hvordan man laver spil så jeg er helt ny inden for det.
Så må i bare hjælpe mig :P
Counter Heroes
Niveau 7
 
Indlæg: 5899


Indlægaf Scurvy Lobster » 10. nov 2006 23:32

Counter Heroes: du kan jo skrive om der er noget du er god til, f.eks. 2D grafik i Photoshop, 3D modellering, lyd/musikdesign eller lignende. Du kan prøve programmer af og se om det er noget for dig. Vi kan ikke hjælpe dig uden at du selv tager en stor del af ansvaret. Det meste læring kommer gerne fordi man finder interesse i det, og har lyst til at rode med det i tide og utide. Så er det egentlig lige meget om det er programmering, grafik, lyd osv.

Håber at du kan se det som en opfordring til at prøve nogle ting af. Jeg er sikker på, at du kan blive en haj til det du lyster! :-)
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Crueltylizer » 10. nov 2006 23:51

Hvis i har brug for noget 2D grafik (Photoshop) vil jeg gerne hjælpe jer :)
Crueltylizer
Niveau 7
 
Indlæg: 3966


Indlægaf Scurvy Lobster » 11. nov 2006 10:16

Cool! Du kan kigge i de andre tråde her i XNA generel snak, for der er listet hvad vi har behov for. Bl.a. skal vi have en menu til vores Tic Tac Toe.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


ForegåendeNæste

Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster