TZidakutch skrev:mester, hvis de laver én fejl, hvordan lykkedes det dem så at lave en faktura og det hele samt "opkræve" mine penge, i samme fejl? det alligevel en meget uheldig dag de havde så?
TZidakutch skrev:mester, hvis de laver én fejl, hvordan lykkedes det dem så at lave en faktura og det hele samt "opkræve" mine penge, i samme fejl? det alligevel en meget uheldig dag de havde så?
og det med til meget billig penge, de ikke mere end 3 uger siden de havde telefon og computer i kø tilbud, og når deres slogan er "vi vil være billigst" samt "absurd lave priser" og hvad de ellers laver af slogans, kan jeg ikke se jeg handlede i andet end god tro. -simpelt
Køber i ond tro
Hvis køberen godt ved, at prisen er forkert eller i det mindste burde indse dette, er prisskiltningen dog ikke bindende.
Det tog Højesteret stilling til allerede i 1985, hvor nogle studerende så 3 fjersyn i en vindues udstilling efter lukketid. De fotograferede skiltningen og vendte næste dag tilbage til forretningen og ville købe tre fjernsyn til den skiltede pris, som udgjorde ca. 1/3 af den normale pris. Højesteret nåede frem til, at disse kunder var i ond tro og lagde blandt andet vægt på, at de havde fotograferet skiltningen.
Bavi skrev:Det bliver aldrig en trykfejl når det står på nettet. Trykfejl forekommer i tilbudsavisen. Det er også kun opfordringer til at gøre tilbud, hvor en netside med indkøbskurv og betalingsfunktion sidestilles med en almindelig butik, hvor man gør tilbud.
Bavi skrev:Negativ. En tilbudsavis er alene en opfordring til at gøre tilbud, mens en hjemmeside med kurv og betalings funktion er en mulighed for at gøre tilbud. Det er to vidt forskellige ting.
Men hvis du mener det er noget fis at sige, så kommer vi jo ikke meget længere... Hvor langt var det lige du var på din cand.jur............?!
VIC skrev:Bavi, lad og lige få på det rene, at der her er tale om to forskellige love, købeloven og markedsføringsloven.
Og ifølge markedsføringsloven sidestilles netbutikker nemlig ikke med almindelige butikker.
Årsagen er, at et tilbudsskilt er bindende, som du rigtigt påpeger. MEN dette er kun i butikken. Hvis de finder en fejl er de som udgangspunkt tvunget til at sælge varen til den skiltede pris, men omfanget er begrænset og kan hurtigt rettes. Derfor ser du også sjældent varer mærket med priser individuelt. Hvis de finder en fejl kan de hurtigt bare ændre den generelle skiltning i stedet for at skulle mærke alle varer om.
Men en reklameavis er som sådan ikke bindende, da det kan have uoverskuelige konsekvenser for butikken, hvis en trykfejl skulle opstå. Der er selvfølgelig regler omkring god markedsføring, så de ikke bare kan reklamere med misvisende priser og kan blive idømt bøder, hvis det viser sig at være bevidst. Men det er som sådan bare en opfordring til handel.
Og når vi snakker netbutikker, så er de mere stillet som en reklameavis end en fysisk butik, da en trykfejl for dem også kan have uoverskuelige konsekvenser. De har potentielt 7 milliarder kunder og hvis en fejl indtræder om fredagen kan de jo ellers være ruineret om mandagen. Derfor har de ret til at annullere en ordre, hvis de kan sandsynliggøre at der er tale om en teknisk fejl.
Og jeg vil give Patriarch ret. Hvis de tilbyder en eller anden for form kompensation eller udvidet tilbud, så tag imod det, for jeg tvivler MEGET på at du får den maskine til den pris. Sagen er bare for tynd...
Blauwy skrev:Bavi skrev:Negativ. En tilbudsavis er alene en opfordring til at gøre tilbud, mens en hjemmeside med kurv og betalings funktion er en mulighed for at gøre tilbud. Det er to vidt forskellige ting.
Men hvis du mener det er noget fis at sige, så kommer vi jo ikke meget længere... Hvor langt var det lige du var på din cand.jur............?!
Jeg er på 3.semester.
Hvad med dig..................?!
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster