Xboxlife forum

købt, men annulleret

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spil shops!

Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 13. jan 2014 19:55

TZidakutch skrev:mester, hvis de laver én fejl, hvordan lykkedes det dem så at lave en faktura og det hele samt "opkræve" mine penge, i samme fejl? det alligevel en meget uheldig dag de havde så?


Fordi der bliver sendt mails ud automatisk. Mailafsendelsen kan jo ikke vide at der er tale om en uhørlig lav pris.

I sådanne tilfælde må man altså bruge sin sunde fornuft. Havde tanken slet ikke slået dig; "399 for en bærbar, det MÅ da være en fejl. De vil aldrig nogensinde sætte en pc til sådan en pris" ?

Så kan du snakke videre om at de reklamerer med at have vanvittige priser og lign, men man må også lige have sin sunde fornuft inde over.

Det er en tabt sag, længere er den ikke vil jeg sige.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf VIC » 13. jan 2014 19:58

TZidakutch skrev:mester, hvis de laver én fejl, hvordan lykkedes det dem så at lave en faktura og det hele samt "opkræve" mine penge, i samme fejl? det alligevel en meget uheldig dag de havde så?

og det med til meget billig penge, de ikke mere end 3 uger siden de havde telefon og computer i kø tilbud, og når deres slogan er "vi vil være billigst" samt "absurd lave priser" og hvad de ellers laver af slogans, kan jeg ikke se jeg handlede i andet end god tro. -simpelt


Det hele er jo automatiseret....
Sådan en webside er forbundet til deres lagersystem og hvis varen ellers står til at være på lager, så godkendes ordren og faktura osv sendes ud. Der er sandsynligvis ikke menneskelig indblanding før de pakker ordren (eller bliver gjort opmærksom på fejl).
Og ja, de reklamerer med at være billige, men der er billig og der er for billig. Det er muligt de har køtilbud, men hvor ofte er det lige det er computere, fjernsyn eller vaskemaskiner til 1/10 af prisen? Så ville folk jo begynde at slå hinanden ned for at komme foran i køen...

Og alene din kraftige argumentation med henvisning til købeloven, deres slogan og 'fejl' antyder lige så stille at du nok godt vidste at det nok ikke var et almindeligt tilbud da du bestilte den og så er vi igen ovre i ond tro...

Bavi: Det skal nok passe at det var den dom. Det er trods alt en del år siden. Men det var ikke så meget at han ville 'klynge forhandleren op', men at han lige ville have dokumentation på det 'gode' tilbud i tilfælde af at de ikke ville give ham det og derfor sagde dommeren at han jo nok godt vidste at det var for godt til at være sandt.
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things... Except my X360!!!
VIC
Niveau 3
 
Indlæg: 221
By: Horsens


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 21:11

får man ikke normalt først et ordre nummer når noget er pakket? fordi så kan i umuligt give maskinerne skylden, jeg kører ihvertfald den her helt ud :)
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf The_Patriarch » 13. jan 2014 21:23

Nej, du får et ordrenummer når du afgiver en ordre.

En bærbar til 399,- kroner er et totalt uhørt tilbud som enhver ville studse over, uanset om det er køtilbud, slagtilbud eller andet. Det er da irriterende når den slags ikke går igennem, men jeg vil anbefale dig at tage enhver form for erstatning de måtte tilbyde dig, for jeg tror ikke du skal vente at modtage en computer til den pris. ;)
The_Patriarch
Niveau 0
 
Indlæg: 44


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 21:36

Det er fuldstændigt lige meget om hele købsprocessen er automatiseret. Hvis de spytter falske priser ud, har de bare at sælge til den pris de byder ud. Ellers er det en glidebane uden lige, hvor man kan komme ind i en butik, se en pris, på vej op til kassen bliver varen pludseligt 250 kroner dyrere, hvem gider at finde sig i det? Butikken skal skilte ordentligt.og korrekt. Hvor tit tror i at butikken siger " STOOOOP HOLDT, DU HAR BETALT FOR MEGET!!!!!", hvis en vare slår ind til forkert pris og køber ikke opdager det?

Så længe der ikke er tale om bevidst udnyttelse af et tilbud, feks. i forhold til at der købes 10 computere til den gode pris, af samme køber, vil der ikke kunne tales om ond tro.. Om ikke andet, er det altså butikken der skal bevise dette. Det er pænt svært. Der er et utal af domme på at butikker er dømt til at sælge til den fejlagtige pris. Det handler om at butikken skal have styr på deres pis og fatte at de ikke bare kan komme ud af en aftale. For aftaler indgået i kongeriget Danmark, er, mine damer og herrer, BINDENDE, især når manden har papir på, at de har en aftale. Der sker så meget pis ude i butikkerne hvor kunder hver evigt eneste dag bliver snydt, fordi de ikke kender deres rettigheder... Men det er da klart, går den så går den.

Men jeg synes det er fedt, at så mange har en mening om god vs. ond tro, men ikke har en kæft forstand på det. Men vi kender vel alle hovedreglerne, juristerne kender blot alle undtagelserne... ;)
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf TZidakutch » 13. jan 2014 21:52

jeg tror på Bavi, han har vidst styr på sit shit^^ når de engang er så venlige at svare opdatere jeg lige herinde, om ikke andet forventer jeg den kommer onsdag/torsdag alt efter om jeg er hjemme når de levere den, altså postDK :)
Jeg ved ikke, hvilke våben der vil blive brugt i 3 verdenskrig......Jeg ved bare at 4 verdenskrig vil blive udkæmpet med køller! Billede
TZidakutch
Niveau 4
 
Indlæg: 558
By: Silkeborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 13. jan 2014 23:23

Har i, eller du Bavi, nogle eksempler på handler hvor folk fik medhold i ligende sager? Jeg mener ikke fejlpriser i det små, men mere fejl som fra 2999 til 399kr. Ikke sager som du mindes og kan fortælle om, jeg vil gerne have det på skrift. Fordi jeg er nysgerrig :)

Jeg har aldrig nogensinde hørt om at butikken vil sælge en vare til sindsyg lav pris, pga en maskine eller menneske fejl. Jeg husker at der har været flere emner oppe at vende her på siden, med ligende udgangspunkt, hvor butikken sagde; "øv bøv det er at handle i ond tro"

Det hører vel under trykfejl, i det store hele, eller hvad?

Edit; Jeg fandt dette yderst relevante citat fra; http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Side ... sning.aspx

Køber i ond tro
Hvis køberen godt ved, at prisen er forkert eller i det mindste burde indse dette, er prisskiltningen dog ikke bindende.

Det tog Højesteret stilling til allerede i 1985, hvor nogle studerende så 3 fjersyn i en vindues udstilling efter lukketid. De fotograferede skiltningen og vendte næste dag tilbage til forretningen og ville købe tre fjernsyn til den skiltede pris, som udgjorde ca. 1/3 af den normale pris. Højesteret nåede frem til, at disse kunder var i ond tro og lagde blandt andet vægt på, at de havde fotograferet skiltningen.


TLDR; at handle i ond tro er ikke bindende.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 23:46

Det bliver aldrig en trykfejl når det står på nettet. Trykfejl forekommer i tilbudsavisen. Det er også kun opfordringer til at gøre tilbud, hvor en netside med indkøbskurv og betalingsfunktion sidestilles med en almindelig butik, hvor man gør tilbud.
Kør evt. tilbage til min sag om James Bond.

Det er da klart at butikkerne siger 'Naarhaj ond tro, du er i' for går den så går den. 9 ud af 10 orker jo ikke at slås med en butik, også stopper den jo inden man kommer igang. Det tager jo lang tid før der er afgørelse fra diverse nævn eller byret.
Det er ikke længe siden der var noget oppe med nogle mobiler til 1 kr., hvor de der bestilte 1 telefon, fik dem til den pris, selvom den var forkert, mens de der havde bestilt 10, var i åbenlys ond tro og sælger derfor ikke var forpligtet til salg.

De færreste ender i retten. Men den mest kendte er nok 'Fona-dommen' hvor man havde taget billede af skiltningen, hvilket gav bagslag i retten, som vidst nok var helt oppe i Højesteret. Dvs. man fik medhold i både by- og Landsret på den fejlagtige pris.

Edit: du kom vidst i forkøbet med Fona dommen. Sådan går det når man skriver fra en mobil.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 13. jan 2014 23:51

Ellers er der mere af samme skuffe her: http://m.danskerhverv.dk//#newsitem|/Ny ... sning.aspx

Jeg tøffer i seng.

Edit: Christ, det link har du fundet. Så læs hele teksten... :p det er eksemplet med havetraktoren.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 00:11

Bavi skrev:Det bliver aldrig en trykfejl når det står på nettet. Trykfejl forekommer i tilbudsavisen. Det er også kun opfordringer til at gøre tilbud, hvor en netside med indkøbskurv og betalingsfunktion sidestilles med en almindelig butik, hvor man gør tilbud.


Det er jo noget fis at sige. :)
Hjemmesider er lige så meget et reklamemedie for produkterne, ligesom tilbudsavisen er.

Det er sjældne tilfælde folk får medhold i disse sager. Zida får ingen computer til 399kr, da han med sund fornuft kunne have sagt sig selv at det var en prisfejl/trykfejl. Igen, som butikken siger, "Vi tager forbehold for trykfejl".

Ja jeg har læst hele teksten, men det er ikke bare sort og hvidt. Man kan ikke pointere hvorfor de fik medhold i deres sager, det er simpelthen for meget der spiller ind. Desuden tvivler jeg på Zida gider gå igennem forbrugerklagenævnet over småpenge, det er ikke den lange sag værd for at spare 2600kr.
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 14. jan 2014 00:15

Negativ. En tilbudsavis er alene en opfordring til at gøre tilbud, mens en hjemmeside med kurv og betalings funktion er en mulighed for at gøre tilbud. Det er to vidt forskellige ting.
Men hvis du mener det er noget fis at sige, så kommer vi jo ikke meget længere... Hvor langt var det lige du var på din cand.jur............?!
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf VIC » 14. jan 2014 00:18

Bavi, lad og lige få på det rene, at der her er tale om to forskellige love, købeloven og markedsføringsloven.
Og ifølge markedsføringsloven sidestilles netbutikker nemlig ikke med almindelige butikker.
Årsagen er, at et tilbudsskilt er bindende, som du rigtigt påpeger. MEN dette er kun i butikken. Hvis de finder en fejl er de som udgangspunkt tvunget til at sælge varen til den skiltede pris, men omfanget er begrænset og kan hurtigt rettes. Derfor ser du også sjældent varer mærket med priser individuelt. Hvis de finder en fejl kan de hurtigt bare ændre den generelle skiltning i stedet for at skulle mærke alle varer om.
Men en reklameavis er som sådan ikke bindende, da det kan have uoverskuelige konsekvenser for butikken, hvis en trykfejl skulle opstå. Der er selvfølgelig regler omkring god markedsføring, så de ikke bare kan reklamere med misvisende priser og kan blive idømt bøder, hvis det viser sig at være bevidst. Men det er som sådan bare en opfordring til handel.

Og når vi snakker netbutikker, så er de mere stillet som en reklameavis end en fysisk butik, da en trykfejl for dem også kan have uoverskuelige konsekvenser. De har potentielt 7 milliarder kunder og hvis en fejl indtræder om fredagen kan de jo ellers være ruineret om mandagen. Derfor har de ret til at annullere en ordre, hvis de kan sandsynliggøre at der er tale om en teknisk fejl.

Og jeg vil give Patriarch ret. Hvis de tilbyder en eller anden for form kompensation eller udvidet tilbud, så tag imod det, for jeg tvivler MEGET på at du får den maskine til den pris. Sagen er bare for tynd...
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things... Except my X360!!!
VIC
Niveau 3
 
Indlæg: 221
By: Horsens


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Blauwy » 14. jan 2014 00:21

Bavi skrev:Negativ. En tilbudsavis er alene en opfordring til at gøre tilbud, mens en hjemmeside med kurv og betalings funktion er en mulighed for at gøre tilbud. Det er to vidt forskellige ting.
Men hvis du mener det er noget fis at sige, så kommer vi jo ikke meget længere... Hvor langt var det lige du var på din cand.jur............?!


Jeg er på 3.semester.

Hvad med dig..................?!
Blauwy
Niveau 7
 
Indlæg: 3402


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 14. jan 2014 00:26

VIC skrev:Bavi, lad og lige få på det rene, at der her er tale om to forskellige love, købeloven og markedsføringsloven.
Og ifølge markedsføringsloven sidestilles netbutikker nemlig ikke med almindelige butikker.
Årsagen er, at et tilbudsskilt er bindende, som du rigtigt påpeger. MEN dette er kun i butikken. Hvis de finder en fejl er de som udgangspunkt tvunget til at sælge varen til den skiltede pris, men omfanget er begrænset og kan hurtigt rettes. Derfor ser du også sjældent varer mærket med priser individuelt. Hvis de finder en fejl kan de hurtigt bare ændre den generelle skiltning i stedet for at skulle mærke alle varer om.
Men en reklameavis er som sådan ikke bindende, da det kan have uoverskuelige konsekvenser for butikken, hvis en trykfejl skulle opstå. Der er selvfølgelig regler omkring god markedsføring, så de ikke bare kan reklamere med misvisende priser og kan blive idømt bøder, hvis det viser sig at være bevidst. Men det er som sådan bare en opfordring til handel.

Og når vi snakker netbutikker, så er de mere stillet som en reklameavis end en fysisk butik, da en trykfejl for dem også kan have uoverskuelige konsekvenser. De har potentielt 7 milliarder kunder og hvis en fejl indtræder om fredagen kan de jo ellers være ruineret om mandagen. Derfor har de ret til at annullere en ordre, hvis de kan sandsynliggøre at der er tale om en teknisk fejl.

Og jeg vil give Patriarch ret. Hvis de tilbyder en eller anden for form kompensation eller udvidet tilbud, så tag imod det, for jeg tvivler MEGET på at du får den maskine til den pris. Sagen er bare for tynd...


Det er forkert det du siger med netbutikken. Læs selv linket til Dansk erhverv og prøv igen.
Du forstår tydeligvis ikke hvad en opfordring til at gøre tilbud betyder. = ikke bindende.
En hjemmeside er en mulighed for at gøre tilbud og er i den grad bindende.
Senest rettet af Bavi 14. jan 2014 00:31, rettet i alt 1 gang.
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


Re: købt, men annulleret

Indlægaf Bavi » 14. jan 2014 00:28

Blauwy skrev:
Bavi skrev:Negativ. En tilbudsavis er alene en opfordring til at gøre tilbud, mens en hjemmeside med kurv og betalings funktion er en mulighed for at gøre tilbud. Det er to vidt forskellige ting.
Men hvis du mener det er noget fis at sige, så kommer vi jo ikke meget længere... Hvor langt var det lige du var på din cand.jur............?!


Jeg er på 3.semester.

Hvad med dig..................?!


Jeg er på overbygning. Tror sku din aftaleret blir en ommer.
Hvis du læste jura, kendte du også Fona-dommen... ;)
Bavi
Niveau 4
 
Indlæg: 696
By: Aalborg


ForegåendeNæste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster