Finanskrisen versus Spilmarkedet

Skrevet af: Jesper Thuesen - 25. april 2009 - kl. 12:09
Del denne artikel:
0 0
Computerspil fungerer på flere plan som flugten fra virkeligheden – den sure chef, den hysteriske kæreste og stakken af skoleafleveringer, som på mystisk vis formår at stige i nogenlunde samme grad, som achievement pointene hamrer ind på gamertagget. I 2008 skete så det, som hidtil har været et relativt ukendt fænomen: virkeligheden bevægede sig ind på konsolmarkedet – og fik overtaget.

Finanskrisen er efterhånden et fænomen, som i en eller anden grad har påvirket os alle. Dagligt bombarderes vi med nyheder om, hvem der nu har fyret store andele af medarbejderstaben, mens den ene finansguru efter den anden fortæller om, hvor meget værre det hele kan blive, eller at datoen for, at vi træder udenfor finanskrisen, rykker nærmere.

Spilmarkedet var i starten af 2008 optimistiske. ”Vi mærker ikke finanskrisen” syntes således at være det overordnede kampråb fra den efterhånden endeløse række af udgivere og udviklerstudier, som én efter én spyttede længe ventede stortitler på markedet. Grand Theft Auto IV, Dead Space, Fallout 3 og Fable II – finanskrisen synes langt væk fra Xbox Live’s trygge sekundærvirkelighed – men sandheden var en anden. De seneste regnskaber fra spilgiganterne kickstartede således en negativ nyhedsbølge, hvor de ellers usårlige computerspilsfirmaer stod i kø for at offentliggøre det ene mareridtsscenario efter det andet.

Electronic Arts gjorde sig allerede i 2008 bemærket for deres fjendtlige overtagelsesforsøg på Take-Two og dermed Grand Theft Auto franchisen. Dette sendte et klart signal om, at firmaet havde likviditetsmæssigt overskud og bestemt ikke lod sig skræmme af den dengang nystartede økonomiske krise. Regnskabstallene for 3. kvartal i februar 2009 ville det dog anderledes og til trods for et stigende konsolsalg kunne Electronic Arts løfte sløret for massive nedskæringer som betød fyring af omkring 1.100 mand og lukning af 15 – 20 % af planlagte titeludgivelser i 2010. Målet var at spare omkring 2,5 mia. kroner, uden at røre ved markedsføringsbudgettet.

Et andet selskab, med dansk islæt, som kunne se sig påvirket af finanskrisen var engelske Eidos, som blandt andet står bag Hitman serien. SCi Entertainment, som i 2005 overtog Eidos, kunne i 2008 regnskabet berette om tab i omegnen af én milliard kr. – og til trods for hårdhudede proklamationer om, at tabet skyldtes restruktureringsomkostninger, så startede en rygtestrøm omkring et potentielt opkøb af selskabet. Dette blev en realitet i 2009, hvor Square Enix, med et bud i omegnen af 700 mio. kr. bød sig ind på Eidos. Den 22. april 2009 tog Square Enix endegyldigt Eidos under sine vinger.

En anden duellant på spilmarkedet, som måtte se sig slået til tælling af finanskrisen var Mortal Kombat stifteren Midway, der primo 2009 indgav hvad der svarer til en anmodning om betalingsstandsning. Ifølge firmaet, var tiltaget et bombastisk, men nødvendigt onde, for at få tid til at restrukturere, uden at skulle tænke på forfaldne regninger og andre udgifter og flere talsmænd udtalte, at man ville stå stærkere på den anden side af krisen. Erfaringen indenfor disse sager er dog ikke positive, og til trods for at The Wheelman udgivelsen ikke blev påvirket af betalingsstandsningen så sås der stadigvæk stor tvivl om Midway’s fremtidige gøren og laden på spilmarkedet.

Der er et væld af andre sager omkring elendige regnskaber, studielukninger fra THQ, annulleringer af spil fra Midway og andre finansøkonomiske tiltag, men herhjemme viste finanskrisens spøgelse sig kraftigst på spilmarkedet, da det danske udviklerstudie Deadline Games i marts kunne fortælle, at firmaet nu gik ind i en afgørende fase, som kunne have indflydelse på selskabets overlevelse. Der er i dag ingen afklaring på problemstillingen og Deadline Games-aktien ”nyder” således tilværelsen på Fondsbørsens observationsliste for selskaber, med uafklarede fremtidsudsigter.

Til trods for de daglige gætterier omkring finanskrisen er der reelt set ingen der ved hvor vi bevæger os hen, om krisen kommer til at vare længe, og hvad den vil betyde for os i fremtiden. Men dog er det sikkert at spilmarkedet har fået sig grundvoldsrystelse, som uden tvivl vil påvirke branchen fremover.

Spørgsmålet er så hvad der bliver påvirket – giganten Electronic Arts holdte sig primært til personalemæssige nedskæringer, mens markedsføringsmonsteret var upåvirket – men selskabet har selvsagt også størrelsen med sig. Måske man kommer til at se samme konsolidering på spilmarkedet, som man f.eks. har set i vores eget lille land med dagligvarer – hvor gigantiske supermarkeder med hastige skridt har overtaget markedet fra de mindre og svagere butikker.

Udviklingen har længe peget i den retning – men måske finanskrisen giver en helt ny indgangsvinkel på et marked, som efterhånden var præget af et ”de store mod alle andre”-koncept.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support