Call of Duty: Ghosts EU Tour

Skrevet af: Morten Skou - 28. september 2013 - kl. 12:08
Del denne artikel:
0 0
Vi blev inviteret til et event i Stockholm, hvor vi fik mulighed for at se og prøve det kommende Call of Duty: Ghosts. Eventet startede ud med, at Tina Palacios, Community Manager fra spillets udvikler, Infinity Ward, fortalte om de forskellige nye ting, som både singleplayer og multiplayerdelene af spillet har at byde på.

Historien i spillet går kort fortalt ud på, at nogle hændelser har ødelagt USA’s position som supermagt, og det udnytter en fjende til at invadere landet. Nu skal man som brødrene Logan og Hesh, som begge er en del af elitestyrken Ghosts, forsøge at råde bod på den kedelige situation. Scriptet til historien er lavet i samarbejde med Stephen Gaghan, der er en kendt skriptforfatter og instruktør og som blandt andet har stået bag store filmtitler som Syriana, The Alamo, Traffic og mange andre. Det er i øvrigt også første gang, at man i et Call of Duty-spil oplever at skulle spille som ”underdog” imod en stærkere fjende. En anden ting, som man uden tvivl vil bemærke, er, at historien fokuserer på det enkelte team af soldater, så man vil ifølge Tina Palacios ikke opleve, at man kommer til at hoppe frem og tilbage imellem forskellige enheder – en ting som vi ellers ofte har set.




Der blev fremvist dele af en enkelt bane med navn ”Odin mission”. Jeg vil ikke komme så meget ind på selve handlingen men kan afsløre, at det foregår ude i rummet, og at fjender pludselig invaderer en rumstation. Generelt er det et ganske actionpræget gensyn med serien.

At der er en hund med i Call of Duty: Ghosts er næppe gået særlig mange fans af serien forbi. Valget om at have en hund med er efterhånden blevet til lidt af en omvandrende joke, nok fordi der var så meget fokus på netop hunden, da Infinity Ward præsenterede spillet for første gang under årets E3. Riley, som hunden hedder, er et medlem af dit hold, og den er i øvrigt kommet med i spillet netop fordi man faktisk bruger sådanne hunde i forbindelse med forskellige missioner i diverse elitekorps. Riley er udstyret med en skudsikker vest og et kamera på ryggen, så soldaterne kan bruge den til at observere forskellige områder for dem.

Call of Duty: Ghosts er udviklet på en helt ny motor, som skulle fungere meget på samme måde, som det Pixar gør i deres tegnefilm. Den store forskel er dog, at med spil fungerer det i real time. Den nye teknologi gør også, at spillet ser rigtig flot ud på Xbox One, men på Xbox 360 vil der ifølge Infinity Ward selvfølgelig være lavere performance, og dermed vil spillet ikke fremstå helt så sprødt – men det er jo hvad man kan forvente, når der er så meget kraftforskel imellem de to platforme, som det er tilfældet.

Den nye motor gør også brug af et nyt lydsystem kaldet for ”ADSR Reverb system”. Det nye system har givet nye muligheder, som faktisk er super lækre. Eksempelvis er lyden fra våbnene mere realistiske, der vil være ekko på, hvis du skyder i et lille rum – men hvis du skyder udenfor, så vil våbnet lyde helt anderledes. Det samme gælder med granater og andre ting.




Efter præsentationen var det tid til selv at prøve kræfter med spillets multiplayerdel. Som de fleste nok ved, så er det netop multiplayerdelen i Call of Duty-spillene, som er meget populært og nok i virkeligheden også den del af spillet som gør, at folk køber det igen år efter år.

Call of Duty: Ghosts byder selvfølgelig på en række nye ting, som vi ikke har set i de tidligere Call of Duty-udgivelser. En af dem er den nye ”Create a soldier” mulighed, hvor man som navnet siger kan designe sin egen soldat. Der er mulighed for at vælge i blandt en lang række forskellige muligheder, og ændringerne strækker sig fra alt lige fra hoved, uniform, køn og baggrunden som andre kan se, når man sidder og venter i en online lobby. I alt er der mere end 20.000 forskellige kombinationer. Det er i øvrigt første gang, at man i et Call of Duty-spil vil kunne spille som en kvindelig soldat, det er der uden tvivl mange gamere af hunkøn, der vil være glade for.

Der er selvfølgelig også en række nye våben og killstreaks. En af de meget interessante ændringer ved våbnene er i forbindelse med snigskytteriflerne og deres kikkertsigte. Hvor det før kun har været muligt at se, hvad der skete i selve kikkerten, når man kiggede i den, så er det i Call of Duty: Ghosts lavet på en ny måde, så man nu både kan se igennem kikkertsigtet og samtidig også se, hvad der sker i periferien - så du på den måde altså samtidig kan holde øje med, om en fjende nærmer sig i nærheden af dig, uden at denne nødvendigvis er der, hvor du kigger hen med kikkerten.

Killstreakesne er opdelt i tre forskellige typer, ligesom det var tilfældet med Call of Duty: Modern Warfare 3: Assault, Support og Specialist. Det var meget begrænset, hvor meget vi fik lov til selv at prøve fra de forskellige pakker.

Support killstreaksne indeholder primært ting som kan give opbakning til dit hold, og der er i denne omgang ikke nogle bombefly eller andet i denne klasse. For at nævne et par af mulighederne, så er der mulighed for at vælge, ”Satcom”, som er en miniradar, man selv skal placere på banen. Der er også nogle nye Maaws, som er nogle laserguidede missiler, og til sidst vil jeg nævne Night Owl, som er en drone, der følger rundt med dig.

Assault killstreaksne indeholder noget overraskende også en satcom, men det giver måske mening nok, at også spillere med denne klasse skal kunne give noget tilbage til holdet. Jo flere af disse Satcoms, som holdet får placeret på kortet, jo mere effektive er de. Den anden killstreak fra assaultklassen er en Guard Dog, som følger dig rundt på banen og advarer dig ved at gø, når der er fjender i nærheden. Hvis fjenden kommer for tæt på dig, så angriber hunden og gør det af med fjenden. Hvis du skulle være så uheldig at dø, så vil hunden forsøge at angribe den modstander, som skød dig – derefter vil den løbe hen til det nye sted på banen, som du er på, og efterfølgende gå sammen med dig igen. Den sidste ting fra Assaultklassen, som vi fik mulighed for at prøve, var en ”Maniac”. En Maniac er grundlæggende en juggernaut med den forskel, at den kan løbe hurtigt – til gengæld er han kun udstyret med en kniv, og ens energi genoplader ikke. Da jeg fik låst op for Maniac et par gange under multiplayerkampene, synes jeg, at den virkede uhyre effektivt, fjenderne havde meget svært ved at løbe fra mig.




Ligesom det var tilfældet med de andre Call of Duty-spil, så er der selvfølgelig også mulighed for at tilvælge en række ”perks”, som kan give dig nogle fordele på bestemte områder. Igen var det desværre meget begrænset, hvad der var låst op for af perks i den udgave af spillet, som jeg fik løv til at prøve, men jeg vil lige nævne et par af de mere interessante af dem.

Deadeye perken synes jeg umiddelbart lyder som en lidt uretfærdig perk, da den egentlig bare giver dygtige spillere muligheden for at dræbe andre endnu nemmere. Det som Deadeye perken gør er nemlig, at jo flere du får dræbt, jo større skade vil du gøre med dit våben. Dette gælder kun våben, der bruger ammunition, og gælder derfor ikke for håndgranater og lignende.

Takedown perken forhindrer ganske enkelt fjenderne i at se, hvor du har skudt deres venner henne på kortet. Jeg gætter på, at denne perk nok vil være en af de mere populære. Den sidste perk er ”On The Go”, denne giver mulighed for en ting, som mange nok har savnet i de tidligere Call of Duty-spil, nemlig at man kan reloade samtidig med at man løber.

Perksne fungerer ved, at man har nogle point, som man kan vælge at bruge på de forskellige perks. Hver perk koster nogle point, og de dyreste af dem er måske de mest effektive, til gengæld kan man ikke have så mange forskelige, hvis man vælger de helt dyre.

Udover de nye ting, som jeg allerede har nævnt, så er der blevet lavet en masse forbedringer, som vi nok kommer til at kunne mærke i multiplayer, eksempelvis så har de ændret på måden, som man bevæger sig på, det er blevet nemmere at hoppe over objekter, når man løber. Det er også blevet muligt at læne sig ud bag en dækning, dette fungerer ved, at man for eksempel løber op til hjørnet af en mur eller ligger i dækning, og når man så sigter, så vil man automatisk læne sig frem, så man kan se forbi forhindringen.




Under præsentationen fik vi også at vide, at Infinity Ward har ændret måden, som man lægger sig ned i spillet på. De fleste har nok oplevet at spille imod folk, der hurtigt kaster sig ned samtidig med, at de skyder – eller måske gør du det selv. Når man smider sig hurtigt ned, så kan det ofte være lidt sværere for modstanderen at ramme dig. I Call of Duty: Ghosts er det lavet på den måde, at hvis man kommer løbende og forsøger at smide sig ned, så vil man først lave et ”knee slide” og først derefter vil man ligge helt fladt på jorden. Da ingen af mine modstandere prøvede det, fik jeg desværre ikke set, hvordan det ser ud, men det skulle eftersigende være blevet lavet efter feedback fra Call of Duty communitiet.

Multiplayerdelen af spillet byder på en række nye spiltyper, og selvfølgelig er alle de populære, som vi allerede kender så godt, fortsat med. Vi fik udelukkende mulighed for at prøve holdbaserede spiltyper under fremvisningen. En af de nye spiltyper er ”Search and Rescue” – som egentlig er det samme som Search & Destroy, men i stedet for, at man skal vente på, at næste runde går i gang, før man kan deltage igen hvis man dør, så kan ens holdkammerater her samle et dogtag op som så gør, at du bliver genoplivet med det samme. Infinity Ward nævnte, at det var for at gøre denne spilletype lidt sjovere for nye folk, som så måske senere var klar til at spille rigtig Search & Destroy.

Den anden nye spiltype, som jeg endda fik lov til at prøve rigtig meget selv, er Cranked. Cranked er en virkelig hurtig og intensiv spiltype, der virkelig kan få adrenalinen til at pumpe. Det går ud på, at når man skyder en fjende, så begynder der en nedtælling på 30 sekunder, og du skal så nå at skyde en mere, før tiden løber ud, ellers dør du – hvis du når at skyde en fjende mere, så starter din nedtælling forfra. Cranked er i øvrigt en holdbaseret spiltype.

Jeg synes egentlig, at multiplayerdelen kørte ganske fint, og spillet er virkelig flot på Xbox One. Det var i øvrigt ikke den fulde og færdige version af spillet, som vi spillede, men det virkede faktisk ganske finpudset.

Call of Duty: Ghosts udkommer til Xbox 360 den 5. november 2013 og til Xbox One den 22. November 2013. Activision har annonceret, at det heldigvis kommer til at virke på den måde, at du kan tage din Call of Duty-profil med dig fra den ene konsol til den anden. Det betyder, at hvis du starter ud med at spille på Xbox 360 og senere køber spillet på Xbox One, så vil din rang, våben og alt andet altså følge med over til den nye platform.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her
Xbox Support