Zombie Wranglers

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 26. juli 2009 - kl. 11:46
4 0

Endnu engang angriber zombierne dit nabolag. Gemmer du dig under dynen, eller tager du kampen op?

Dit nabolag er angrebet af levende døde og du er, naturligvis, den eneste mulighed de har for at overleve. Er du opgaven moden?

I samarbejde med Frozen Codebase bringer Xbox Live Arcade i Zombie Wranglers en god portion humor, samt den altid populære disciplin kaldet Zombie-slashing. De levende døde indtager således endnu en hovedrolle i spilverdenen.

Historie er der ikke meget af i Zombie Wranglers, men lad os tage den del man får forklaret alligevel. Byen Potters Field er under belejring af menneskeædende zombier og byens eneste redning er hverken BS Christiansen eller hjemmeværnet, men istedet fire styk spilelskende, pizzagnaskende teenagere, så i bund og grund ser det jo skidt ud.

Men disse teenagere er heldigvis udstyret med et arsenal af våben. Bomber, forskellige former for skyts og hver deres zombie wrangler, som er en maskine der suger livskraften ud af zombierne og gemmer den i maskinen. Så dermed bliver fire totalt hjælpeløse teenagere pludseligt en bevæbnet styrke, der kan tage livet fra selv de mest hærdede zombier.

Og dem er der nok af, og de kommer i alskens størrelser og afskygninger. Blandt andet løber man i trucker zombier, emo zombier, ridder zombier, håndværker zombier og andre uhyrlige skabninger. Hver har deres styrker og svagheder og skal angribes på forskellige måder. F.eks. kan man ikke skade trucker zombien med hverken bomber eller skydevåben, mens en ridder zombie er usårlige overfor nærmest alt hvad man kan angribe ham med.

Undervejs i spillet bliver man stillet overfor en række opgaver, som dog desværre går igen og igen. Blandt andet skal man redde angrebne indbyggere i Potters Field, mens andre opgaver består i at overleve i et vist tidsrum eller slagte et bestemt antal af en given zombie. Opgaverne går konstant igen, så det er så småt med variansen i spillets 20 hæsblæsende levels.

Undervejs i spillet er der også mulighed for at indsamle alskens genstande som f.eks. opgraderinger til sin wrangler, vodoo dukker, tarok-kort og andre spændende tingester, som åbner en række forskellige achievements. Underligt nok har hverken opgraderinger til wrangleren eller andre genstande nogen egentlig betydning, så du bliver ikke bedre stillet af at indsamle den, udover at du kan booste din achievement score.

Foruden mængden af pick-ups til achievementjagerne, er der også en række powerups som kan købes undervejs på banerne. Disse er blandt andet diverse masker, som gør dig usårlig overfor angreb, booster din angrebsstyrke, lader dig skræmme zombierne fra vid og sans eller sågar gå sammen med dem ubemærket. Igen skinner humoren igennem og det er en skøn fornemmelse at se sin spilfigur agere zombie, på bedste 3. klasses-elev-til-fastalavnsfest-agtige måde.

Singleplayerdelen er tilpas lang til at underholde nogle timer, men samtidig for kort til at gøre sig gældende blandt de mest udbytterige spil på Xbox Live Arcade. Derudover er der, som nævnt ovenfor, en ikke uvæsentlig del af repetition i spillet, som gør det svært at anbefaler Zombie Wranglers på basis af sin holdbarhed.

Foruden den almene singleplayerdel er der også en række forskellige muligheder på Xbox Live. Blandt andet kan man køre historien igennem med op til tre kammerater, hvilket ikke bare er lettere, men også noget mere underholdende, end selv at bide skeer med de forrådnede halvdøde. Derudover kan man spille en række forskellige konkurrencespil, hvor det går ud på at dræbe horder af zombier på tid, eller overleve længst muligt. Et kærkomment tiltag til et spil der til tider har svært ved at levere afveksling.

Grafisk set er Zombie Wranglers lavet via en primitiv form for cell shading, dvs. at spillet får et tegneserielook, som vi f.eks. har set det i Crackdown. Dette fungerer ganske glimrende og underbygger spillets tegnefilmsagtive og lagkage- og fald på halen agtige komik, samtidigt med at man ikke helt bliver bange for de ellers altædende rædselsdyr man står overfor.

Lyden følger fint den grafiske linje, men kan til tider blive en kende stressende, når de samme udbrud går igen konstant. Derudover er der heller ikke den store afveksling i soundtracket, ligesom der er sparet på lyde fra dine venner og fjender.

Skal man rose Zombie Wranglers bliver det for humoren og den til tider glimrende grafiske linje. Det er tydeligt at se, at udviklerne har sendt pæne tanker tilbage til kultklassikeren Zombies ate my neighbours og diverse spoof zombiefilm, hvor zombierne indtager forudbestemte roller på baggrund af deres udseende.

Desværre er spillet ikke givende nok når man tager turen igennem storyline på egen hånd. Dette kan gudskelov reddes af Xbox Live delen... eller det vil sige, hvis man kan finde nogen på Xbox Live at spille med. Zombie Wranglers online er nemlig omtrendt lige så øde som centrumdemokraternes årsmøde og man bliver nærmest overrasket når man render ind i andre på Xbox Live, hvilket føles som at deltage i speeddating; man er lidt i tvivl om man burde være her, men man vil alligevel gerne se hvad der sker.

Alt i alt er Zombie Wranglers et fint lille hyggespil, som dog undervejs svinger imellem at være dræbende kedeligt og hektisk som bare fanden. Det er en rigtig, rigtig god idé at downloade spillets trial inden man henter den fulde udgave, da dette uden tvivl er et Arcade spil der for alvor deler vandene.
Zombie Wranglers

Zombie Wranglers

UdviklerFrozen Codebase